Alla inlägg den 14 mars 2023

Av Sirpa - 14 mars 2023 11:20

Igår lyckades jag få en tid till en läkare på Torshälla Vårdcentral till min stora glädje.

Det började dra ihop sig till arbetsdag på onsdag och jag kände att jag definitivt inte var arbetsför ännu på långa vägar.

Trött som en gammal orm, yr, huvudvärk och en massa andra knepiga symptom.

Fick komma till en jättebra läkare som tog sig tiden verkligen att prata med mig.
Han ställde massor med frågor och kom så fram till att han måste få fram mera svar via prover som behövde tas.

Han började med att mäta blodtrycket.
Jag kände ingen oro över det då jag äter en mild variant av blodtrycksmedicin.
Men han blev genast vaksam och kollade båda blodtrycket i båda armarna.
Noga och flera gånger.

Sedan tittade han på mig och sade bara:
Nu Sirpa, måste jag skicka dig till Akuten.
Ditt blodtryck ligger alldeles för högt och detta är farligt.
Jag mäktar inte göra mera här och nu utan du behöver undersökas ordentligt.

Jag blev jättepaff!
Detta hade jag inte väntat mig, samtidigt som alla symptom jag hade kunde vara blodtrycket.

Så blev det.
Dottern körde mig till Akuten och där var jag i totalt i över 4 timmar.
Mycket väntan och mitt huvud gjorde så ont. Trött så jag var yr..

EKG togs och nåt blodprov.
Många samtal, lyssna på hjärta och lungor. Mera väntan för att till sist få det trygga beskedet att hjärta och allt var helt som det skulle.
Blodtrycket var alldeles för högt men att Akuten inte gjorde något för sånt.
Det hörde till Vårdcentralen.

Jag vet inte vad som var vitsen med turen till Akuten för sen kunde jag åka hem på kvällen.

Remiss för vidare utredning skulle skickas till min Vårdcentral om varför blodtrycket ligger så högt.

Så nu väntar jag på att få höra nåt från Torshälla om vad nästa steg blir.
Har skickat meddelande via deras vårdchatt om vad som gjorts och frågor om vad som nu hända skall.

Läkaren skulle sjukskriva mig i två veckor iallafall då jag inte får framföra fordon med detta tryck.

Det är väl faran för Stroke som är överhängande men samtidigt kan jag känna att det inte kan vara så stor fara när jag nu går härhemma med det höga trycket och inget görs för att få ner det.

180/120 är väl högt, tror jag...
Med blodtrycksmedicin i kroppen.

Jag vet inte, kan inget om sånt.

Märkligt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards