Alla inlägg den 29 april 2023

Av Sirpa - 29 april 2023 17:02

Havre/råggrynsgröt är ju så himla gott.
Till det tog jag ett glas med rödbetsjuice med ingefära.
Riktigt bra för kroppen.

Med bestämda steg går jag nu in i framtiden som i min värld öppnar tid för att ta hand om mig själv, min hälsa och kropp.

Har lagt på mig extrakilon efter att min träning stort sett försvann.
De fjuttiga promenader som jag hann och orkade med under långa arbetsdygn är en droppe i havet jämfört mot den träning jag ägnade mig åt tidigare.

Mina härliga muskler som jag hade överallt som hjälpte min kropp att hålla ihop i yrket ligger just nu i vila.
Har gjort det ett tag.

Gick upp tidigt idag fast jag kom hem rätt sent från jobbet inatt.
Sov jätteskönt och kände mig utvilad redan vid 6 tiden.

Katterna fick sin mat och gick ut.
Det låg frost på gräsmattorna och bilarna var alldeles täckta av is.
Bara nån timme senare var det borta.

Tände i köksspisen för att få in den mjuka sköna värme som blir av vedeldning.
Satte en kastrull med havre/råg salt och vatten på vedspisen och efter ett tag hade jag färdig morgongröt till senare.

Gjorde iordning en go thermos med kaffe och bytte om till oömma kläder och skor.
Kaffe och vatten i magen och sedan ut.

Öppnade åt hönsen och gav kaninerna grönt som jag plockade i mängd bakom silon på gården.
Det var skönt kyligt ute och fåglarna hade konsert överallt.
Allt ingav mig ett lugn som jag saknat så länge.
Bara att få gå ut och andas luften och känna livet utan klumpen i magen över allt som måste planeras, göras, förberedas och hinnas med.

Nu är jag ledig två dagar.
Helt ledig från bussarna.

Satte igång att röja i det som låg kvar efter trädet som fälldes i Söndags.
Bar undan grenar och kvistar.
Sågade, högg ved av kubbarna som jag tidigare samlat på hög.
Bar, rullade och släpade bort det som ska bli ved, ut ur hagen så det snart går att sätta upp stängslet.

Vet ju inte hur snart ponnyhästarna släpps på bete i hagen.

Jobbade på med det tills jag började känna mig frukosthungrig.
Inne väntade kastrullen med färdig gröt som smakade underbart.
Hade i äppelmos från våra egna äpplen.
Frös ju in massor som vi har ätit av hela vintern.
Mos helt utan tlllsatser.

Tjejerna hade vaknat och när jag ätit klart så fortsatte jag jobbet med veden.

Jobbade på till efter lunch då jag kände av smärta i höfterna och mina krafter började ta slut.

Så skönt att jobba på utan att stressa.

Av Sirpa - 29 april 2023 07:10

Fredag 28/4 2023 kan jag skriva som det datum då jag körde min sista körning som fastanställd.
Eller som det heter nuförtiden.. Tillsvidareanställd.

Den 1/6 går jag i Pension som 64 åring.
Egentligen vill ju Pensionsmyndigheten att jag jobbar fullt och gärna mer därtill fram till 66 år, men jag väljer att lägga ner den fasta delen av jobbet redan nu.

Kommer ju ändå att jobba en massa, framförallt det här året ut då det kommer bli extra skatt på den pension jag får ut.

Jag har ju skrivit på som timanställd/behovsanställd hos både Västanhede Charter och Tuna Trafik.
Ska dessutom köra för LetsGo By Bus i Örebro också, när det är passande körningar.

Det kommer jag göra redan dagarna ikring KristiHommelfärds då det kommer vara tågersättningar nedåt Göteborg.
Kör då för Lets Go.

Det här är frihet i min värld just nu.
Att jobba där jag känner för.
Bestämma helt själv.
Givetvis styr ekonomin. Jag kan ju inte dra iväg hur långt bort som helst för att köra för något bolag.
Då måste milersättning till.

Men att känna att jag har kontrollen över antalet timmar.
Styra själv över min vilotid och se till så jag får den återhämtning som behövs.
Att alla timmar jag jobbar kommer i reda pengar in på kontot, inte som komptid.

Mitten av Maj kommer beskedet om hur mycket pension jag kommer att få ut
Det är garanterat en halvering minst jämfört med det jag tjänar idag som anställd.
Sen kommer ju lite tjänstepension.

Jag får se vart det hamnar.
Sedan styr jag upp resten med jobb
För det finns det gott om. Överallt!
Skriande brist på erfarna beställningsförare. Bussbranchen hålls nu flytande med hjälp av Pensionerade Bussförare.

Jag kämpar på med hälsan.
Mår skapligt nu men inte på långa vägar bra.
Min läkare ringde i veckan och var inte nöjd med blodtrycket.
Övertrycket ligger för högt ännu och det gör han ett försök med att dubbla den medicin jag har sen många år tillbaka.
Får se om det hjälper.

Om två veckor ska jag in på blodprov för att se så inte mina njurar tar stryk av medicinen.

Sedan koll av trycket igen om en månad.

Gårdagens sista pass som fastanställd körde jag till Grisslehamn från Västerås.
Det var idrottsungdomar som skulle på läger över helgen på Åland.
Jättetrevlig körning.

Körde sedan tom tillbaka till depån.
Fick lov att ta en 45 minuters i färdskrivaren utanför Västerås.
Kändes urdumt men jag skulle inte tagit mig till depån.
Möjligtvis 6-7 minuter ifrån.
Där jag stannade var det rastplats så det var lämpligast.

Innan jobbet var jag och handlade lite åt Mamma och hälsade sedan på henne några timmar.

Tänkte att jag inte ska behöva ut och flänga under helgen nu utan vara hemma och göra det som behövs här.
Kanske rent av vila lite också.

Sedan på Måndag 1:a Maj kör jag som timanställd till Värmland och hämtar kolloledarna från deras teambuildinghelg och kör till Stockholm med dubbeldäckaren.
Den körningen är för Västanhede.

Så livet kommer se lite annorlunda ut framöver

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards