Alla inlägg den 10 januari 2024

Av Sirpa - Onsdag 10 jan 17:34

Kommisäng väldigt tidigt igår då jag var hemma hos mamma och fixade.
Väl hemma så blev det bortplock av en del julpynt.
Tar lite i taget för Julen har ju inte ens dansats ut ännu.

Låg sedan och läste efter att ha fixat kvällsmat åt tjejerna som var i stallet.

Somnade tidigt då jag kände mig trött.
Vilket resulterade i att jag var uppe i ottan imorse.
Efter kaffe och frukost åt katterna så gick jag ut med pannlampa på mig för att fortsätta med veden.

Fyllde pulkan jag använde för att köra bort veden till traven bakom huset.
Jobbade på med att plocka ur de stora säckarna sån ved som var lagom för spisen.
Fyllde kassar och bar till verandan.
De stora klabbarna satte jag igång att klyva när klockan var så mycket att jag kunde börja väsnas ute.
Jobbade på i några timmar.

Gick in och åt min morgongröt.
Dottern hade skjutsat barnbarnet till skolan. Tog mig en varm dusch.
Fixade en thermos kaffe och åkte sedan för att hälsa på och fika med min fina vän som jag inte träffat sen innan Jul.
Vi hade massor att prata om

Åkte sedan till Maxi och handlade.
Köpte Tulpaner som jag ska ge till Mamma imorgon då hon fyller år.

Kom hem och bytte om till knegarkläder för att fortsätta med veden.
Jobbade på i flera timmar och lyckades faktiskt få allt klart.
Var helt slut när jag ställde undan klyven och slägghammaren.
Täckte över den nya vedtraven så det inte skulle falla nederbörd på den.
Inte helt förstås utan bara ovanpå.
Traven måste ju få luft.

Tog lite foton imorse när jag jobbade med pannlsampan på.

På dan var det strålande sol och det droppade från både husbil och husvagnen när snön smälte i solskenet.
Skönt väder att jobba i.

Kändes toppen att veden är fixad.
Tre kubik som nu är i skydd och klyvd i användbara bitar.

Känns tryggt och bra.




Av Sirpa - Onsdag 10 jan 16:47

Igår var jag ju hemma hos gamla mamma och fixade.
Åkte dit direkt efter att dottern kört mig till bilverkstan där min bil stod klar.

4700:- fattigare åkte jag därifrån med nya bromsskivor och belägg bak.
Samt ett bromsok uppsmort.
Den hade suttit fast rejält så ena bromsen låg på hela tiden.

Det hade jag hört och känt så bilen stod över två veckor i väntan på verkstadstiden.

Nog är det självaste tusan att jag inte ska få en chans att få lite undanstoppat av lön och pensionen.
Det rinner iväg direkt.
Är det inte villaolja eller ved så är det biljävlar som ständigt måste in på verkstad och det rusar iväg tusenlappar.
Eller elräkning...
Suck!

Jag åkte hem till Mamma för att städa bort Julem hos henne.
Det var en hel del som jag hade satt upp och som nu skulle ner och packas fint i kartong. Jag ville ju att hon skulle ha Julstämning hos sig.

Sedan skakade/vädrade jag alla sängkläder. Dammsög sängen noga, madrass och allt.
Fortsatte sedan dammsuga lägenheten när jag ändå var igång.
Bäddade sängen igen innan det var dags att rulla ut Mamma ut till dagrummet där det serverades lunch.
Ugngratinerad falukorv med mos stod på menyn idag.
Mamma köpte ett mål åt mig också.
Riktigt gott och trevligt att sitta och prata med mammas kompis med samma förnamn som hon själv.

Vi hann sitta ner en halvtimme i hennes nystädade lägenhet sedan när jag rullat henne tillbaka dit i rullstol.
Vi pratade om Flnland och gamla minnen. Sedan var klockan så mycket att jag behövde rulla hemåt.

Mamma fyller 85 imorgon och det märks att hennes värld krymper snabbt.
Hon lever i praktiska sysslor såsom dusch, tvätt av hennes kläder vilket personalen fixar och gamla minnen.
Framförallt från Finland.
Hon önskar så att hennes syster ska komma och hälsa på henne nåt innan båda blir så gamla och skröpliga så det inte går längre.

Moster får så gärna komma hit.
Vi skjutsar henne självklart och ordnar med sängplats i Mammas lilla lägenhet om hon kommer hit.
Vi kan handla dit det som behövs och ordna med allt så systrarna kan ses igen.

Det är inte lätt att bli gammal.
Framförallt inte om det blir som för mamma att benen sviker och rullstolen blir ens enda sätt att ta sig fram

Jag är ändå glad att hon bor där hon bor nu med personal i närheten dygnet runt.
Hon får den hjälp hon behöver och sedan finns min älskade lillebror där och hjälper henne med en himla massa praktiska saker.
Handlar åt henne. Ordnar med mediciner och kontakt med alla instanser hon behöver och jag vet inte allt han grejar med ständigt med våran Mams.
Broder är Guld värd!!!

Imorgon åker jag dit med lite blommor och något gott att äta.
85 år är en hedersvärd ålder.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards