Direktlänk till inlägg 29 april 2023

Sista fastanställda dagen

Av Sirpa - 29 april 2023 07:10

Fredag 28/4 2023 kan jag skriva som det datum då jag körde min sista körning som fastanställd.
Eller som det heter nuförtiden.. Tillsvidareanställd.

Den 1/6 går jag i Pension som 64 åring.
Egentligen vill ju Pensionsmyndigheten att jag jobbar fullt och gärna mer därtill fram till 66 år, men jag väljer att lägga ner den fasta delen av jobbet redan nu.

Kommer ju ändå att jobba en massa, framförallt det här året ut då det kommer bli extra skatt på den pension jag får ut.

Jag har ju skrivit på som timanställd/behovsanställd hos både Västanhede Charter och Tuna Trafik.
Ska dessutom köra för LetsGo By Bus i Örebro också, när det är passande körningar.

Det kommer jag göra redan dagarna ikring KristiHommelfärds då det kommer vara tågersättningar nedåt Göteborg.
Kör då för Lets Go.

Det här är frihet i min värld just nu.
Att jobba där jag känner för.
Bestämma helt själv.
Givetvis styr ekonomin. Jag kan ju inte dra iväg hur långt bort som helst för att köra för något bolag.
Då måste milersättning till.

Men att känna att jag har kontrollen över antalet timmar.
Styra själv över min vilotid och se till så jag får den återhämtning som behövs.
Att alla timmar jag jobbar kommer i reda pengar in på kontot, inte som komptid.

Mitten av Maj kommer beskedet om hur mycket pension jag kommer att få ut
Det är garanterat en halvering minst jämfört med det jag tjänar idag som anställd.
Sen kommer ju lite tjänstepension.

Jag får se vart det hamnar.
Sedan styr jag upp resten med jobb
För det finns det gott om. Överallt!
Skriande brist på erfarna beställningsförare. Bussbranchen hålls nu flytande med hjälp av Pensionerade Bussförare.

Jag kämpar på med hälsan.
Mår skapligt nu men inte på långa vägar bra.
Min läkare ringde i veckan och var inte nöjd med blodtrycket.
Övertrycket ligger för högt ännu och det gör han ett försök med att dubbla den medicin jag har sen många år tillbaka.
Får se om det hjälper.

Om två veckor ska jag in på blodprov för att se så inte mina njurar tar stryk av medicinen.

Sedan koll av trycket igen om en månad.

Gårdagens sista pass som fastanställd körde jag till Grisslehamn från Västerås.
Det var idrottsungdomar som skulle på läger över helgen på Åland.
Jättetrevlig körning.

Körde sedan tom tillbaka till depån.
Fick lov att ta en 45 minuters i färdskrivaren utanför Västerås.
Kändes urdumt men jag skulle inte tagit mig till depån.
Möjligtvis 6-7 minuter ifrån.
Där jag stannade var det rastplats så det var lämpligast.

Innan jobbet var jag och handlade lite åt Mamma och hälsade sedan på henne några timmar.

Tänkte att jag inte ska behöva ut och flänga under helgen nu utan vara hemma och göra det som behövs här.
Kanske rent av vila lite också.

Sedan på Måndag 1:a Maj kör jag som timanställd till Värmland och hämtar kolloledarna från deras teambuildinghelg och kör till Stockholm med dubbeldäckaren.
Den körningen är för Västanhede.

Så livet kommer se lite annorlunda ut framöver

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards