Direktlänk till inlägg 8 oktober 2021

Många telefonsamtal

Av Sirpa - 8 oktober 2021 17:57

Vaknade ju väldigt tidigt denna morgon. Eller mitt i natten egentligen.
Kände en grym stress och frustration så därav det förra inlägget.

Somnade om som tur var och sov ett par timmar till.
Vaknade då utan huvudvärken jag hade under nattens vakentimmar.

Genast klockan 8 när jag vaknat till ordentligt, druckit morgonkaffe och kramat om mitt barnbarn som min dotter skjutsade till skolan, så satte jag igång med att ordna med min Mammas omsorg och omvårdnad.

Hade först ett givande samtal med Biståndshandläggaren som jag redan träffat en gång på ett möte och pratat med i telefon flera gånger.
Jag tog upp allt som pågick och som inte fungerade som vi kommit överens om.

Beställde också ansökningsblankett till äldreboende för mamma där hon kan känna trygghet. Det är ju kö till dessa platser.

Kontaktade sedan Vårdcentralen om Mammas tärande smärtor som hon nu bär konstant efter flytten hem.
En go och rar sköterska ringde upp mig och jag fick en tid som läkaren skulle ringa mamma.

Ringde sedan Mamma och berättade att hon blir uppringd av sin egen läkare.

Jag ringde vidare till Arbetsteraupeuten om inställningen av fåtöljen hemma hos mamma.
Hon skulle sammanstråla med Hemtjänsten och besöka mamma och fixa till det.

Ringde sedan vidare till Områdeschefen för Hemtjänsten och ställde frågor där om sådant vi inte riktigt var insatta i och hon är en jättetrevlig, hjälpsam och väldigt empatisk människa.
Kändes tryggt att prata med henne.

Läkaren ringde sedan upp mig och vi pratade om mediciner och annat viktigt.
Mycket bra läkare! Engagerad, trevlig och lyssnande.

Ringde min broder ett par gånger och stämde av med honom om allt som skulle fixas.
Likaså till Mamma totalt tre gånger under förmiddagen.

Broder skulle till henne idag och även hämta ut medicinerna från Apoteket så Mamma skulle snabbt få smärtlindring.
Jag är så glad att vi är två som hjälps åt med allt.
Skulle inte mäktat med allt ensam.

Vid 11.30 tiden kunde jag sedan sätta punkt för denna dags samtal.
Fick veta att fåtöljen hade fixats till med höjd och inställning så Mamma kan sitta där utan att ena benet domnar.

Mer än såhär kan vi inte göra.
Nästa vecka ska jag, Biståndshandläggaren och Områdeschefen ha ett möte tillsammans med Mamma och stämma av det totala behovet av Hemtjänstens besök och sysslor.
Hittills har det varken varit hackat eller malet och det måste till rutiner som får Mamma trygg hemma.

Fick mycket svar på frågor idag under mina samtal.
Flera lösningar trollades fram redan idag och det känns skönt inför helgen.

Hoppas nu att Mamma kan få en chans att återhämta sig och få styrkan till att vara i sitt eget hem.
Klara sig med den hjälp hon får och hitta tillbaka till livet igen.

Nu vilar jag för denna dag och imorgon ska jag besöka Mamma.




 
 
Amisa

Amisa

8 oktober 2021 23:57

Så tråkigt att din mamma blivit dålig! Jag hoppas att allting ordnar sig så att livet snart fungerar lite bättre igen för er alla.

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Sirpa

9 oktober 2021 06:03

Ja det hela började med att hon ramlade hemma, med rollatorn. Sjukhus först och sedan Korttidsboende.
Nu gör vi ett tappert försök att hon bor hemma i sin lägenhet, men det är tufft när hon är så beroende av hjälp med precis allt.
Hon vill själv prova bo hemma och det förstår vi fullt ut.
Fungerar inte det så får det bli ett Seniorboende med hjälp dygnet runt.
Vi kämpar på!
Inte lätt att bli gammal i Sverige idag.

Tack för Din Omtanke!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards