Alla inlägg den 25 januari 2021

Av Sirpa - 25 januari 2021 09:13

Även idag är orken på minus.
Efter att jag hämtat ved och plockat med lite annat härhemma, så fick det bli ryggläge under varma filten igen.

Jag hoppas detta släpper snart för jag har inte tid med att ligga som en slö padda i sängen.

Tänkte ge mig ut och gå imorse, men det fanns inte den orken eller motivationen.
Ska sova en stund, får se om det känns bättre sedan.
Nova ligger som en korv vid mina knän på filten.

Av Sirpa - 25 januari 2021 08:16

Ett av de sysslor härhemma som jag tycker är jättetrevligt är att hämta ved utifrån vedtraven vid hönshusväggen.
Fyller kassar och bär in.

Veden ska ju vara inne ett dygn minst för att torka upp.

Fyllde upp vedstället som räcker till en veckas eldning om man inte slösar.

Av Sirpa - 25 januari 2021 04:20

Vi hyr ju ett hus på landet som varit drömmen under många år hos mig, min dotter och barnbarnet.

I det huset finns en dieselpanna nere i källaren och den börjar det bli dags att fylla på. Det är inte små summor man talar om då.
Behöver ta 1500 liter, dvs 1,5 kubik för att de ens ska köra ut dieseln.

Så det är bara att räkna den summan.

Jag har ju stoppat undan en del från varje lön så en grundplåt flinns, men inte på långa vägar allt.
Undersöker nu om det går att delbetala och på hur lång tid.
Sånt vill jag ha bortbetalat snabbt för det känns inte bra att ha skulder.

Hade jag fastanställning så vore det inget problem alls men en timanställning löser inte mycket.
Dessutom blev det ju ett hål i ekonomin när jag miste fastanställningen och blev timmis.
En månad tappades bort liksom.
Timmisar får ju lön i efterskott.

Det löser sig på nåt sätt.
Måste lösa sig.
Tar vi 1500 liter så klarar vi oss till i höst skulle jag tro.
Vi snålar väldigt med värmen redan.
Hade igår +17 inne i mitt sovrum och huset är ju så gammalt och dåligt isolerat att vi eldar massor för kråkorna.

Men vi bor vackert och huset älskar vi allihopa, även djuren.
Den friheten vi har här får vi inte nån annanstans.

Jag får jobba ännu mera så jag tjänar mera :) inte svårare än så.

Sen tillkommer ju elräkningen på det.
Den borde komma när som helst nu.
Den betalar jag in en summa i förskott varje månad vid hyran, så den borde inte bli alltför brutal.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards