Alla inlägg den 8 februari 2023

Av Sirpa - 8 februari 2023 05:40

Pjuh!! är väl det bästa uttrycket för Tisdagens körningar.

Startade tidigt med att åka till depån o Valbo för att reka läget huruvida jag kunde få hjälp med att hitta till alla hållplatser jag skulle angöra under dagen och dagarna framöver.

Nu hade jag aådan tur att vi var två dubbeldäckare som skulle köra samma tid så jag tog rygg på kollegan.
Vi startade samtidigt från Gävle Station och körde så hela sträckningen till Sundsvall Västra tillsammans.
För mig en enorm lättnad och trygghet.

Det var ju så Bara att hitta alla stoppen.
Trångt och knöligt, in vid byggen och dåligt plogade gator med snöhögar i vägen för våra stora fordon.
Lokalbussarna är ju mindre och smidigare än våra 15 meters bjässar med skidbox bak och 4 meter höga.


Jag studerade mina noteringar vid varje stopp och rekade så gps vägen stämde.

Kollegan hade bara körning till Sundsvall så han visde mig på en plats där jag kunde parkera och vänta in tid för min avgång tillbaka till Gävle.

Han tog sin lagstadgade rast och återvände till depån i Valbo.
Jag fyllde på spolarvätska i min buss från medhavda dunkar i bagaget. Det är så skitigt på vägarna nu med allt salt och snusk.
Bussen såg hemsk ut.

Hade så min rast och en stund till.
Tog mig lite kaffe, clementin och yoghurt. Kände mig inte hungrig fast jag inget ätit den dagen förrän där vid 12.30 tiden.

Körde sedan lite vilse när jag skulle till Sundsvall Västra för att starta.
Det gjorde inget. Fick lite nya gator och färdvägar till mig.
Startade 13.32 vid Västra. Hade redan där tågresenärer på som skulle till Hudiksvall.
Vidare Centralstation och där klev många ombord.
Bland annat en dam som satte sig framme hos mig då hon var lite åksjuk.
Vi satt och pratade och hon hjälpte mig lite med färdvägen då hon kände till trakten. Bodde i Söderhamn.

Jag betade av alla stoppen utan problem och kunde så efter sista stoppet som nu var Söderhamn. Därifrån gick tåget så jag behövdes inte längre än dit. Det var planerat så.

Åkte till en Såifa och tankade då jag inte hade mer än 1/4 tank kvar.

Sedan i rusningstrafik tom till depån i Valbo för städ och tvätt
Dammsög bussen som såg bläähhh ut på golv och mattor.
Väntade in tvätthallen då det nuförtiden är personal som sköter allt på den depån. Med de stora bussarna.
Skolbussarna som är små sköts av förarna.

Medans Annika och hennes man tvättade bussen åt mig utvändigt så var jag inne i den och svabbade golv, rengjorde toan, putsade fönster och fixade allt fint.
Fyllde dunkarna med spolarvätska så jag hade inför kommande dagar.

Efter 13 timmars arbetsdag återvände jag till hotellet med ren och fin buss och fick nätt och jämt plats utanför.
Det står många tunga fordon härutanför.
Många chaffisar bor på detta bra hotell.
Scandic Väst i Gävle.

Tog en varm och skön dusch.
Kände i nacken och axlarna av den anspänning som varit med allt nytt idag. Skönt att ha det gjort för nu vet jag färdvägar och har en bild av alla stoppen i mitt huvud.
Nästa dag kan bara bli lättare.

Lite mat i magen och sedan sova redan vid 21 tiden.

Pjuh!!


Av Sirpa - 8 februari 2023 05:15

Måndag morgon var jag uppe tidigt då jag hade en hel del att fixa med innan det återigen var dags att åka på jobb.

Packade, fixade med mat som skulle räcka några dagar. Har varken råd eller lust att äta ute så mat med är lösningen.
Liten kylväska packades.

Jag skulle vara hos Mamma innan 9 tänkte jag då mötet med Biståndshandläggaren skulle vara 10.
Både Broder och jag hade stuvat om våra arbetsdagar för att kunna vara med vid mötet som skulle vara jätteviktigt.
Mammas framtid.

Vid 8 tiden ringen en annan Handläggare från Kommun och meddelar att mötet är onställt då Biståndshandläggaren blivit sjuk.
Jättetråkigt att personen i fråga blivit sjuk och jag hoppas det inte är något allvarligt.

Självklart blev jag besviken. Det mötet har vi väntat på och skulle ha så stor betydelse för Mammas liv och välmående.
Pratade med Mamma och med Broder min. Alla besvikna.
Dessutom fick jag och Broder ta hand om en medicinsk fråga som skulle ordnats vid mötet.
Det blev några mobilsamtal innan jag kunde återgå till mitt.

Packade bilen, kramade tjejerna därhemma hejdå och åkte iväg till depån i Hallstahammar för att återlämna en kodbricka som hörde till depån i Västerås.
Hann prata lite jobbplanering innan jag åkte till Lidl för att handla med lite gott och behövligt till både Mamma och mig.

For sedan till Surahammar och besökte Mamma ändå fast det inte blev något möte. Sällskap är nog så viktigt för henne nu när hon inte alls är i balans.
Fixade mackor och fika. Vi pratade om framtiden.
Hoppas på ett möte snarast med Kommun så det kan bli en köplats för henne till Äldreboende.

Att bo hemma är alltför jobbigt för Mamma när hon blivit så orörlig och kroppen fylld av smärta.
Det är bara att inse att hon inte klarar sig själv längre. Kroppen har satt stopp.
Hennes tillvaro måste ordnas till ett tryggare och smidigare leverne.
Det som nu är håller inte.

Vid 13 tiden var jag tvungen att krama om Mamma och säga hejdå för att åka till Gävle med den depåbil jag körde från ett annat bolag.
Jag skulle lösa av en förare vid mitt hotell som i sin tur skulle åka hem till sitt och jag blev kvar för att jobba några dagar i Gävle.
Bussen skulle ställas utanför hotellet.

Åkte först av allt till depå Valbo och tvättade av depåbilen som såg hemsk ut. Den hade ju inte tvättats på länge då det varit så kallt.
Nu blev den lite bättre iallafall.


Bussen anlände vid 17.30 tiden och jag mötte upp ute.
Hade checkat in och packat upp på mitt rum. Ville få bussen till mig för att reka läget på den och fixa det som behövdes.

Sedan fick det lov att bli plugg av stationer för nästkommande dag då jag skulle ut på tågersättningskörning med dubbeldäckaren mellan Gävle och Sundsvall.

Många mellanstationer var det att hålla reda på.
Start Gävle Station, Söderhamn, Iggesund, Hudiksvall, Gnarp, Njurunda, Sundsvall Central och Sundsvall Västra.
Den enda jag varit till tidigare var Gävle Station.
Resten fick jag rodda fram med hjälp av Google Maps och att prata med kollegor som varit dit eller som hörde hit till trakten.

Förberedde mig så gott jag kunde och hoppades på nån form av hjälp nästkommande dag.
Sov lite krattigt på grund av denna ovisshet.

Nu var jag på plats iallafall och fick dessutom frågan om jag kunde köra samma körningar nästa vecka.
Så får det bli.
Jag kör nu till Fredag. Åker hem på nåt vis och kör en handbollskörning på Söndag till Nacka.
Återvänder hit Måndag morgon.
Är alltså bara ledig Lördag.

Hoppas på en depåbil hem så inte bussen behöver med.
Onödigt dyrt om den inte behövs vid hemmadepån.
Det visar sig.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards