Direktlänk till inlägg 19 februari 2021

Gumman fick mat

Av Sirpa - 19 februari 2021 03:34

Var förbi djuraffären under torsdagen och köpte mat till fiskarna i akvariet.
Likaså fick malen som är en stor och gammal dam på snart 20 år en bit mangroverot till sitt hem.
Hon älskar att äta på sånt.

Sedan har det blivit en massa små snäckor i hennes akvarium så jag köpte Helenasnäckor som äter andra snäckor.
De satte genast igång att förse sig utav den middag som fanns i överflöd.
5 Helenasnäckor flyttade hit för att jobba.
På köpet får de mat och husrum när de sanerar hos Tant Malen.

Sedan fick min spindeldam 10 syrsor att mumsa på. Ger henne oftare mat nu när hon börjar bli gammal och inte riktigt klarar av att tillgodogöra sig näringen

Hon är en vacker gammal dam på 18 år som jag bott ihop med sen hon var en liren plutt bara.
Chilensk rosahårad fågelspindel.

Visst är hon fin min lilla älskling :)

På fotot jag tog håller hon på och äter en syrsa som hon fångat och genast eliminerat för att kunna äta upp straxt.

Hon sitter inne i sin lerkruka som hon gärna softar inne i.
Under sanden finns en värmematta som förser henne med den temperatur hon behöver. Hon är beroende av värme och fukt för att må bra.
Skulle tro att jag lyckats rätt bra när hon ändå är såpass gammal.

Hon bor i ett stort terrarium där hon har alla möjliga håligheter och skrymslen att dra sig undan i.
Vattenbad med stenar så hon inte plumsar i och drunknar.
Växter och stenar gör att fukten hålls i lagom balans.

En värmande lampa uppe på terrariet om det behövs extra värme under kyligare dagar

 
 
Amisa

Amisa

19 februari 2021 08:47

Din spindel påminner mig om en händelse för väldigt länge sedan då jag hjälpte till att plocka kaffe i Latinamerika. Vanligtvis stack jag bara in handen under grenen och repade av kaffebönorna, men vid ett tillfälle sa min intuition åt mig att lyfta på grenen. Då satt där en knytnävsstor spindel där, troligtvis någon typ av fågelspindel. Dom kanske inte är så farliga för människor (?), men jag lovar - hade jag fått den i handen hade jag dött av förskräckelse! Jag var väldigt tacksam för att mitt sjätte sinne förvarnade mig.

Den var fin, din spindel!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Sirpa

20 februari 2021 09:55

Tack :) Hon är jättefin min lilla dam.
Hennes bett är som ett getingstick om hon skulle bita i försvar.
Förstår att du blev överraskad av spindeln. Man vet ju aldrig sådär i naturen om det är en farlig och giftig sort.

Kram Sirpa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards