Direktlänk till inlägg 19 februari 2023

Rejält kroppsarbete ute

Av Sirpa - 19 februari 2023 18:39

Söndagen blev som jag tänkt mig.
Eller, ja :) Mer än jag tänkt mig.

Gick ut imorse till göns och kaniner när det ljusnade.
Tog sedan med mig ett gravljus och tändstickor för att gå till Vallby Kyrka och tända ljuset.

Det blåste så kraftigt att jag inte fick ljuset att vara tänt i Minneslunden utan den fick stå på baksidan av kyrkan på en familjegrav som ingen verkade måna om.
Där var det lä så ljuset kunde brinna i lugn och ro.

Gick sedan tillbaka hemåt i den kalla blåsten. Solen gick upp och det blev en vacker dag.

Hämtade grenkap och såg.
Gick ut i dungen och satte igång att kapa ner träd. Inga stora träd men tillräckligt nära elledningen för att vara nödvändiga att tas ner.

Kapade grenar. Lade i prydliga högar och bar bort. Dessa ska bi ha och elda i eldkorgen vid tillfälle i vår.
Sågade sedan upp de delar av träden som var lite grövre och lade på hög bakom hönshuset.
Färska träd som behöver ligga på tork innan det går att elda i köksspisen.
Dem blir nog lagom till nästa vinter.

Tjejerna gick upp och ropade in mig för att äta frukost.
Hade då jobbat på ett par timmar.
Den frukosten smakade gudomligt.
Avdukning och ut igen efter att jag tömt diskmaskinen som jag körde på morgonen.

Fortsatte jobba på med såg och grenkap.
Traskade och gick med sly och sågade bitar. Travade på hög.
Sågade ner nya och släpade fram.
Jobbade på i timmar.
Vi tog en fika ute vid hönshusväggen där solen låg på och det var nästan lä.
Så gott med kaffe ute.
Barnbarnet på fotot. Dotra ville inte vara med på fotot. Hon mår inte bra alls med sin sjukdom som plågar än mera sen hon hade Covid.

Jag kämpade vidare med sågningen och hann få ner allt som behövdes för denna gång.
Men jag har inte sågat upp allt ännu.
Orken tog slut vid 15 tiden och jag var tvungen att ge upp. Hade ont i nacken av blåsten. Direkt in i en varm dusch när jag kom in
På med varma goa morgonrocken och tjockstrumpor. Kände mig frusen.

Fixade mat åt oss.
Spaghetti och vegobullar. Jättegoda.
Vi åt som svultna vargar alla tre.
Det tar att vara ute i timmar.
Jag var helt färdig i kroppen och kröp ner i min bädd efter avdukning.
Nybryggt kaffe med mig låg jag så i sängen med filt, täcke och morgonrock och skakade, alldeles iskall om händer och fötter.
Båda katterna kom och kröp ner hos mig och dottern gav en varmvattenflaska som jag lindade in i filten och värmde händerna med.

Jag tror att jag nog tog ut mig lite för mycket den här dagen.
Kollade in stegräknaren som visade att jag gått över en mil.
Inte konstigt att jag mådde som jag gjorde.

Det är ju så himla lätt att ta ut sig när någonting är nyttigt och roligt att göra.

Dels blev elledningen helt tryggad från grenar. Jag fick motion och träning i friska luften i över 7 timmar.
Sedan fick vi extra ved till nästa år helt gratis och kvistar att elda med i eldkorgen när väder och vind tillåter.
Samt att jag kapade till pinnar med klykor som sedan kommer att användas som stöd för växterna i pallkragarna.

Så det blev nytta på många sätt och vis.
Nu är jag trött och nöjd och vet att jag kommer att sova riktigt gott den kommande natten.

Fysiskt arbete är den bästa metoden till god sömn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards