Alla inlägg den 1 januari 2021

Av Sirpa - 1 januari 2021 23:57

Då var det en härlig solnedgång efter en fin Nyårsdag.

Lite annat än denna Nyårsdag som knappt ens blev av med mörkret på hela dagen

Av Sirpa - 1 januari 2021 19:42

Nu är det nya året här och som jag bestämt så kommer jag att få min krånglande, smärtande uppblåsta mage att komma i balans.

Stressen med arbetssituationen har fått den att krascha fullständigt.
Värk vareviga dag.

Idag fick det bli en smörgås med kokt ägg till frukost och sedan bara flytande kost resten av dagen.

Till middag tog jag nu en god juice med Ingefära som jag älskar.

Av Sirpa - 1 januari 2021 19:31

Den 30/12 bestämde jag mig för att utmana mig själv i att gå långa sträckor, då hag hade så tråkigt under väntetiden med tågersättningspassen.

Jag skulle försöka klara att gå 42 km på tre dagar.

Det gjorde jag :)

Första dagen 14 km

Andra dagen som var nyårsafton och en längre arbetsdag, helt utan körningar.
Då hann jag gå långt.
Upplagt på tre tillfällen under arbetsdagen.

Då blev det 17 km

Sist av allt idag Nyårsdagen var det trist väder. Regn och snöblask.

Resterande 11 km fixade jag idag

Så visst gick det att gå ett Marathon på Tre dagar i jobbet

Av Sirpa - 1 januari 2021 15:48

Idag är det inte väder för något annat än innehäng.
Jag fixade min motion på morgonen redan som tur är.

Om ett par timmar ska jag iväg på årets första arbetspass och helgernas sista.
Tågersättningspass.

Skulle helst vilja vara hemma och kura i varma bädden med min lilla kattfröken.
Men det tjänar man inga pengar på att göra.

Har under ett par timmar varit in på både Arbetsförmedlingens sida och Akassan.
Skickade in December månads aktiviteteter så det visar sig om det duger.

Vad jag önskar att jag kunde använda den tiden till saker som är kreativa.
Inte bara för att tillfredställa bestämmelser och regler som definitivt inte är satta för någon som vill jobba.

Tittat på de bussjobb som finns utlagt i Platsbanken. Går jag in och läser på företagens krav så är det förare de vill ha på behovsanställning, som bor nära ort och ställe, som kan rycka ut med kort varsel.
Det är deltidsvik över sommarsemestern och alla dessa jobb finns antingen i norr, som Kiruna, Piteå eller nere i Malmö eller Halmstad.

Hur i himmelens namn skulle dessa jobb ens vara tänkbara för mig?
Ska jag flytta i dagens bostadsbrist, till ställen där jag kan få timmar när de kallar.

Inget av jobben är praktiskt möjliga för mig att ta.
Men jag måste söka mellan 6-20 jobb i månaden för att göra alla nöjda.
Utom mig själv!!

Mitt Nyårslöfte är den att jag ska göra mitt yttersta för att kunna slippa använda mig av båda instanserna.

Att få jobba 100% utan att ha kniv mot strupen all ledig tid.

Av Sirpa - 1 januari 2021 12:40

Jag vaknade i vanlig ordning tidigt även denna morgon Nyårsdagen 2021.

Var uppe vid 12 slaget på natten med dotter och barnbarn.
Vi stod på balkongen och skålade i alkoholfri bubbel och såg alla fyrverkerier överallt.
Sedan kröp jag ner i bädden och sov vidare.
Hade lagt mig vid 22.30 tiden då jag varit uppe tidigt och jobbat.

Bryggde mig kaffe och njöt av två koppar innan det var dags att krypa i träningskläder och ge mig ut i friska morgonen.
Det var tyst och lugnt. Knappt en bil ute.
Folk hade väl vakat in nya året och många säkert festat och låg bakis idag.

Gick en redig runda på 8 km.
Kom sedan hem och duschade, åt lite frukost och vilar nu.
Snart kommer kollegan och hämtar bussen till sitt pass.
Jag löser sedan av honom vid 17.30 tiden och jobbar kvällen.

Ska fortsätta gå kilometrar ikväll ifall det inte blir körningar.

Imorgon kör jag bussen åter till depån.
Kommer att sakna den utanför huset
Börjar bli ett naturligt inslag hos oss här att ha bussen utanför.

Det har ju sett ut så i nästan två veckor nu.


Av Sirpa - 1 januari 2021 12:18

Under Nyårsaftonens tågpass som denna dag var från 10.00 till 18.00 hade jag som mål att få ihop 13-14 km i benen för att inte ha så mycket att beta av på Nyårsdagen.

Min utmaning var denna nyårshelg att gå längden av ett marathonlopp. 42 km.

Inga körningar dök upp under passet så jag traskade och gick massor.
Såg att jag varit ute totalt över 4 timmar i tre omgångar, med mat och vila i bussen emellan.

Stegräknaren stoppade vid totalt 17 km när det snart var dags att avsluta passet och åka hem.
Det kändes kan jag lova :)
Var riktigt trött i fötterna.
Det hör ju dessutom till saken att alla dessa kilometrar gick jag i min bussuniform.
Byxor, skjorta, sjal och kofta.
Ytterjacka i bra material för att hålla ute väta och kyla.
Bytte bara skor när jag skulle ut och vandra.

Det var skönt att återvända till bussen när det kändes som kylan kröp innanför.
Värmde upp mig, tog lite kaffe och sedan ut igen. Torr och varm

Kändes riktigt bra att inte behöva lämna mer än dryga milen till det sista passet nu ikväll.

Vem vet, det kan ju bli körningar ikväll.

Av Sirpa - 1 januari 2021 07:48

När klockan blev 18.00 på Nyårsafonskvällen gick jag av mitt arbetspass.
Stod då parkerad med bussen utanför Stadshotellet i Eskilstuna.
Stod själv framför bussen i regnet och såg mot Klosters Kyrka i tystnad en minut
Kyrkklockorna ringde i hela landet samma tid till minne av alla som under året mist sitt liv i Covid19.

Stod där och tänkte på alla människor som drabbats så hårt av detta hemska virus.
Mina syskonbarn som miste sin mor i cancer alldeles för tidigt och nu sin far i Covid19.
Så grymt och hänsynslöst.

Detta hemska år 2020 som går till minnet som ett av de vidrigaste åren i mitt liv iallafall.

Bad för alla drabbade där i regnet.
Lät tårarna rinna fritt.

Tog sedan bussen och åkte hem till mina töser därhemma.

Hoppas verkligen att 2021 har något bättre med sig.

Vila i Frid Alla ni som inte fick vara med över till det nya året


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards