Alla inlägg den 21 februari 2021

Av Sirpa - 21 februari 2021 10:58

Igår Lördag åkte vi till Boden med laget.
March spelades 16.00
Kollegan och jag startade upp bussen vid 11.30 för att åka iväg vid 12 till Kalixhallen och hämta all utrustning först.

Jag hade städat ur det som behövdes i bussen på morgonen.
Kunde inte sova längre än till 6 fast jag kom isäng 1.30 på natten efter 23 timmars vakentid.

Åt frukost vid 8 och var sedan ute och gick lite i kylan. -14 visade mätaren på och det plogades överallt efter nattens snöfall.

Framme vid hockeyhallen blev det så dumt i snö och halka att kollegan körde sönder höger backspegel mot en utskjutande del på byggnaden.
Så trist, men sånt händer.
Oplogat och jobbigt runt hallen.

Lastade ur och väntade en stund innan vi for iväg för att tanka inför hemresan nästa dag.
Jag körde inget alls denna dag då det inte behövdes.
Fick samtal om att det glömts grejer i bussen så vi måste snabbt tillbaka. Kollegan hade tänkt att få i sig lite mat någonstans.

Dessutom var vi lite irriterade över felaktig information om vart det skulle spelas.
Vår körorder visade på Arena Boden, vilket var fel. Det var bara att vända och krångla på oplogade parkeringar och köra till rätt hall.

Tydligen måst jag ifrågasätta allt som står i körorderna. Massor med extrajobb och krångel.

Medans matchen pågick städade jag buss igen, bryggde kaffe och grejade till backspegeln så den fungerar provisoriskt.
Såg lite av matchen och där blev det förlust ordentligt.
Slutade 6-3 fast grabbarna kämpade på jätteduktigt.
Boden är duktiga, det syntes på spelet fast det var flera toppspelare borta denna match.

Jag är stolt över våra grabbar i Esk som kämpar så grymt varje match.

Vid 19 tiden for vi åter Kalix. Lastade ur alla trunkar och åkte tillbaka till hotellet.
Vi kom dit senare än körorderns info.

Kollegan parkerade och jag plockade ur bussen de skräp som blivit medans kollegan loggade ur.
Skönt utan kördag för mig.
Var ju mest bara med som hockeymorsa :)

Jag fixade middag till mig på rummet.
Somnade trött och nästan lite febrig och hängig vid 22 tiden.
Det var tröttheten som gav den känslan.

Känner att det tar väldigt på mig just detta att inte ha korrekt information under sådana här resor. Det skapar en oro som känns så onödig.

Jag vill utföra ett proffsigt arbete och det går inte när jag inte vet vad som gäller
Blir omöjligt att planera.

Därför frågade jag noga om söndagen vad som gäller. Vilka tider, vart ska det ätas, vilka stopp vill laget ha osv...
Vi två förare kommer ha fullt upp att lägga upp ett fungerande körschema för oss.
Resan är på 100 mil hem och kräver enormt av oss.
Allt beroende på planering, väglag, matstopp osv...

Av Sirpa - 21 februari 2021 06:35

I fredags morse, riktigt tidigt åkte jag till depån i Västerås och gjorde klar dubbeldäckarbussen för avfärd till Enköping.
Där inlastning av Esk Hockey som vi skulle med på en helgturne i Norrland.

Kollegan kom vid 6 tiden och vid det laget hade jag tankat i Adblue, spolarvätska och fyllt på förrådet av allt som behövs under 4 dagar vi skulle vara iväg.
Ställde iordning bussen i övrigt för resan.
Toapapper, våtservetter, handsprit, soppåsar/säckar och sådant.
Samt mitt eget bagage inklusive kaffebryggare :)
Kaffe är viktigt på en långresa.

När kollegan kom fick vi lov att provisoriskt laga en lucka som låsningen var sönder på sen innan. Silvertejp blev lösningen.
Det gäller att snabbt lösa problemen i ett sånt läge.

Vi lastade i Enköping lite försenade på grund av luckstrulet.
Rullade iväg ca 10 minuter sena. Då var klockan 7.10 på morgonen. Jag hade varit vaken och igång i 5 timmar redan.
Droppe i havet inför en 100 mils resa.

Jag körde till några mil innan Sundsvall. Där var min körtid slut.
Bytte förare och åkte till hockeyhallen i Sundsvall för träning.
Allt lastades ur. Jag grejade med det jag inte hunnit med i bussen innan avfärd, under väntetiden.

Åkte sedan därifrån ca 40 minuter försenade på grund av att lagtröjor skulle tvättas och tumlas först.
Lite kämpigt då vi visste att resan till Kalix, som var slutdestination, skulle bli tuff och krävande. Bara för oss förare att gilla läget och lösa resten.

Jag körde till straxt ovanför Umeå, typ Robetsfors.
Det regnade småspik hela vägen dit, underkylt otäckt regn som lade sig på vägen likt ett istäcke.
Vid stoppet skulle laget äta och jag städade buss under tiden.
Kollegan tog över ratten.
Då hade jag kört 4.15+4.20 i körtid.
Det fanns inte så mycket mera att ta utav.
En dryg timme om det skulle krisa.

Ju längre upp vi kom desto mer snöade det.
Mörkt, snöfall, oplogat och kallt
Vi fick lov att stanna var 3-4 :e mil och jag gick ut för att ta bort is och snö från vindrutetorkarna.
På det sättet kämpade vi oss fram, under riktigt tuffa omständigheter på grund av vädret.

Det stod lastbilar och andra fordon längs färd med samma problem.
Vindrutan igenkladdad av is.
En tradare i diket. Personbilar likaså.
Grymt halt på sina ställen.

4 timmar senare kunde vi lasta av utrustningen vid hockeyarenan i Kalix och fara till hotellet.
Parkerade bussen som såg hemsk ut.
Tjockt med packad snö/is hela bakpartiet.
Hjulhusen igenkorkade med packad snö.

Vi var trötta och ville bara isäng.
Klockan var 00.50 när vi parkerat bussen.
Checkade in på hotell Valhall i Kalix. In på rummet, packade upp och åt lite.
Varvade ner och somnade vid 1.30 tiden tror jag.

Då hade jag varit vaken i 23 timmar och igång hela tiden.

Snacka om krävande resa.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards