Alla inlägg under oktober 2021

Av Sirpa - 16 oktober 2021 01:58

Valde att sova kvar på jobbet då det tar sådan tid att åka hem om nätterna.

Jätteskönt faktiskt!

Lade mig vid 2 tiden på natten och kunde sova ostört ända till 7.30

Hade jag försökt åka hem så skulle den sovtiden krympt ner till knappa 4 timmar och det fungerar inte för mig.

Natten innan hade jag 1 1/2 timme att göra från Västerås till mitt hem utanför Eskilstuna.
Vägen asfalteras om nätterna och jag blev stående i två omgångar i väntan på att få komma fram
Ett trafikljus och ett till stopp med väntan på väglots.

Det är jättebra att asfalteringen görs på nätterna då trafiken är liten.
Jag är också glad att vägen byggs om då det gynnar mig sedan när det är klart.

Så jag känpar på och finner lösningar.

Visst kan jag köra runt en längre väg men det tjänar jag ingenting på.
De flesta nätter flyter på hyfsat om än väldigt långsamt och andra nätter är det tvärstopp.

Chansar inte i helgen då jag har väldigt tajt dygnsvila ändå.
Kommer vara kvar en natt till på jobbet.
Det finns en säng i ett rum som jag kan använda.
Personal finns på plats hela dygnet så jag känner mig trygg.

Av Sirpa - 13 oktober 2021 11:59

Hinner varken sova eller blogga.
Det rusar på nu med allt så jag varken vet vad det är för dag eller vad som måste göras???

Inte bra alls!!

Tog över en timme att ta mig hem från jobbet inatt.
Allt äter tid så jag inte hinner få den vila som är nödvändig.

Isäng 3 på morron och upp igen 7.

Nu tar hjärnan stryk känner jag.

Inte bra alls!!!

Av Sirpa - 11 oktober 2021 02:28

Jag var ju ledig från förvärvsarbete i tre dagar. Fredag till Söndag.
Det var länge sedan jag hade en ledig helg.
Har absolut ingenting emot att jobba helger så det är inget problem för mig.

Det kallas för kompenserad ledighet när jag jobbat väldigt mycket under en period och haft reducerade vilotider.
Ledigheten måste kompenseras för att följa lagar och bestämmelser.

Passade mig perfekt då jag behövde tiden till att ordna för min Mamma och att komma igång med kapningen av björkveden.
Samt att hinna sova ordentligt om nätterna så jag skulle hinna återhämta mig inför kommande veckas jobb
Det blir en kompakt vecka.

Kör Esk hockey fyra av veckans dagar.
A laget, J20 och J18.
Alla ska till Stockholmsområdet.
Lördag Vsk Fotboll Herrar till Eskilstuna.
Sedan resten av tiden Tågersättning Sala-Västerås.
Vissa dagar innan jag kör lagen. Så det blir fullmatade dagar.

Mitt i där ska jag vara med på ett möte för mera planering och uppstrukturering av Mammas maxade behov av Hemtjänst.

Fredagen är ledig dag så har jag tänkt att åka och städa hos Mamma.
Likså att städa och tvätta härhemma. Kapa ved och höströja i trädgården.
Dotterns slåss ju med sin sjukdom och mäktar inte allt själv medans jag jobbar.

Skulle tro att den här veckan sker flytten av bussarna till den nya depån och då gäller det att få allt att fungera med den biten.
Bussarna ska tvättas utvändigt på ett annat företag. Av oss förare givetvis.
Städa invändigt får vi göra utomhus då vi inte har tillgång till någon hall.
Tankning och toatömmning blir på depån iallafall och det är bra.
Blir intressant att se hur det kommer att fungera tidsmässigt.

Kommer kännas märkligt att inte ha något eget skåp och heller ingenstans att vara, sitta ner och prata med kollegorna. Den delen är tydligen flera företag som använder.
Det blir bara jobb och inget annat för min del iallafall.
Ytorna finns inte till någonting annat.

Jag kommer att ha med min egen lilla kaffebryggare i bussen. Så får det bli.
Bara jobb och sedan hem.

Jag ligger vaken nu mitt i natten efter att ha somnat tidigt och sovit djupt.
Var så trött efter timmarna av jobb med motorsågen. Härligt fysiskt jobb.
Det är bra att jag kan vara vaken en stund. Behöver vända dygnet lite då jag kommer att köra hockeyn kvällar och komma hem på natten/tidig morgon.

Min fysiska aktivitet fungerar superbra varje dag. Det är inget problem att då ihop steg och aktivitet som höjer pulsen och ger mig motionen som är så viktig för ett värdigt liv.
5 timmar igår med motorsågen gav träning rejält.
Kommer nog att ha lite träningsvärk kommande dygn.

Det låter som det regnar ute.
Nova, min älskade katt gick ut för en stund sedan. Hon kommer nog snart in igen.

Barnbarnet och jag sov två nätter i husvagnen för att få lite miljöombyte.
Jag sover som bäst i husvagn.
Hade tänkt sova en natt till men jag visste att regnet skulle komma och det brukar bli sånt smatter på husvagnstaket av hårt regn att det kan vara svårt med sömnen.
Sova behöver jag för att orka allt.

Under Måndagen väntar jag samtal från Biståndshandläggaren om mötet vi ska ha i början av veckan.

Fylld vecka väntar.


Av Sirpa - 11 oktober 2021 01:32

Köpte färdigfällda björkar i somras som min svärson levererade hit till gården tidigare i höstas.

Jag ska såga och klyva själv är det tänkt och från början skulle jag låna motorsåg och skyddsutrustning.
Sedan blev det så att jag köpte en egen motorsåg.
Kände att det bar lika bra då den kommer behövas fler gånger.

Har jobbat så grymt mycket hela hösten och sedan hände detta med Mamma så min tid har inte räckt till att komma igång med sågningen.

Lördag kväll hämtade jag skyddskläder.
Jacka, byxor, stövlar, hjälm med hörselskydd och nätvisir som jag lånar av svärsonen.

Genast efter frukost var det då dags att för första gången köra min egen motorsåg.
Paltade på mig den tunga utrustningen.
Stövlarna väger några modiga kilon.
Både stövlar och byxor har sågskydd.

Kände mig för ordentligt och kapade försiktigt några smalare björkar för att lära känna sågen.
Fyllde på mera kedjeolja, spände kedjan lite och fyllde bränsle.
Sedan var det bara att jobba på.

Stängde av stundtals för att bära bort färdigkapat till högen på pallarna.
Dra fram nya för att få bättre tillgänglighet att såga säkert.
Slipade kedjan och jobbade på.
Högen på pallarna växte och jag jobbade mig varm och svettig.

Jätteroligt arbete och riktigt jobbigt.
Tog paus för lunch tillsammans med tjejerna som byggde på kaninboende till vintern.

Fortsatte sedan jobbet och barnbarnet hjälpte mig att bära undan en stund så jag fick ägna tiden åt att såga.
Var tvungen att rensa undan för att inte snubbla och riskera olycka över det nykapade.

Det blåste rejält medans jag jobbade.
Lite kämpigt med sågspånet flygande i vinden

Vid tretiden, då jag jobbat på i över 5 timmar så kände jag att det fick räcka.
Ville inte köra mig för trött då det lätt händer misstag och olyckor vid trötthet.

Filade kedjan och plockade undan allt noga så det finns klart och tillgängligt för nästa gång jag får tid att fortsätta jobbet.
Bar undan det färdigkapade och uppsökte duschen.

Ett tufft och svettigt samt tidskrävande fysiskt arbete som faller mig i smaken.
När allt är kapat är ddt sedan dags att ta hit en klyv för det sista.
Fylla upp vedhögen bakom hönshuset och inrätta något mer ställe att förvara ved då det ändå är några rediga kubik som kommer räcka ett tag
Först torka ordentligt.


Nova katt kom och inspekterade mitt jobb, fast inte förrän motorsågen var undanstoppad.

Av Sirpa - 10 oktober 2021 03:56

Lördagen bjöd på gråmulet väder men ändå hyfsat varmt. Tror det var +15 som mest. Höstrått givetvis men ändå uppehåll och nästan vindstilla.

Vi var glada över att det inte regnade då det var Crosstävling på en stubbåker utanför Strängnäs.

Mitt 8 åriga barnbarn och hans pappa deltog.
Han var jätteduktig lillkillen med sin crosshoj.
Ändå hade han bara haft den i 3 veckor som han åkt innan tävlingen.

Små tjejer och killar som inte var mer än 5-6 år var också med och kämpade på den leriga banan.
Omkullkörningar och vurpor som ungarna struntade i och bara fortsatte köra som inget hänt.
Helt igenomleriga rullade så alla i mål.

Barnbarnet deltog i två lopp och vi stod och hejade på, tog foton och filmade.

Fikakorg hade min dotter med och vi fikade under depåväntan.
Barnbarnet putsade sin lilla fina motorcykel.

Jättespännande timmar som jag bara älskade. Hann tyvärr inte se svärsonens lopp då jag måste hem till mamma.

Men njöt grymt av de timmar jag kunde vara med.
Vilket engagemang av barn, syskon och föräldrar.
Absolut inte sista gången jag var med och tittade.
Hjälper gärna till nästa gång.

Av Sirpa - 9 oktober 2021 06:54

Har nu sovit en god natts sömn efter min första lediga dag.
Gårdagen var fylld av uppgifter som känns jättebra att de blev utförda.
Dessa tog kraft och tid, men för mig och förhoppningsvis även för Mamma, så oerhört värdefulla och framtidsbyggande.

Ett stort kliv framåt i omsorgen och vården av Mamma som nu är totalt beroende av hjälp.

Efter att jag fått allt klart som jag mäktade med under en Fredag innan analkande helg så åkte jag iväg för att lasta tompall i min bil för att senare snickra ihop en plats där jag ska förvara uppsågade björkar tills dessa ska klyvas till ved.

Var förbi Retuna också och lämnade av kartonger med en kaffeservis som rangerats bort på jobbet i samband med flytten av depån.
Jag vill inte att fullt funktionsdugliga saker kastas.
Det är alltid någon annan som behöver dessa.
Handlade på Coop i Torshälla innan jag åkte hem med allt.

Lastade ur bilen och åt en snabb lunch på rester för att få lite energi.
Snickrade och donade i blåsten.
Bar och bubbade, spikade och sågade.
Kände hur tröttheten kom krypande och vid 17 tiden när den biten var klar tog jag en dusch.
Mycket välbehövlig sådan då jobbet med pallarna var tungt och svettigt.

Fixade med en hylla i mitt sovrum som väntat på att bli gjort.
Sedan fick denna dag vara fullbordad vad gällde jobb hemma.

Jag hade tidigare under förmiddagen då jag väntat på återkopplande samtal från läkare och andra instanser, burit ut sängkläder, mat och annat till husvagnen utanför huset.

Barnbarnet och jag hade bestämt att vi skulle sova husvagn när jag var ledig från jobbet tre dagar :) En kul grej bara.
Campa på höstkanten.
Vi har ju inte kommit iväg någonstans under sommaren så då får det bli såna här minicampingar istället.

Så på kvällen tog vi ut middagen till husvagnen och åt den här. Dottern också. Det är ju hennes husvagn.
Mysigt och avkopplande.

Redan vid 20 tiden var mina krafter helt slut och jag ville bara sova
Finns ingenstans jag sover så gott som i en husvagn.
Därav planen med husvagnen under ledigheten så jag säkert skulle få den sömn och återhämtning jag behöver.

Nu ligger jag här i bädden i husvagnen.
Har sovit tungt och gott.
Morgonkaffet ligger och gör gott i magen.
Hör att det småregnar ute.
Snart dags att gå upp för att vid 8 tiden fara iväg för att se mitt andra barnbarn åka sin första Crosstävling :)

Han är ju bara 8 år så det ska bli jättespännande. Min svärson ska också tävla men tyvärr hinner jag inte se hans tävling då jag behöver åka hem till Mamma för att se till så allt funkar som det ska därborta i Surahammar.

Fick meddelande från Broder igår kväll att han varit där och hjälpt Mamma i flera timmar.
Kändes tryggt!

Mitt nu husvagnssovande barnbarn ska med för att se sin kusin tävla.
Vi åker egen bil så vi kan åka hem när vi behöver.
Först ska vi ta oss lite frukost och sedan klä oss för utevistelse och troligtvis lär det behövas gummistövlar med.

Dag 2 i ledigheten är igång.

Min utmaning på 100 dagar med fysiskt pulshöjande aktivitet fungerar tack vare att jag har fullt upp hela tiden.
Igår satte jag jobbet med lastpallarna som aktivitet. Ett riktigt gympass.
Dagen innan var det en kortare promenad och sedan flera timmar av busstädning. Det om något är fysisk aktivitet.
Dammsuga, skura och kravla omkring mellan bussäten och efter det putsa fönster är nog så svettigt och pulshöjande jobb.

Nu ska jag gå och öppna åt hönsen så de kan gå ut i hönsgården när dagsljuset kommer.

På fotot mina älskade busungar :)

Av Sirpa - 8 oktober 2021 17:57

Vaknade ju väldigt tidigt denna morgon. Eller mitt i natten egentligen.
Kände en grym stress och frustration så därav det förra inlägget.

Somnade om som tur var och sov ett par timmar till.
Vaknade då utan huvudvärken jag hade under nattens vakentimmar.

Genast klockan 8 när jag vaknat till ordentligt, druckit morgonkaffe och kramat om mitt barnbarn som min dotter skjutsade till skolan, så satte jag igång med att ordna med min Mammas omsorg och omvårdnad.

Hade först ett givande samtal med Biståndshandläggaren som jag redan träffat en gång på ett möte och pratat med i telefon flera gånger.
Jag tog upp allt som pågick och som inte fungerade som vi kommit överens om.

Beställde också ansökningsblankett till äldreboende för mamma där hon kan känna trygghet. Det är ju kö till dessa platser.

Kontaktade sedan Vårdcentralen om Mammas tärande smärtor som hon nu bär konstant efter flytten hem.
En go och rar sköterska ringde upp mig och jag fick en tid som läkaren skulle ringa mamma.

Ringde sedan Mamma och berättade att hon blir uppringd av sin egen läkare.

Jag ringde vidare till Arbetsteraupeuten om inställningen av fåtöljen hemma hos mamma.
Hon skulle sammanstråla med Hemtjänsten och besöka mamma och fixa till det.

Ringde sedan vidare till Områdeschefen för Hemtjänsten och ställde frågor där om sådant vi inte riktigt var insatta i och hon är en jättetrevlig, hjälpsam och väldigt empatisk människa.
Kändes tryggt att prata med henne.

Läkaren ringde sedan upp mig och vi pratade om mediciner och annat viktigt.
Mycket bra läkare! Engagerad, trevlig och lyssnande.

Ringde min broder ett par gånger och stämde av med honom om allt som skulle fixas.
Likaså till Mamma totalt tre gånger under förmiddagen.

Broder skulle till henne idag och även hämta ut medicinerna från Apoteket så Mamma skulle snabbt få smärtlindring.
Jag är så glad att vi är två som hjälps åt med allt.
Skulle inte mäktat med allt ensam.

Vid 11.30 tiden kunde jag sedan sätta punkt för denna dags samtal.
Fick veta att fåtöljen hade fixats till med höjd och inställning så Mamma kan sitta där utan att ena benet domnar.

Mer än såhär kan vi inte göra.
Nästa vecka ska jag, Biståndshandläggaren och Områdeschefen ha ett möte tillsammans med Mamma och stämma av det totala behovet av Hemtjänstens besök och sysslor.
Hittills har det varken varit hackat eller malet och det måste till rutiner som får Mamma trygg hemma.

Fick mycket svar på frågor idag under mina samtal.
Flera lösningar trollades fram redan idag och det känns skönt inför helgen.

Hoppas nu att Mamma kan få en chans att återhämta sig och få styrkan till att vara i sitt eget hem.
Klara sig med den hjälp hon får och hitta tillbaka till livet igen.

Nu vilar jag för denna dag och imorgon ska jag besöka Mamma.




Av Sirpa - 8 oktober 2021 02:56

Känner just nu att jag inte hinner med att räcka till åt så många håll som det krävs.

Definitivt hinner jag inte med mig själv.
Sover jättedåligt fast jag är helt slut efter långa tuffa arbetsdagar och på det allt som behöver fixas med min gamla mammas vardag.

Hon kom hem i Onsdags och det går definitivt inte alls så som hon hade trott.
Hemtjänsten räcker inte till för hennes behov på långa vägar.

Jag har tappat räkningen på alla samtal från henne under tiden som jag dessutom försöker sköta mitt arbete.
Jag står just nu handfallen och vet inte riktigt vad som måste göras för att få ordning på detta.

Somnade igår kväll fullständigt utmattad och dödstrött efter en lång dag med turbolens till max.
Min hjärna håller på att gå sönder.

Känner att jag varken räcker till som dotter, mamma, mormor eller som arbetstagare.
Dygnet behöver ha så många fler timmar och dessutom behöver jag vara en övermänniska som orkar och räcker till åt alla håll.
Känner att jag inte längre fixar det!!

Slits i bitar!

Jag orkar inte och hinner inte göra någonting hemma och snart kommer vintern.

Vaknade nu mitt i natten av stressångest helt igenomsvettig.
Migränattack ligger på lur och jag har stoppat i mig medicin för att hindra den att ta över.

Visste jag bara hur jag kan lösa allt med mamma så skulle jag jobba hårt för att få det gjort..... Men just nu vet jag inte hur.
Jag mäktar inte med att sköta om henne också. Det måste omsorg och vård ta hand om i kommunen där hon bor.
Men det fungerar inte alls som hon vill ha det.

Bara att resa fram och åter hem till henne tar för mig 2 timmar per dag. Vart ska jag skaka fram den tiden ifrån? När jag dessutom har arbetsdagar som kan bli upp till 18 timmar.

Jag vet inte råd längre!!!!

Nu är jag ledig från jobbet i tre dygn.
Ett absolut måste för det är kompensation för all den reducerade dygns och veckovila som varit senaste veckorna.

Jag har hur jävla mycket som helst som jag ska hinna med hemma under dessa dagar.
Först av allt när klockan är mera denna nya dag så ska jag ringa Biståndshandläggaren och Hemtjänstsamordnaren och försöka få ordning på allt med mammas tillvaro.

Åka till henne gör jag på Lördag då jag måste få den här dagen först till allt annat jag bara skjutit framför mig.

Känslan jag bär just nu är fullkomlig Otillräcklighet åt alla håll och kanter!!!

Känner ett tryck över bröstkorgen och det gör ont ordentligt stundtals.
Försöker att skjuta ifrån mig den smärtan och bara kämpa på med allt.

På nåt sätt måste allt lösa sig.
Inom dessa tre lediga dagar!! för nästa vecka har jag jobb till maxad tid inom lagens ramar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards