Alla inlägg den 2 mars 2024

Av Sirpa - Lördag 2 mars 07:37

Det blev en tuff dag igår när jag körde tillsammans med en massa andra bussar för Stafettvasan.

Startade dagen med att gå upp 3.00 På med kaffe, uniformen och väskan med lite frukost och äpplen.

Rullade bort till Rosa Huset i Mora där vi lastade för att sedan köra till starten i Sälen/Berga
Jag fick ingen med i min buss utan rullade tom efter de andra 6 som hade lastat fullt. Det regnade och var riktigt rått ute. Dimmigt stundtals.
Alla bussar skulle förflyttas ut till starten så därför fick jag rulla fast jag var tom.


Vi valde att köra via Älvdalen i den tidiga morgonen utan trafik för att åtminstone en bit av dagen inte behöva köra längs den väg som hade massor med ställen som var grusade och ojämna då det pågick vägarbete. Vasaloppsvägen.
Jag vet inte om det byts vägtrummor eller vad det är som pågår.
Riktigt sinkande och knöligt för oss som åker där hela arbetsdagen.

Väl framme kom vi till en yta som bestod i en damm av vatten och övrig del lervälling.
Så äckligt!
Tyckte så synd om de tävlande som tvingades klafsa i leran.
Där det inte var vatten och lera så var det is och vatten istället.

Vi fick vänta där en stund på instruktioner vart det skulle köras sedan.
Jag hjälpte till att hänvisa till den buss som lastades och det var dags för oss att köra tävlande till Mångsbodarna.
Startplats 2.

Jag lastade fullt som andrabuss och sedan bar det iväg över lera, pölar och jättegropar ut på vägen igen.
Tog ca 25 minuter att åka dit.

Väl framme i Mångsbodarna så satt en hel del tävlande kvar i bussen medans vi väntade på vidare instruktioner. Dem ville inte ut i det råa blöta innan det var deras tur att värma upp och starta.

Vi chaffisar fick efter en stund kaffe, smörgås och en drickyoghurt till frukost.
Jag drack kaffet och sparade resten till senare. Var inte hungrig.

När åkarna från första sträckande började strömma in så fick jag tömma min buss och börja lasta för att åka till Evertsberg. Rullade dit med ett härligt gäng. En buss skulle till Mora och en till Oxberg.

Väl framme i Eversberg fick jag rätt omgående lasta åkare som skulle till Oxberg. Full buss och snabbt till Terminalen i Oxberg.
Där fick jag sedan köra två vändor till och från starten Oxberg.

Efter dessa två vändor fick jag lasta för att åka till Evertsberg igen.
Framme där fick jag en stund över så jag kunde hälla i mig drickyoghurten.

Som jag skrev tidigare så är vägen bedrövlig att åka på med alla dessa ställen där gruset förändrades för varje vända. Vi är ju massor med bussar som rullar där hela tiden samt all annan trafik som i dessa dagar är grymma mängder.

Jag fick lasta fullt till Oxberg igen.
Väl framme där och urlastad fick jag genast köra fram och lasta ännu en Evertsberg.

Framme i Evertsberg fick jag lite tid att gå igenom bussen och städa upp.
Det var bananskal och en massa annat att ta reda på efter de tävlande.

Sedan var det dags igen för en tur till Oxberg. Jag började vara trött och riktigt hungrig. Fick i mig mackan medans jag körde.

Där vi körde fram med bussarna i Oxberg var det en insjö som vi plöjde igenom varje gång.
Resten lera förutom på kanterna mot snövallen där vi kunde ställa bussen och lasta i och ur någolunda torrt.

Jag var tvungen att ställa färdskrivaren på rast 30 minuter där i avvaktan på om jag skulle köra nåt mera.
Mina arbetstimmar började ta slut och klockan var mycket.

Städade buss så gott det gick
Det var blött, lerig och äckligt på golv och mattor.
Jag hade klokt nog skyddat trappstegen med plast och fuktuppsugande tjockt papper som jag tagit från verkstan på depån.
Sånt som man suger upp olja och vätskor med där.
Bredvid förarplatsen på golvytan där hade jag en turfmatta som tog loss mycket från åkarnas pjäxor.

Nästa del av golmattan hade ännu mera papper som sög i sig lersörjan.

Pjuh!! Kan lova att det luktade inte direkt parfym av den lera som alla måste klafsa fram i ute.

Sista lastningen blev till Mora.
Kände mig minst sagt urlakad vid det laget. Då var klockan 15.30 och jag hade varit igång med jobb sen 3.50 då jag var framkörd på morgonen.

Körde mot Mora med ett härligt gäng som var nöjda, svettiga, trötta och jättehungriga.
1 1/2 km innan Mora började kön.
Det tog för oss 50 minuter att komma fram den sträckan innan jag kunde svänga upp vid Rosa Huset och släppa av mitt fantastiska gäng av stafettåkare.

Jag tackade för deras tålamod med trafikläget och jag fick beröm för mitt tålamod. Vi hann prata och skoja massor under den resan mellan Oxberg och Mora.

Trött rullade jag till boendet. Parkerade och städade ur bussen det som jag orkade.
Väntade in min lägenhetskompis så jag kunde hjälpa henne och titta när hon backade ner bredvid mig
Bakom bussarna är det elstolpar som vi är rädd om
Våra backkameror var ju så igensatta av lera så vi behövde hjälpa varann.

Jag själv hoppade ur tre gånger och tittade hur långt det var kvar när jag backade min buss dit.

Jag lämnade tankning och städning till nästa dag.
Orkade bara inte.
Klockan var då 17.00 när jag tog ur mitt kort.

Lägger ut de få bilder jag hann ta under dagen.


Jag kan lova att vi båda var helt slut när vi satte oss och åt.
Starkt kaffe i magen, värktabletter och sedan vila.

Somnade ovaggad kan jag lova.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards