Direktlänk till inlägg 21 februari 2021

Resa norröver

Av Sirpa - 21 februari 2021 06:35

I fredags morse, riktigt tidigt åkte jag till depån i Västerås och gjorde klar dubbeldäckarbussen för avfärd till Enköping.
Där inlastning av Esk Hockey som vi skulle med på en helgturne i Norrland.

Kollegan kom vid 6 tiden och vid det laget hade jag tankat i Adblue, spolarvätska och fyllt på förrådet av allt som behövs under 4 dagar vi skulle vara iväg.
Ställde iordning bussen i övrigt för resan.
Toapapper, våtservetter, handsprit, soppåsar/säckar och sådant.
Samt mitt eget bagage inklusive kaffebryggare :)
Kaffe är viktigt på en långresa.

När kollegan kom fick vi lov att provisoriskt laga en lucka som låsningen var sönder på sen innan. Silvertejp blev lösningen.
Det gäller att snabbt lösa problemen i ett sånt läge.

Vi lastade i Enköping lite försenade på grund av luckstrulet.
Rullade iväg ca 10 minuter sena. Då var klockan 7.10 på morgonen. Jag hade varit vaken och igång i 5 timmar redan.
Droppe i havet inför en 100 mils resa.

Jag körde till några mil innan Sundsvall. Där var min körtid slut.
Bytte förare och åkte till hockeyhallen i Sundsvall för träning.
Allt lastades ur. Jag grejade med det jag inte hunnit med i bussen innan avfärd, under väntetiden.

Åkte sedan därifrån ca 40 minuter försenade på grund av att lagtröjor skulle tvättas och tumlas först.
Lite kämpigt då vi visste att resan till Kalix, som var slutdestination, skulle bli tuff och krävande. Bara för oss förare att gilla läget och lösa resten.

Jag körde till straxt ovanför Umeå, typ Robetsfors.
Det regnade småspik hela vägen dit, underkylt otäckt regn som lade sig på vägen likt ett istäcke.
Vid stoppet skulle laget äta och jag städade buss under tiden.
Kollegan tog över ratten.
Då hade jag kört 4.15+4.20 i körtid.
Det fanns inte så mycket mera att ta utav.
En dryg timme om det skulle krisa.

Ju längre upp vi kom desto mer snöade det.
Mörkt, snöfall, oplogat och kallt
Vi fick lov att stanna var 3-4 :e mil och jag gick ut för att ta bort is och snö från vindrutetorkarna.
På det sättet kämpade vi oss fram, under riktigt tuffa omständigheter på grund av vädret.

Det stod lastbilar och andra fordon längs färd med samma problem.
Vindrutan igenkladdad av is.
En tradare i diket. Personbilar likaså.
Grymt halt på sina ställen.

4 timmar senare kunde vi lasta av utrustningen vid hockeyarenan i Kalix och fara till hotellet.
Parkerade bussen som såg hemsk ut.
Tjockt med packad snö/is hela bakpartiet.
Hjulhusen igenkorkade med packad snö.

Vi var trötta och ville bara isäng.
Klockan var 00.50 när vi parkerat bussen.
Checkade in på hotell Valhall i Kalix. In på rummet, packade upp och åt lite.
Varvade ner och somnade vid 1.30 tiden tror jag.

Då hade jag varit vaken i 23 timmar och igång hela tiden.

Snacka om krävande resa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards