Direktlänk till inlägg 16 januari 2024

Vaken i natten

Av Sirpa - Tisdag 16 jan 01:52

Sitter här i min säng, tillbakalutad mot kuddarna och har nyss gjort mig en kopp vatmt the med Ingefära, Citron och Honung.
Lindrande för luftvägarna och gott med nåt varmt i magen.
Det känns att det är rejält kallt ute för det kryper in i huset genom de gamla fönstren och hörnen, golvlisterna i det här gamla huset.

Golven är så kalla att där det inte är trasmattor, där gör det nästan ont att gå barfota. Jag har själv tjocka sockor, varav det yttre paret är raggsockor.
Det funkar jättebra.

I dom här stunderna tänker jag på alla hemlösa som söker trygghet och värme. Som kanske inte ens får någon vila utan är i rörelse hela tiden för att hålla värmen.
Jag förstår verkligen Jeanettes kamp för de gamla i vårt land.
Vid Din Sida som gör så mycket för våra gamla, hemlösa och utsatta.
Soppköket, härbergena och alla företag som finns med och håller dem med mat och förnödenheter.

I ett land som Sverige borde inte hemlöshet existera. Vi har ett skyddsnät som tyvärr blir bara sämre för varje år som går.
De utsatta blir bara flera.

Inte känns någonting bättre heller av att vi har en hotbild hängande över oss.
Det kan bli krig, höj beredskapen.
Gör dig redo för att kriget kan drabba även oss.

Vi har ju preppat sen många år tillbaka.
Det finns ett förråd av förnödenheter så vi ska klara oss en månad.

Jag ser på sociala medier hur det poppar upp företag som skor sig på hotbilden.
Köp det här och det här för dyra pengar, så är du redo för krig.

Om vårt lands försvar går ut med en uppmaning till folket att göra sig redo, då ska vi lyssna.
Samt agera med sunt förnuft.
Tänka tanken, vad behöver vi för överlevnad.
Det vi behöver har de flesta redan hemma.

Om strömmen försvinner så ska vi kunna klara oss ändå.
Vi har husbilen och husvagnen som bostäder om det behövs.
Med gasolvärme och solpanel.

Skulle bomber falla så är vi ju rökta.
Det finns ju inga skyddsrum någonstans. Sånt har inte byggts i vårt land de senaste generationerna.
Det har inte behövts.

Inte trodde jag att jag skulle få uppleva hot om krig under min livstid.
Min mamma hon fnyser åt det. Hon har ju upplevt kriget i Finland då hon är född 1939. Så hon har det med sig sen barnsben.
Hotet från ryssen.

Det är djupa tankar i natten här i min säng. Katterna var upp en stund och tittade vad jag höll på med mitt i natten. Sen gick dom och lade sig intill ett element.

Igår åkte Ludde Basset på en veckas vintersemester till sin kompis Jim Schäfer i Åmål.
Han brukar vara där varje år nån vecka för att få lite omväxling och träffa sin kompis.
Hans matte får lite andrum också och på Fredag ska vi ju åka till Ullared.
Jag ( om jag hinner bli frisk )
Båda mina döttrar och barnbarnen.
Det blir en trevlig utflykt med övernattning i en lägenhet i stugbyn där.

Hoppas jag tillfrisknar till dess. Annars blir jag hemma, det visar sig.
Jag har inte pengar att handla nåt för ändå så för den skull gör det inget.
Det mysiga är gemenskapen.
Att göra nåt kul tillsammans.
Äldsta dottern bjuder på boendet. Det fick vi i Julklapp.

Tisdag Ondag skulle jag jobbat hade jag tänkt om inte den här jävla förkylningen slagit ner mig. Tågersättning.

Får jobba nästa vecka och resten av månaden rejält så det kommer in medel att köpa mera diesel till den slukande pannan i källaren.
Behöver fylla på gasolförrådet till både husbil och husvagnen. Ifall strömmen går så vi har värme.

Nu ska jag läsa min bok en stund och förhoppningsvis sova några timmar till.
Somnade tidigt igår kväll. Det tar på krafterna då kroppen kämpar mot luftvägsinfektionen.
Jag somnade med morgonrock, täcke och filtar samt varm katt på magen.
Hade eldat på ordentligt i köksspisen tills tjejerna kom hem från att ha kört Ludde till Karlstad där Jims husse mötte upp.

Kommer bli en lugn vecka utan Luddeskrutt. En vecka då min dotter förhoppningsvis kan få lite vila.

Ser att det är -16 minst ute nu i natten. Det lär bli mera mot morgontimmarna.
Hönsen sitter under sin värmelampa och Ozzy kanin kurar i sin tjocka halmbädd i kaninhuset.

Vinternattens köld är hård....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards