Alla inlägg den 23 januari 2024

Av Sirpa - Tisdag 23 jan 19:20

Då var det dags igen för översvämmad källare.

En pump som ska leda vidare vattnet från en brunn ute på gården har återigen lagt av.
Det är nu fjärde gången vi har vatten i källaren efter att vi flyttade hit.

Pumpen byttes för två somrar sedan och har nu för andra gången sen bytet lagt av igen.

Jag är så jäkla less på det här huset nu så jag kan inte annat än gråta i förvivlan.
Varje vecka är det någonting som går sönder eller inte fungerar.

Jobbade förtvivlat med att försöka tömma ur med hink för att hålla undan så inte källaren fylldes på.
Vid det laget var det nästan två dm vatten på golvet i tre av rummen.
Jag kämpade med hinken som hängde i ett spännband. Hivade upp hink efter hink ur brunnen och bar bort och hällde i hagen.
Det minskade ingenting i brunnen...

Efter nån timme kom dottern som skulle till hästen i stallet med en nyinköpt dränpump.

Även rörfirman som både jag och hyresvärden ringt kom ut och kollade läget.
Nåt var helt fel med befintlig pump.
Den lät som den gick men vatten tog den inte bort.

Ner med nya pumpen och sen var det bara och vänta.
Efter ett tag började det sakta rinna undan i golvbrunnarna i källaren.




Vi har med erfarenhet från tidigare översvämningar satt alla hyllors ben i plastbyttor. Eller lagt upp högt så inget är direkt på golvet längre.

Senaste översvämningen tog det flera veckor att torka rum för rum och flytta runt grejer så det inte skulle bildas mögel.

Nu var vattnet så högt att det var bara nån cm från kanten på de plastbunkar som hyllorna stod skyddade i.
Så det var nära att bli riktigt illa igen.

Dränpumpen kostade 1000:- och det är verkligen inga pengar jag har men måste punga ut med för att få bort vattnet från källaren.

Jag är så less på det här huset.....

Imorn kommer VVS firman ut igen och ser vad som går att göra med pumpen som hör till brunnen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards