Alla inlägg den 19 februari 2021

Av Sirpa - 19 februari 2021 03:34

Var förbi djuraffären under torsdagen och köpte mat till fiskarna i akvariet.
Likaså fick malen som är en stor och gammal dam på snart 20 år en bit mangroverot till sitt hem.
Hon älskar att äta på sånt.

Sedan har det blivit en massa små snäckor i hennes akvarium så jag köpte Helenasnäckor som äter andra snäckor.
De satte genast igång att förse sig utav den middag som fanns i överflöd.
5 Helenasnäckor flyttade hit för att jobba.
På köpet får de mat och husrum när de sanerar hos Tant Malen.

Sedan fick min spindeldam 10 syrsor att mumsa på. Ger henne oftare mat nu när hon börjar bli gammal och inte riktigt klarar av att tillgodogöra sig näringen

Hon är en vacker gammal dam på 18 år som jag bott ihop med sen hon var en liren plutt bara.
Chilensk rosahårad fågelspindel.

Visst är hon fin min lilla älskling :)

På fotot jag tog håller hon på och äter en syrsa som hon fångat och genast eliminerat för att kunna äta upp straxt.

Hon sitter inne i sin lerkruka som hon gärna softar inne i.
Under sanden finns en värmematta som förser henne med den temperatur hon behöver. Hon är beroende av värme och fukt för att må bra.
Skulle tro att jag lyckats rätt bra när hon ändå är såpass gammal.

Hon bor i ett stort terrarium där hon har alla möjliga håligheter och skrymslen att dra sig undan i.
Vattenbad med stenar så hon inte plumsar i och drunknar.
Växter och stenar gör att fukten hålls i lagom balans.

En värmande lampa uppe på terrariet om det behövs extra värme under kyligare dagar

Av Sirpa - 19 februari 2021 03:17

Något som jag faschineras utav och har alltid gjort, är de människor som har ro till att sitta ner och titta på filmer och tvserier.
Jag skulle också vilja göra det, men klarar det inte.
Det är för mycket spring i benen på mig och är jag hemma så finns det ständigt något att göra.

Jag får nog mitt lystmäte av äventyr, olika platser, händelser och andra människor i mitt arbete att jag liksom inte mäktar med att ta in mera i skallen när jag väl är hemma

Skulle vilja sitta ner och bara låta hjärnan flyta med i nån fantasivärld på film men det går inte. Jag sätter igång och ifrågasätter saker och är det uppenbara lösningar på någonting och korkade beslut och val från deltagarna i filmerna så blir jag bara irriterad.
Så då låter jag hellre bli att titta över huvud taget.

Nån kriminalare eller dokumentärer kan fungera. Historiska händelser och sådant.
Djur och natur funkar också.

Men inte att jag laddar hem nån film eller så.
Då föredrar jag att skriva något själv och tömma min skalle på sånt som skvalpar omkring där :)
Sedan går resten av tiden åt till att vila bara.

Som jag skrev nyss... Jag skulle verkligen vilja! För det måste vara rätt skönt att flyta bort i en film och bara låta hjärnan koppla bort allt runtikring.

Undrar om det går att träna sig till ?


Av Sirpa - 19 februari 2021 02:26

Ja det låter konstigt i coronatid med resa, men det är i jobbet.
Jag och en kollega ska köra ESK Hockey till Sundsvall Kalix och Boden i helgen.

Så lång resa att det går åt två förare.

Vi fick dessutom tillgång till dubbeldäckaren vilket känns bra.
Större ytor och förarplatsen avskild från övriga resande.
Det ger en bättre arbetsro och mycket bättre utsikt då ljuset inne i bussen går att skärma av med draperi.
Inga reflexer i vindrutan då.

Dessutom kan spelarna ha hela övervåningen och ledarna nedre delen.
De har riktiga bord och kan sitta med sina datorer och jobba under resan.
Spelarna softar uppe.

Vi förare har också en egen yta att ha vårat bagage. Det finns inte med den vanliga bussen. Senast fick jag ha mitt bagage bland svettiga stinkande hockeytrunkar.
Det var bara att tvätta upp alla kläder vid hemkomst, lukten satt i allt.
Nu kan vi ha väskorna inne i bussen.

Jag ska börja 5 redan och göra klar bussen för avresa. Vill ha allt redo för de många milen.
Kollegan kan komma en timme senare. Vi behövs inte båda innan dess.

Bussen är ute och jobbar innan så det blir ett övertagande direkt av varm buss.
Får den tvättad och nystädad.
Toan tömd och sanervätska fylld

Jag tar hand om resten. Fyller spolvätska, Adblue och tankar upp.
Ser till att allt som behövs finns i bussen.
Tar med kaffebryggare också då jag vill ha fräscht kaffe under resan.
Bakade dessutom äppelkaka som åker med på resan. En hel ugnsplåt igår.

Blir så skönt att vara två förare. Turas om att köra och kunna slappna av utan stressen att arbets och körtid inte ska räcka.

Tryggt och mindre tröttsamt.

Av Sirpa - 19 februari 2021 02:08

Min nya svarta bmw fick tillbringa tid på verkstad då jag måst lämna henne för koll över vad som felade när det luktade avgaser eller nåt liknande inne i bilen.

Lämnade redan Onsdag eftermiddag och jag hämtades av dottern då verkstan var så långt hemifrån.

Fick veta under torsdagen att det varit en läcka i avgassystemet vid motorn och därför kom det avgaser in i bilen.
Då fick det sin förklaring.

Dessutom frös dörren då hon stod ute i kylan. Båda framdörrarna öppnades upp i sidorna och smordes in ordentligt.
Bilen var ju tvättad innan den kom till bilhallen. Sedan tog jag ut henne i -15 så det var klart att allt frös.

Fick hämta hem henne torsdag eftermiddag och det var så skönt att slippa den otäcka lukten som gjorde mig illamående och gav huvudvärk.
Njöt av doften i henne :)
Ren och fräsch bil som det var tänkt att jag skulle ha efter köpet.

Rekarne motor där jag köpt henne är toppenbra att ha och göra med.
De tog fullt ansvar för allt då jag påtalade båda felen redan dagen efter jag köpt henne.
Körde några dagar till bara för att se om problemen försvann, men det blev verkstadsbesök.

Nu ska hon vara i toppform.
Min lilla Ceecee bmw x1

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards