Alla inlägg den 9 februari 2021

Av Sirpa - 9 februari 2021 17:46

Natten som var sov jag riktigt supergott.
Det gjorde att min dygnsrytm vändes rätt igen.
Vaknade vid 4 tiden och kände mig utvilad ordentligt.

Gick upp och fixade till gott starkt kaffe.
Tände i köksspisen och kröp sedan ner i bädden igen för att bara njuta av kaffet, tystnaden och tanken att jag inte måste iväg någonstans denna riktigt lediga dag.

Bloggade, la ut lite på fb och gick lite senare upp för att fixa med lite disk och tvätt.

När tjejerna hade gått upp så tog jag en varm dusch.
Skönt att bli fräsch igen efter den långa resan och kampen med sömnen efter att ha kört natten.
Klädde mig, sminkade mig lite extra fint för att känna mig ännu fräschare.

Min bil var alldeles igenisad då det var -17 ute. Startade igång så den fick tina en stund innan rutorna gick att skrapa ren från packisen.
Det var en underbar soluppgång denna morgon.

Åkte till min arbetsplats här i Etuna.
Tuna Trafik. Skulle hämta ägg som jag beställt av en kollega.
Hamnade precis lagom till ett möte som det var intressant att deltaga i.

Pratade lite med min chef och jag kommer inte att kunna jobba mycket på Tuna denna vecka.
Är ju uppbokad på Esk hockey imorgon onsdag
De två som varit sjuka länge på Tuna har börjat jobba igen så det är inga tjänster lediga just nu.
Jag föreslog att vi pausar skolturerna för mig ett tag. Ska lära mig en ny igen men känner att jag inte riktigt hinner just nu. Det blir så sönderhackat.
Ska ju iväg nästa vecka igen till Norrland.
4 dagar faller bort helt till den resan.

Åkte sedan och fikade samt snackade bort en timme drygt hos min gode vän som jag så gärna träffar ibland för att bolla tankar och funderingar med.
Våra pratstunder är värdefulla för oss båda.

For sedan hemåt och åt lunch.
Vilade en stund innan barnbarnen kom hem från skolan.
Gick då ut med katter, hund, dotter och barnbarn, ut i den gnistrande vackra vintern.


Sedan in för att hänga mera tvätt.
Var i kontakt med Transdev och fick körningar i Västerås på Fredag.

Mejlpratade med 3 om ny telefon och förändrat abonnemang.
Skickade också sms till våran vedleverantör.
Det är dags att köpa mera ved så vi klarar den kalla vintern.

Nu är det straxt kväller och jag börjar bli trött. Ska bara äta lite Pitepalt innan det är dags att varva ner för denna dag.
Behöver inte iväg imorgon förrän vid 10 tiden. Men jag lyssnar på min kropp och knopp. Sover och vilar när den vill.

Skönt med en helt ledig dag.

Av Sirpa - 9 februari 2021 05:33

Måndag morgon vid 6 tiden kom jag hem till Eskilstuna.
Parkerade min bil efter att ha kört hockeybussen från Umeå under kvällen och natten. Totalt 66 mil med en 45 minuters lagbestämd rast ungefär halvvägs.

Jag var jättetrött vid hemkomst.
Övertrött! Det gjorde att jag hade svårt att komma ner i varv och sova.
Tjejerna gick upp straxt efter jag anlänt.
Barnbarnen skulle till skolan.
Min dotter kör alltid båda, även min andra dotters son till skolan.
Hon lämnar av honom på morgonen här för att det inte ska behöva användas fritis under pandemin. Barnen äter frukost tillsammans.
Skönt att få träffa alla.

Jag bytte om till sovkläder.
Packade upp lite. Tog en kopp kaffe och lade mig efter att barnen åkt iväg.
Gick upp ett par gånger och plockade med grejer. Mejlade min chef och lyckades somna.
Två timmar hade gått sen jag kom hem.
Somnade vid och och vaknade igen vid 10.
Gick inte att sova mera just då.

Kontaktade Tuna Trafik om veckans jobb.
Jag måste först vara ledig tisdagen.
Kör sedan ESK hockey till Tyresö Stockholm på Onsdag. En pyttekort resa som ändå gör timmar.
Får se vad det blir sedan.

Skrev in den passerade veckan i Aktiviteter hos Arbetsförmedlingen.
Likaså 48 timmars jobbvecka till Akassan.
De borde vara nöjda båda att jag inte behöver nyttja deras tjänster eller pengar till nåt.
Allt böhövs ju till andra, så myckat viktigare individer i samhället än en gammal rutinerad busschaffis.

I deras ögon är jag ju bara ett problem.
Den uppfattningen får vi alla som nu går utan fasta jobb. Den uppfattningen bäddar båda instanserna för vid kontakt.
Så jag är inte ensam om den känslan och det bemötande jag fått från båda ställena.

Jag har blivit tämligen likgiltig vad gäller bemötandet från olika instanser i samhället.
Sköter man sig, jobbar, lever på ett ärligt sätt så är man en parasit om man i ett krisläge i livet behöver hjälp.
Så är det bara
Är man en kriminell samhällsfara, ja då daltas det åt alla håll.
Något snedvridet system vi lever i.
En otäck gåva som vi efterlämnar till våra barn och barnbarn.
Ett val av folket som gjort sitt att ta in de politiker som styr det hela.

Blir rätt intressant att se hur livet ser ut om 5 år när det är dags för mig att gå i pension.
Är rätt övertygad om att pensioner inte ens längre finns. De pengarna har ätits upp av gamar.
Ättestupan är nog aktuell igen vid det laget.
Har vi äldre inget att tillföra systemet så väntar döden.
Får prata med barnen om att fixa ett billigt sätt att låta mig lämna det jordiska.
Hagelbrakare och sen en brasa ute på gården. Sen är problemet borta.
Det borde ju gynna samhället.
Ingen belastning nånstans.

Säga som Tony Rickardsson.
Ja är int bitter jag int :)

Hoppas att vaccineringarna drar igång på allvar snart överallt så det finns en chans till ett vettigt socialt liv igen.
Jag har många kollegor nu som är och har varit sjuka i covid.
Så vi chaffisar kommer inte undan smittan.
Vi har ju kunderna intill oss hela arbetstiden.
Vi räknas ju inte som människor i samhällssystemet.
Varför skydda en busschaffis?
Mister de en står ju tusen åter och väntar.

Min äldsta dotter har nu fått sin första dos vaccin. Hon jobbar inom äldreomsorgen så det är verkligen angeläget.

Det här året kommer inte att vara i balans ännu på långa vägar. Det hinns inte i den långsamma takt som råder på vaccineringsfronten. Kanske kan vi se en ljusning våren 2022 som tidigast.
Då tror jag att livet börjar hitta hem till normalare banor
Jag vet att vi beställningschaffisar kommer att få jobba livet ur oss när det lossnar.
Människor kommer att resa helt hysteriskt åt alla håll.
Ta igen allt de mist under pandemin
Suparresorna till värmen, kryssningsbåtar, spritresorna till Tyskland och jag vet inte allt.
Bussarna kommer rulla i långa band.

Nu ska jag ta mig Tisdagens andra kopp kaffe. Lägga in några vedträn i köksspisen och fisa en stund till i sängen innan jag drar igång denna lediga dag.





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards