Direktlänk till inlägg 12 oktober 2023

Edde husbil körklar

Av Sirpa - 12 oktober 2023 02:47

Hela sommaren har gått utan att jag kunnat använda min lilla husbil till någonting.
Den har bara stått utanför huset och min son har felsökt den i omgångar, då han haft tid.

För den roade sig med att plötsligt bara vägra starta. Den fick inte bränsle helt enkelt.
Så filter har bytts, både dieselboch luftfilter och sonen har plockat isär och letat fel.
Här i September hittade han felet av en ren slump.

Någon smartskalle har kopplat om så bränslepumpen stängs av när halvljusvredet ställs på noll.
Troligtvis nån form av stöldskydd skulle detta tilltag föreställa.

Så urbota idiotiskt!!!!

Samtidigt somsonen felsökte så spolade han ur kylaren som såg ut som en äcklig brun sörja. Det krävde nogrann tömning och flera urspolningar innan det såg vettigt ut.
Så nu har Edde husbil fräsch glykol i sig också.

I tisdags gjorde sonen och jag tillsammans klart det sista så Edde kunde startas och provköras.
Allt var toppenbra och jag bokade tid hos Jocke på Jutoplatsen för skifte av däck Onsdag morgon.
Det satt på så slitna framdäck att dessa inte gått igenom besiktning.
Nu åkte allrounddäcken på som är jättefina.

Jocke kollade också så bromskivor och belägg såg ok ut.

Jag släpade och bar dessa svintunga däck in och ur bilen. På verkstan hjälpte Jocke till självklart.

Två timmar senare hade jag besiktningstid och det blev lite nervös väntan.
Har absolut inte möjlighet att lägga ut mera pengar på husbilen.
Inte iår iallafall.

Men Edde gick igenom med beröm.
Allt var jättefint och det enda som jag gjordes uppmärksam på var att på ett ställe är det rost i golvet.
Ingen fara ännu på länge men kan bli om det inte åtgärdas kommnde åren.

Nöjd och glad tuffade jag hemåt och kände en stor lättnad över att till slut ha bilen i körskick.

Det som nu står på tur är att byta olja och filter. Allt står klart och inköpt, bara att byta vid tid och tillfälle.

Kanske står min dröm om lite resor med min pensionärshusbil snart tillgänglig.
Invändigt är ju det mesta klart och redo för resor.
En gasolflaska till ska köpas och ett chip bytas till defrostern som bråkar.
Sen är det bara att tuta och köra.

Mitt lilla fynd från förra året verkar ändå vara ett fynd.
Köpte ju honom för en bra summa.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards