Direktlänk till inlägg 20 januari 2024

Dag 1 i Ullared

Av Sirpa - Lördag 20 jan 07:16

Jag tycker att det är rätt komiskt med det skräckscenario som så många människor lägger fram vad gäller Gekås och Ullared.

Ja det är hemskt här när det är högsäsong och galet mycket människor.
Jag håller med fullständigt.
Har faktiskt aldrig stått och köat in till varuhuset som man kan se på tv att det görs.

När vi åker, jag och mina döttrar så är det absolut Lågsäsong.
Vi åker i Januari när all rusning är över.
När folk inte har pengar efter Jul och när det är billigt att bo kvar.

Äldsta dottern bokar i god tid så vi får det vi vill ha.
Som det nu är så bor vi i en 6 personers lägenhet i Skogslänhan.
Två sovrum och bäddsoffa i allrummet.
Kök med den utrustning som behövs och ett stort fräscht badrum.

Denna gång fick vi dessutom en lägenhet som är anpassad för människor med funktionsvariation. Den är väldigt praktisk.
Vi har bilen precis utanför dörren och frukost och städning inräknat i priset.

Perfekt för oss som åkte vid 5 tiden hemifrån Fredag morgon.
Det var äldsta dottern och mitt barnbarn som kom och hämta mig, yngsta dottern och tonårsbarnbarnet hemifrån oss.

Svärsonen lånar ut sin stora bil till oss så vi får plats.

Jag tog över ratten direkt och körde sen hela vägen ner. Så brukar vi göra då körning för mig är avkoppling.
Då kunde de andra bara vila och koppla av och umgås inför kommande timmar i varuhuset.

Vi åkte 5.15 hemifrån oss och gjorde två korta toastopp längs vägen.
Döttrarna hade gjort goda mackor, kaffe och annat vi mumsade på under färden.
Kaffe, mina nybakta bjllar och mackor av Morotsbrödet jag hade bakat.

Det var rätt obehagligt väglag med halka och blåst så vi tog det lugnt och valde färdväg med mindre trafik.

Kom fram vid 11.20 Hämtade lägenhetsnyckel och parkerade på den i stort sett tomma parkeringen utanför varuhuset.
Tog med varuvagnar med några korgar och började strosa runt och se vad det bar för utbud.


Jag har definitivt inte ekonomiska möjligheter att handla mer än det som behövs i dagligvaror hemma, sånt jag ändå skulle köpa.
På Gekås fick jag så mycket mera för pengarna.

Äldsta dottern storhandlade ordentligt. Hon fick låna utrymme i min kärra då mina blygsamma varor inte tog mycket plats.
Yngsta fyndade lite hon också. Samma för henne att ekonomin är minimal.

Så jag kan på en gång säga att den här resan som vi gör varje år (förutom under pandemin) den är för mig ett mysigt inslag av umgänge med mina älskade ungar.
Resan i bilen, timmarna på varuhuset och boendet med mat och mys i gemenskap.
Det är den biten jag älskar.
Nu fick vi dessutom möjlighet att åka alla fem då det gick att ordna vänber som tog hand om djuren därhemma.

Yngsta dottern och jag fick dessutom boendet i julklapp av äldsta dottern.
Så glädjande värdefullt.

Jag blev bjuden på lunch på varuvuset av yngsta.
Valet blev Kåldolmar med gräddsås, lingon och kokt potatis.
Himmel vad det var gott!

Vi shoppade vidare och jag köpte lite diverse plock för att ha en liten buffe i lägenheten på kvällen som middag.

Vid 18 tiden var det dags att gå till kassan. Inga köer där heller.
Ändå var det Fredag och många Ullaredsbor handlar själva i varuhusets matavdelning.

Jag hade lite beställningar från goda vänner på min lista så min nota landade på 3000:-
Varav jag handlade lite åt min gamla mamma också.

Vi packade in allt i bilen. Åkte till boendet och lastade ur allt för att sortera, komprimera och eventuellt prova nåt klädesplagg för att kunna byta vid behov.

Sedan blev det dusch och middag vid det lilla bordet i myslägenheten.
Barnbarnen valde att dela rummet med våningssäng, döttrarna det större sovrummet och jag valde bäddsoffan i allrummet då jag är uppe tidigt och dricker mitt morgonkaffe långt innan alla andra vaknar.

Gick upp 6 denna Lördagsmorgon.
Kaffe och lite morotsbröd i magen.
Mitt knä är riktigt jobbigt den här resan.
Den gillar inte halkan ute och heller inte all vandring på de hårda golven i varuhuset.
Men jag fixar det med smärtlindring.
Knäet ska inte hindra mig från att göra det jag gillar.

Orken är inte på topp efter luftvägsinfektionen men det är ju fullt normalt.
Nattens vila har givit nya krafter och snart vaknar de andra.
Vi ska hämta frukost från Bistron och det får bli när alla vaknat.

När vi är redo sedan vid 10 tiden så lastar vi in allt och lämnar boendet.
Går några timmar till i varuhuset, äter nåt och rullar hemåt för att anlända hemma sent ikväll.

Jag har kvar några saker jag vill köpa hem. Engångsplasthandskar, spritservetter och lite sånt.
Galet mycket billigare här än hemma.

Gänget Nivas resa till Gekås 2024 fortsätter även denna dag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 30 april 14:05

Om några timmar tar vi steget över i Maj månad. Tiden går med rasande fart och jag har som vanligt haft fullt upp med jobb. Körde mina 6 dagar Tågersättning mellan Kristinehamn och Oslo. Sedan ledig Fredag då jag åkte hem till Etuna med jobbets ...

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards