Alla inlägg den 19 mars 2024

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 21:52

På eftermiddagen när barnbarnet var i stallet och tog hand om hästen och red så gräddade jag wåfflor en andra gång denna dag.

Smeten hade stått klar sen förmiddan i kylen och var redo för wåffeljärnet.

Jobbade på ett bra tag innan jag fick järnet att släppa taget om wåfflorna.
Sedan gick det bra och jag kunde vispa iordning sojavisp och ta fram sylt för att börja bygga upp tårtan.

Vartefter wåfflorna svalnade så blev tårtan högre och det slutade med 12 våningar med gottis emellan och sedan satte jag hjärtan på sidorna och byggde på ett torn högst upp av tre hjärtan.

Så när tjejerna kom från stallet blev det wåffelfest på Josefinadagen.

Gott och riktigt onyttigt mitt i veckan.

Helt veganskt allting.

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 12:22

Helt perfekt att jag hittade ett recept som inte innehåller mjölkprotein och ändå blir jättegod och frasig.

Gräddade en provsats först här på morgonen för att se hur det blev med de ingredienser.
Om det skulle fastna i wåffeljärnet som så många andra sorters smet gör.

Dessa blev helt underbara
Riktigt fina och frasiga

Dessa som jag gräddat har jag nu påsat och ska frysa in som mellis till mitt barnbarn. Skickar med en liten mellislåda till stallet också.

Det är för hennes skull jag ville hitta ett recept utan mjölkprotein då hon är allergisk.

På eftermiddagen kommer jag att grädda en ny laddning som kommer att bli en Wåffeltårta för det är ju hennes Namnsdag idag.

Så när hon kommer hem från stallet väntar en Wåffeltårta på henne

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring.
Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer.

Har ju inte ens försökt hittills då jag haft så ont. Äter värktabletter ännu men inte så mycket som tidigare.
Jag kan gå nästan obehindrat. Om än lite ostadigt då jag inte litar på att det håller.

Det vore så himla skönt att komma så långt att jag kan börja ta kortare promenader utan att det ska dra igång och sprängvärka och dra ihop till kramp i låret och vaden.

Kämpar verkligen hårt med att sitta med raka ben och höfter i bil och buss.
Inte vrida fötterna eller kröka tårna.
Det i sig är väl en jättepåfrestning för kroppen att räta upp sig igen.

Jag har inte längre dom där märkliga domningarna i framförallt vänsterfoten som jag hade tidigare.
Likaså krampen i högerfotens tår som jag levde med dagligen så jag till sist inte ens tänkte på det.

På Måndag ska jag tillbaka till Michael, min Kiropraktor och då ska jag ta upp detta med vänsterknät.
Men fram till dess blir det övningar varje dag och se vad som händer, om det är nåt som hjälper.

Jag har pga all vila även gått upp i vikt igen. Min kropp är ju van att vara i rörelse och nu när jag inte kunnat mer än gå det lilla som jag måste för att hålla livet igång så sätter sig fläsket på höfter och mage.
Så lätt hänt att jag tuggar på nåt extra bara i ren uttråkning och tröst.
Det gör ju inget lättare för knäna, blir ju mera att bära omkring på.

Det jag tidigare lyckades få bort har nästa kommit tillbaka.
Skulle tro 3 kanske 4 kg.

Ond cirkel med andra ord som jag måste bryta. Jag mår inte bra av att känna mig klumpig, orörlig och dessutom med sånt sötsug på kvällarna.

Var igår i kontakt med Trafikledningen på ett bussbolag utanför Bålsta som gärna vill att jag kör timmar för dem.
Det kommer jag att gör då depå Hallsta inte riktigt fixar att ge mig körningar som
funkar för mig tidsmässigt.
Jag vill inte köra kvällar och nätter.
Finns det annat så väljer jag ju självklart det i första hand.

Var ju dit och hälsade på dem för över en månad sen och vi har knappt haft nån nontakt sen dess fast vi tog beslutet att jag börjar köra för dem oxå.
Tiden har ju gått och jag har ju haft fullt upp med jobb och sen den här smällen med kroppen som sade stopp.

Dem kommer under morgondagen att se vad som kan passa mig efter Påsk.
Meddela mig under veckan så ser vi om det funkar för mig.

Jag har ju fullt upp hela Påskhelgen för Let'sGo Örebro med tågersättningar Kristinehamn Oslo.

Så körningar för Håbo buss får bli efter Påsk och gärna då några dagar i rad så jag inte behöver pendla.
Dem har ju övernattningsmöjligheter på depån.
Eller så tar jag husbilen med mig.
Min bil behövs ju härhemma.

Just nu är det natt och jag vaknade badande i svett. Låg vriden i sängen med nattlinnet skruvat runt kroppen och ont i knät.

Gick upp på toa, bytte till torrt nattlinne och fixade mig en kopp the.
Wille katt ligger på min mage och försöker få mig att komma till ro igen.
Det är iskallt i huset då pannan står så lågt och det är många minusgrader ute på natten.

Ska sova några timmar till och sedan tända i köksspisen för att få lite mjuk värme.
Sover ju inte länge om mornarna.
Jag ör ju morronmänniska.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards