Alla inlägg den 17 mars 2023

Av Sirpa - 17 mars 2023 05:33

Till en ny hälsosammare livsstil.

Ja så brukar det ju heta gång på gång under livets väg.
Nu ska kilon bort, midjemåttet ner osv osv....

Ligger här i min säng nu tidig Fredagsmorgon och kollar runt på nätet vad det är jag måste göra för att få ner mitt höga blodtryck.

Ät sunt, motionera, sov tillräckligt så du återhämtar dig ordentligt, stressa inte.

Stress, oregelbundna arbetstider och för lite sömn är mitt livs störta bovar just nu som gjort att blodtrycket skenar.

Visst kan jag röra mig mera och äta annorlunda och det kommer jag att göra när kroppen bestämmer sig för att låta trycket gå ner så jag mår lite bättre.

Redan idag kommer jag att äta bättre. Det är väldigt lätt att under en stressig tillvaro bara stoppa i sig någonting i farten.
Eller efter nattpass peta i sig ett par ostmackor och skölja ner med kaffe eller the.

Den absolut största och viktigaste förändringen gör jag i arbetslivet.
Jag kommer inte att sluta jobba, absolut inte!
MEN, jag ska jobba på ett sunt sätt.

Min nuvarande arbetsplats har jag tagit farväl utav, med sista April som absolut sista arbetsdag.

Där är den viktigaste förändringen!
Jag vet att det inte blir någon förändring om jag bara går ner till att bli timanställd.
Då kommer jag ständigt att jagas ut på körningar och den stessen behöver jag definitivt inte.

Blodtrycket måste ner på en vettig nivå.
Det här problemet har ju kommit nu på senare år och jag kopplar ihop det med jobbet, avsaknad av både tillräcklig sömn men också avsaknad av min träning som haft ägnat mig åt under hela mitt vuxna liv.

För mycket jobb och för lite återhämtning har gjort att jag varken hunnit eller Orkat träna så som min kropp är van.
Det har då ledit till bukfett och extra kilon på hela kroppen.

Så det finns att jobba med och idag är den första dagen i resten av mitt liv.
Nu har jag tiden att ta tag i allt detta som hamnat i viloläge pga jobbet.

Likaså den här oron jag bär över ekonomin, mammas hälsotillstånd och framtiden med den utveckling som råder i världen.
Jag har redan satt igång att klura på lösningar.

Vad kan jag göra åt ekonomin?
Att nästan jobba ihjäl mig räckte ju inte. Det gav inte ett öre mera i plånboken.
Tvärtom, det kostade en massa i pendlingspengar.
All tid utöver heltid lägger företaget i en Kompbank, en tidsbank helt enkelt.
Som sedan används till att ta utav när företaget inte har nog med timmar att lägga som faktiskt arbete varje månad.

Inte för att jag som anställd ska få extra ledigt. Nej, det fanns inte utrymme för.
Jobb finns i massor!

Ska jag jobba extra så Skall detta synas i reda pengar. Inte komptid!

Vad kan jag göra mera....
Vi bor ju ute på landet så bilen behövs ju oftast om det ska handlas eller så.

Jag kommer ju att jobba i stan när jag sedan är arbetsför igen och faktiskt så kan jag cykla eller gå till den arbetsplatsen. Det är 9 km enkel väg dit.
Där kan jag spara lite och samtidigt få motion.

Vi lever väldigt snålt med allting jag, dottern och barnbarnet så det är inte så mycket mera vi kan göra.

Jag kan hyra ut min husbil för en slant men bara till människor jag känner.
Är rädd om det jag äger.
Husbilen är mitt pensionärsnöje har jag tänkt :)

Motion och träning får jag i att vara mycket ute och gå. Hugga ved.
Såga ner sly och jobba i trädgården.
Att få nog med frisk luft och motion på landet är inget problem.
Det är bara att kliva ut genom dörren.

Klippa gräs på sommaren ger massor med träning.

Nu kommer jag ha tid med sådant när jag inte är ute och flänger Norden runt med turistbussar ständigt.

Helomställning i arbetslivet viktigast som första mål. Bara där vinner jag oerhört mycket hälsomässigt.

Jag har ju under senaste tiden känt att något drastiskt måste ske för att jag ska börja tänka i banor som nu.
Att sköta min hälsa bättre!

Detta med blodtrycket har nog hängt med ett tag för det senaste halvåret har jag Aldrig känt mig utvilad.
Känt mig jagad och orolig ständigt.
Även i sömnen.

Maten läste jag om på nätet och det var inga nyheter.
Vi äter väldigt sunt härhemma.
Bönor, linser, mycket grönsaker. Vi har hela tiden råa morötter, vitkål och andra rotfrukter. Hårt bröd med mycket fibrer. Sommartid har vi färska bär och egen frukt.
Minimalt med socker.

Det jag ska testa är Rödbetsjuice.
Ett glas om dagen ska tydligen göra susen med det höga trycket.

Rödbetsjuice drack jag på den tiden då jag tränade hårt inför mina lopp.
När jag låg i träning för marathonlopp och så.

Jag skulle gärna vilja komma igång med sådan träning igen och det kan ju fungera, om jag tar det försiktigt stegvis så kroppen håller.
Jag har många extrakilon som behöver tas bort för att inte skada knän och leder.

Jag kan ju varken sluta röka eller dricka alkohol då dessa olater inte ens finns i mitt liv. Dricker inte ens lättöl.
Jag är Absolutist sen många år tillbaka.

Tankarna är många och drömmarna likaså. Det viktiga är att sätta upp sunda mål så dessa är nåbara.

Hursom så är jag igång med det viktigaste.
Eliminera stressen som kommer förkorta mitt liv !!!!

Nu ska jag gå ner i matkällaren och kolla om där finns Rödbetsjuice :)

Senare när det blivit ljust ska jag ut på en kort promenad. Lyssnar på kroppen noga nu.
Utsätter inte hjärtat för mer än det som garanterat funkar.

Idag kommer min blodtrycksmätare från Apotea som jag beställde på min läkares inrådan.
Så kan jag själv se hur kroppen reagerar på medicinen framför allt.
Det är inte sunt att ha ett tryck på 180/120 med blodtrycksmedicin.

Den ska ner!!!!

Jag ska i form! Var så säker.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards