Alla inlägg den 11 februari 2023

Av Sirpa - 11 februari 2023 11:53

Nu när jag är hemma och ledig en dag så passade jag på att gå upp tidigt för att åka och handla på Willys innan alla andra kom vällande.

Så skönt att gå där och botanisera bland varorna som är nödvändiga för att leva idag fast allt blivit så galet dyrt

Jag köper en hel del svinnvaror som det absolut inte än något fel på
Mejerivaror, bröd och frukt.
Sparar en del pengar på detta.

Fast jag höll igen rejält och bara handlade det som stod på listan så gick det på över 1200:-
Det är så jag är gråtfärdig när det är dags att betala vid kassan.

Jag och tjejerna unnar oss absolut Ingenting längre. Det finns inte utrymme för det.
Basmat endast.

Nu finns det matvaror så det räcker till det är dags för lön i slutet av månaden.
Dottern kämpar för att laga till näringsrik mat och på tider då elen är billigast.
Då kör hon flera maträtter i ugnen samtidigt. Sedan åker det in som matlådor in i frysen för kommande dagar.
Vedspisen får koka en hel soppor och annat som fungerar att tillreda på den.

Gröt på morgonen som stått och puttrat på vedspisen.

När jag handlat klart vid 8 tiden så började det komma mera folk till butiken.
Givetvis jättestressade människor som for omkring bland hyllorna.
Dessa individer slipper jag när jag handlar tidigt på morgonen.

Lite otäckt ute imorse då temperaturen slog om helt medans jag var in och handlade.
Först var det blött och slaskigt för att en timme senare ha fryst på och allt var blankis och snorhalt.
Märklig vinter.

Väl hemma var det bara att plocka in alla varor och fixa frukost tills tjejerna gick upp.

Nu kan jag åka iväg och jobba på annan ort kommande vecka och tjejerna har mat härhemma.
Känns tryggt.
Tar med mig av maten jag med för jag äter ju aldrig ute.
Det finns inte i min värld.

Av Sirpa - 11 februari 2023 06:02

Igår Fredag blev en sån där intensiv och fullmatad dag.

Gick upp vid 5 tiden och gjorde mig klar för att checka ut.
Packade det sista. Hade redan fixat det mesta torsdag kväll för att kunna sova lite extra.

Ut till bussen. Det hade snöat på natten och blåste kallt.
Körde till depån för att göra bussen fin.
Hade bestämt med depåchefen att kag tvättar själv på mornarna för att inte behöva vänta på min tur på kvällen.
Det tar ju en bra stund att tvätta min stora dubbeldäckare.

Tog på mig civila oömma kläder redan på hotellet för att kunna jobba fritt.
Bussarna ser hemska ut efter allt salt på vägarna och grusiga invändigt.
Jobbade på i en timme innan jag var nöjd och bussen skapligt fin.

Bytte om till uniform och tog en kaffe innan det var dags att köra iväg.
Vi hade bytt körning idag för att jag slulle få komma iväg hemåt i vettig tid.
Jag körde Direkttur från Gävle till Sundsvall.

Två fullastade dubbeldäckare lämnade Gävle Station 8.00 och styrde ut på E4:an. Kollegan körde alla mellanstationerna denna dag.
Jag blåste på mot Sundsvall.
Blåste var verkligen rätta orden då det blåste kraftigt och jag måste blåhålla bussen mot alla kastvindar i över 2 1/2 timme.
Himmel vad jag var trött i händer och axlar av att vara på helspänn hela den tiden.

Lastade av tågresenärerna på Sundsvalls Central och en på Västra Stationen innan jag vände och åkte tillbaka mot Gävle, så långt jag nu kom innan jag måste ha rast i färdskrivaren.
Stannade vid lastbilsstoppet vid Glada Hudik Värdshus där jag sov en natt då förut när jag körde innebandygänget från Nyköping.

Fick samtal från min chef med en fråga om jag ville från månadskiftet ha anställning som 100% Beställningsförare hos Västanhede Charter.
Det skulle tydligen separeras mellan upphandlad trafik och beställningatrafik.

Med den lösningen så behöver jag inte känna att jag måste köra även skolor och annat.

Jag tackade Ja till detta då det i övrigt inte skulle bli någon förändring.
Jag får ny chef, nya planerare som jag känner sen tidigare.
Driftledare jag jobbat med förut och kanske med tiden, om allt klaffar en "egen" buss som jag mestadels blir att köra och ha hand om.
Eventuellt en tjänstemobil så jag inte behöver ge ut mitt privata mobilnummer till alla kontaktpersoner vid körningar.
Tar idag med en lånemobil vid långkörningar för att ha en backup om min strular.
Allt kommer ju i mobilen. Utan den är jag hjälplös jobbmässigt.

Helt ok för mig.
Ska ta en löneförhandling framöver då jag känner att det är dags.
Behöver också ta detta med Traktamente så jag får koll på vad som gäller.

Rullade vidare till depån i Valbo.
Städade ur bussen. Parkerade och bytte om till civila kläder.
Satte mig och åt lunch av det jag fick med mig från hotellet i frukostpåsen jag beställt med mig.
Började ju jobba innan frukosten serverades.

Efter en stunds väntan fick jag så en depåbil att låna för att kunna åka hem över helgen.
Lastade in mitt bagage och körde så hem till Etuna.

Var hemma vid 18 tiden.
Skönt att komma hem innan midnatt.
Blev ju ändå en 12 timmarsdag på rull.

På med tvättmaskin, mat i magen och sedan bara ta det lugnt.
Somnade tidigt.
Är ledig Lördag. Söndag jobb på hemmadepån. Hallstahammars Handboll herrar ska till Nacka för match.

Måste få allt packat idag inför nästa veckas jobb.
Åker tillbaka till Gävle tidigt måndag morgon för att köra en vecka till där.

Min buss är nog ute på annat jobb i helgen då det var en buss kort på depå Valbo.
Så den kommer att stå tvättad och redo måndag morgon när jag anländer vid 7 tiden dit




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards