Alla inlägg under februari 2023

Av Sirpa - 20 februari 2023 05:24

Den fysiskt aktiva dagen igår Söndag gjorde verkligen susen med min sömn.
All den oro och stress jag bar inombords var som bortblåst då jag var så trött i kroppen efter allt jobb utomhus i friska luften.

Att dessutom börja dagen med en längre rask promenad var toppen.

Somnade tidigt (vid 20.30 tiden) med båda katterna på mitt täcke.
Hörde hur tjejerna huserade några timmar till men det var inget som störde.
Tvärtom, det gav trygghet.

Jag vaknar ju så tidigt och går upp i ottan då jag är morgonmänniska. Då blir det "tidigt" isäng också.

Sov djupt hela natten och vaknade vid 3.50 av att jag behövde gå på toa.
Tände i köksspisen en sprakande skön eld. Gav katterna frukost och bryggde på starkt kaffe.

Nu är klockan 5 och jag känner mig utvilad efter ordentlig nattsömn.
Tänkte vänta till det ljusnar och sedan ge mig ut på en rask morgonpromenad.

Idag är det mötet med Biståndshandläggaren hos gamla Mamma. Känns bra att vi kommit såhär långt iallafall.
Att Mamma själv vill till en tryggare tillvaro än den som är nu.
Där hon kan få hjälp dygnet runt om hon vill och dessutom kanske få komma utomhus i friska luften nån gång också.
Inte bara sitta inomhus i sin fåtölj eller rullstolen.

Hon slipper rädslan över att ramla och göra sig mera illa. Hennes kropp är så trasig ändå och kommer aldrig att bli bättre. Det är bara att anpassa tillvaron efter hennes behov.
Skapa en trygghet.
Varje timme i hennes liv är nu en kamp och oro.

Vi får se vad vi lyckas åstadkomma med mötet. Min bror skall också vara med.

Känns bra att jag själv är utvilad till det mötet som är viktigt inför Mammas framtid.

Av Sirpa - 19 februari 2023 18:39

Söndagen blev som jag tänkt mig.
Eller, ja :) Mer än jag tänkt mig.

Gick ut imorse till göns och kaniner när det ljusnade.
Tog sedan med mig ett gravljus och tändstickor för att gå till Vallby Kyrka och tända ljuset.

Det blåste så kraftigt att jag inte fick ljuset att vara tänt i Minneslunden utan den fick stå på baksidan av kyrkan på en familjegrav som ingen verkade måna om.
Där var det lä så ljuset kunde brinna i lugn och ro.

Gick sedan tillbaka hemåt i den kalla blåsten. Solen gick upp och det blev en vacker dag.

Hämtade grenkap och såg.
Gick ut i dungen och satte igång att kapa ner träd. Inga stora träd men tillräckligt nära elledningen för att vara nödvändiga att tas ner.

Kapade grenar. Lade i prydliga högar och bar bort. Dessa ska bi ha och elda i eldkorgen vid tillfälle i vår.
Sågade sedan upp de delar av träden som var lite grövre och lade på hög bakom hönshuset.
Färska träd som behöver ligga på tork innan det går att elda i köksspisen.
Dem blir nog lagom till nästa vinter.

Tjejerna gick upp och ropade in mig för att äta frukost.
Hade då jobbat på ett par timmar.
Den frukosten smakade gudomligt.
Avdukning och ut igen efter att jag tömt diskmaskinen som jag körde på morgonen.

Fortsatte jobba på med såg och grenkap.
Traskade och gick med sly och sågade bitar. Travade på hög.
Sågade ner nya och släpade fram.
Jobbade på i timmar.
Vi tog en fika ute vid hönshusväggen där solen låg på och det var nästan lä.
Så gott med kaffe ute.
Barnbarnet på fotot. Dotra ville inte vara med på fotot. Hon mår inte bra alls med sin sjukdom som plågar än mera sen hon hade Covid.

Jag kämpade vidare med sågningen och hann få ner allt som behövdes för denna gång.
Men jag har inte sågat upp allt ännu.
Orken tog slut vid 15 tiden och jag var tvungen att ge upp. Hade ont i nacken av blåsten. Direkt in i en varm dusch när jag kom in
På med varma goa morgonrocken och tjockstrumpor. Kände mig frusen.

Fixade mat åt oss.
Spaghetti och vegobullar. Jättegoda.
Vi åt som svultna vargar alla tre.
Det tar att vara ute i timmar.
Jag var helt färdig i kroppen och kröp ner i min bädd efter avdukning.
Nybryggt kaffe med mig låg jag så i sängen med filt, täcke och morgonrock och skakade, alldeles iskall om händer och fötter.
Båda katterna kom och kröp ner hos mig och dottern gav en varmvattenflaska som jag lindade in i filten och värmde händerna med.

Jag tror att jag nog tog ut mig lite för mycket den här dagen.
Kollade in stegräknaren som visade att jag gått över en mil.
Inte konstigt att jag mådde som jag gjorde.

Det är ju så himla lätt att ta ut sig när någonting är nyttigt och roligt att göra.

Dels blev elledningen helt tryggad från grenar. Jag fick motion och träning i friska luften i över 7 timmar.
Sedan fick vi extra ved till nästa år helt gratis och kvistar att elda med i eldkorgen när väder och vind tillåter.
Samt att jag kapade till pinnar med klykor som sedan kommer att användas som stöd för växterna i pallkragarna.

Så det blev nytta på många sätt och vis.
Nu är jag trött och nöjd och vet att jag kommer att sova riktigt gott den kommande natten.

Fysiskt arbete är den bästa metoden till god sömn.

Av Sirpa - 19 februari 2023 06:37

Efter att jag varit ut på långa intensiva jobbresor och sedan kommer hem så är jag rejält trött och många gånger väldigt sliten.

Bestämmer mig då för att ta åtminstone en dag med vila. Försöker att bara koppla av och koppla ner.
Det går inte!

Är uppe i varv från jobbet och kommer inte till ro hur gärna jag än vill. Känns som det skulle behövas som en nedtrappning.

Försökte igår med att ligga i min säng och läsa. Gillar ju att läsa böcker. Ta nån tupplur och bara koppla ner kroppen och hjärnan. Vila!

Kom på mig själv med att vara spänd som en fiolsträng. Hjärnan drog iväg på annat än bokens innehåll.
Om jag somnade till så blev det en dåsig sömn med full hörsel.
Rycktes sedan ur dåsigheten med hjärtklappning och kroppen i full beredskap så fort något hördes.

Det gick bara inte.
Skulle gått ut på en promenad men det blåste så grymt att det hade bara gjort ont i kroppen.

Så jag sa åt tjejerna, min dotter och barnbarn att jag vill ut på en åktur med bilen. Det gjorde vi.
Körde runt och såg oss omkring lite i gamla delen av Torshälla, köpte glass på Coop. Kändes lyxigt.
Fortsatte in till stan och snart hemåt igen. Diesel kostar ju och vi har inte råd till såna utsvävningar.
Jag kände mig lugnare efter åkturen och kunde varva ner för kvällen.

Jag tror att min skalle får så galet mycket intryck under mina körningar överallt i Norden och mötet med människor av alla de slag, nya platser, nya utmaningar ständigt, färdvägar att hitta och nya destinationer att den har svårt att bara varva ner och göra ingenting.

Somnade tidigt och sov tungt.
Drömde massor och vaknade vid 5 tiden imorse och gick upp.
Båda katterna sov inlindade på och runt mig inatt.

Katterna fick sin frukost och gick ut.
Jag fixade kaffe, startade diskmaskinen.
Väntar nu in morgonljuset så jag kan gå ut till höns och kaniner och fixa deras frukost och utsläpp.
Tänkte sedan ge mig ut på en promenad till Vallby kyrka och tända ljus i Minneslunden.
Idag blåser det inte och det är några minusgrader så det borde vara rätt skönt ute.

Tänkte idag att jag ska klyva lite ved.
Finns inte så mycket uppsågat men lite iallafall.
Motorsågen behöver servas innan jag använder den igen.

Kapa sly i dungen under och runt elledningen till huset behövs också.
Det växer så fort där och risken är att ledningen far illa när det blåser och grenarna kommer åt att slita i ledningen.

Det som är lite kraftigare tar jag hand om och torkar till ved. Inget får förfaras.

Kroppsarbete är skönt.
Oftast kommer jag till ro ordentligt efter rejält fysiskt arbete utomhus.

Imorgon Måndag är det dags för möte med Biståndshandläggaren om Mammas framtid.
Om hon är berättigad till att få flytta till ett äldreboende.
Förra mötet blev ju inställt då handläggaren blev sjuk.
Det är 14 dagar sedan så jag är nöjd att det kunde bli ett möte så snart ändå.

Mamma blir ju inte bättre med tiden.
Tvärtom.


Av Sirpa - 18 februari 2023 09:15

Vaknade imorse vid 4 tiden i min egen säng hemma.
En av katterna sov hos mig hela natten och hon tyckte att jag skulle ligga kvar i sängen.
Gick upp på toa först och värmde sedan på en kopp kaffe från föregående kvälls bryggning.
Funkar fint att värma i micron.

Kröp ner i sängen igen men utan katt.
Båda hade gått ut efter att jag givit frukost

Gick igenom Mars månads planerade körningar som på försök läggs in för flera veckor i den mån det bara går.
Har faktiskt fått två Eckerökörningar att se fram emot.

Kände att jag ännu var väldigt trött så när katterna kommit in efter sin första morgonrunda i blåsten så lade jag mig tillrätta och somnade om.

Vaknade tre timmar senare och kände att jag inte hade ett dugg lust att gå upp och jobba.
Tog nån minut innan hjärnan kopplade att jag faktiskt låg i min egen säng hemma och att jag var ledig.

I min sömndruckna värld var jag kvar på hotellet och jobb väntade.

Kändes helt underbart att vakna till ordentligt och känna Nova katt precis intill mig, varm och sovande.

Jag var ledig!!!

Upp och laddade tvättmaskinen med all tvätt från min jobbresa i Gävle-Sundsvall.
Sedan ut i blåsten och ut till hönshuset för att öppna och tända åt Doris och Estelle, våra två hönsadamer.
Gav havre att sprätta med i hönsgården.

Pratade även med Izzy och Ozzy.
Barnbarnets kaniner.

Njöt väldigt att känslan att vara ledig.
Har jobbat väldigt väldigt mycket de senaste två veckorna på bortaort.

In i huset igen, laddade kaffebryggaren och körde på riktigt gott arombryggt starkt kaffe.
Kopp i handen och ner i sängens värme igen. Ledig :)

Av Sirpa - 18 februari 2023 05:51

Fredagen blev precis som jag anade helt fulladdad med jobb.

Vaknade väldigt tidigt, vid 2.40 och kunde inte somna om.
Låg och läste klart min bok, drack kaffe, packade för att sedan vid 5 gå upp och duscha.
Hämtade frukostpåsen och checkade ut vid 6 tiden.

Rullade till depån för att tvätta bussen och fylla spolarvätska.
Bytte om till bussuniformem och sesan rullade kollegan och jag iväg till Gävle Station 7.30
Lastade båda bussarna och lämnade Gävle vid 8.00
Jag hade körningen direkt till Sundsvall denna morgon då jag inte skulle ta returen på eftermiddagen.
Jag skulle ju hem.

Härliga gäster ombord och full rulle till Sundsvall Centralstation och Västra Station. Landade vid parkeringen vid Navet 11.00
Mycket bagage och tungt. Fick riktigt gympass med på och avlastning dubbeldäckare.

Jag var jättehungrig när jag jag väl parkerat.
Stängde ner allt och dukade fram mackor och yoghurt från hotellet.
Inget ägg i påsen denna morgon.
Olika varje morgon.

Blev mätt och nöjd. Hade kaffe med i min lilla thermos.
Pustade ut en stund och skrev lite mejl till jobbet.

Sedan fram med dammsugaren för att dammsuga bussen noga.
Den skulle ju med en kollega till Avesta så jag ville göra rent så mycket jag kunde där på plats.

Väntade in kollegan vid 14 tiden som kom en senare tur från Gävle.
Vi bytte bussar och jag påbörjade resan hemåt till depån i Hallstahammar.

Straxt utanför Sundsvall började regnet.
Först lite snöblandat och sedan hällregn, hela vägen.
Tuff körning i regn, blåst och mörker.
Hann till Gävle när mörkret började lägga sig.
Körde på med den främmande bussen som gick bra.

Kom så långt som till Västerås då färdskrivaren började blinka för rast.
Det var bara att gilla läget och stanna.
Svängde av vid Rocklunda och ställde mig på parkeringen mellan ABB Syd och Iver Arena.

Bussen väckte nyfikenhet där jag stod.
Inte så konstigt :)

Jag körde ju Leksand Hockeys spelarbuss.

Hade 45 minuter i färdskrivaren där.
15 minuter från depån!!!

Rullade sedan vidare för att tanka och tvätta bussen på depån i Hallstahammar.

Hade sånt flyt med allt övrigt så jag hann inom ramtiden på 15 timmar med allt denna långa dag.
Blev faktiskt bara 14 timmar drygt.

Äldsta dottern kom och hämtade mig efter att jag parkerat och meddelat nästa dags förare att bussen är helt köar för ny resa på Lördagen.

Dotra hade haft min bil några dagar när hennes var på verkstad.
Kom hem till Prästgården vid 21 tiden.
Hungrig och trött så jag var yr i skallen.

Nu har jag kört både Brynäs och Leksands spelarbussar.
Leksand ska få en ny buss så den här som jag nu hade ska byta depå och kläs av all stripening för att bli en vit neutral buss.
Spännande att se vad Leksand får sedan.
Den här är jättebra i upplägget inne.
Föraren har en egen domän i lite avskildhet från övriga bussen.
Precis så vill jag ha i en buss.
Där jag får jobba ifred utan att ha någon hänga precis intill mig och hosta i nacken.

Av Sirpa - 17 februari 2023 04:22

Mycket bra bok.
Med en handling som jag aldrig hade kunnat ana slutet på.

Av Sirpa - 17 februari 2023 03:52

Nu har jag snart varit här uppe i Gävle Sundsvall och kört i två veckor.

Tuffa dagar fyllda med långa körningar som krävt sin förare.
Gävle-Söderhamn-Iggesund-Hudiksvall-Gnarp-Njurunda och sist två stopp i Sundsvall. Busstäd/rast och sen återfärd på samma vis.

Full fart och mycke tågresenärer som är stressade över bytet till ersättningsbuss.
Merparten rara och goa resenärer men en del har ansett att jag som förare ska ha skit för att tåget inte går.
Pjuh!!
Jag är ju här och hjälper till!!!

Varje dag städ och tvätt av genomskitig dubbeldäckare både ut och invändigt.

Så jobba, äta och sova har varit min uppgift här och nu längtar jag hem till ledighet, lugn och ro.

Hemma väntar en elräkning på 4000:- som grädde på moset.

Satan i gatan vilken jäkla kamp tillvaron är just nu!!!
Näsan knappt ovanför vattenytan ekonomiskt fast jag jobbar som en tok.

Vete sjutton hur länge jag kommer att orka med detta :/

Hem och ladda ny energi från katterna gäller idag. Först 15 timmar lång arbetsdag.

Av Sirpa - 15 februari 2023 00:24

Ligger här i hotellsängen och har precis avnjutit en god kopp kaffe.

Har sovit några timmar och vaknade genomsvettig på grund av att jag somnat med morgonrocken virad om mig, under ett varmt täcke.

Kunde inte somna om utan blev kaffesugen istället.
Det var bara att brygga på en kopp och det smakade ljuvligt gott.

Inledde i måndags ett nytt försök med 16-8 och det känns redan nu jätteskönt i kroppen.
Den svullna känslan jag haft ett tag har förvunnit.

Sockersuget och suget att äta nåt onyttigt försvann direkt.
Märkligt att det ändå är så enkelt när jag väl kommit till skott.

Äter nu när jag jobbar som jag gör mellan 12.00 och 19.00
Min körning gör att det blir såpass sent.
Får med frukostpåse från hotellet som jag äter i Sundsvall efter första turen på förmiddagen.

Sedan är magen nöjd och jag har energi så jag håller mig pigg.
Landar sedan vid hotellet vid 18 tiden på kvällen och värmer då en matlåda som jag har med hemifrån.
Tog med ett gäng som ligger i bussens kyl.
Värmer den och bäddar in i handduk och ner i en foliefodrad liten kylbag som håller värmen tills jag kommit iordning efter arbetsdagen på hotellrummet.

Äter sedan varm mat i lugn och ro.
Igår tisdag blev det jättegod gröt gjord på ris, havre och fullkorn.
Hemgjord äppelmos till.
Mättande och jättegott.
I måndags blev det Bön och Linsgryta med havreris. Jättegod!

Efter maten är magen nöjd och kaffe till dessert är perfekt som avslut.

Periodisk fasta är ju ett helt naturligt läge för oss människor sedan tidernas begynnelse.
Förr i världen fanns ju inte ständig tillgång till mat som nu.

Kroppen knaprar reserver när inte tillgång finns till energi via munnen och magen.

Jag mår iallafall jättebra av periodisk fasta.
Ska ha det som mål att leva på det sättet ständigt.
Det innebär ju att jag kan äta vad som helst egentligen och i mitt fall vill både kropp och hjärna ha riktig näringsrik mat.
Något som ger långvarig energi.
Inte snabba sockerkickar utan varaktig energi till alla timmar som magen inte får annat än vätska.

Jag dricker ju aldrig något sött eller sockrigt så det förekommer inte nu heller.
Kaffe kan jag dricka vilken tid på dygnet som helst.
Det påverkar inte sömnen negativt.
På natten kan den varma drycken göra mig sömnig bara.
Har alltid varit sån.
Kommit hem efter nattjobb.
Tagit mig en stor kopp kaffe och sedan lagt mig att sova och sovit gott.

Alla människor är olika.
Det är en himla tur.

Nu ska jag läsa min bok och släcka om en stund.
Ska upp vid 5 tiden för att åka iväg med bussen till depån i Valbo för att tvätta och städa innan dagens körning till och från Sundsvall.

Börjar längta hem.

Fotot är från Sundsvall där jag och kollegan parkerade vid Navet för rast.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards