Alla inlägg den 31 mars 2021

Av Sirpa - 31 mars 2021 19:23

Idag onsdag gick jag upp vid 6.30
Var fruktansvärt trött och skulle säkert sovit ett par timmar till, men jag hade tid att passa.
Måste dessutom vända dygnet rätt då jag kom hem från jobb klockan 4 tisdag morgon.
Sov tre timmar och gick sedan upp.

Lade mig hyfsat tidigt sen tisdag kväll och sov jättetungt.
Vaknade mitt i natten av att dottern mådde illa och kräktes våldsamt.
Hon hade feber och var helt slut.
Magen hade kraschat och hon bara kräktes i ren utmattning.
Det är hennes sjukdom som ställer till det så när hon tar ut sig helt.
Branden hos grannarna gav henne sådant stresspåslag och allt liv ikring med brandbilar och allt hela natten gjorde att hon inte sov på över ett dygn.
Sömnlösheten fortsatte och hon var helt trasig.

Jag var vaken ett par timmar tills hon kunde komma till ro och lägga sig igen.
Sen somnade även jag.

Klockan 7.45 var jag med min bil och bagaget fyllt med sommardäck hos däckfirman som min fina vän rekommenderat. Jättebra ställe!
De skiftade till sommardäcken och jag lämnade vinterdäcken på deras däckhotell.

Fick komma tillbaka då de hörde nåt missljud när jag körde iväg och ringde mig tillbaka. De fixade bort ljudet.
Fin service verkligen.

Sedan fikade jag med min fina vän och pratade bilar, husvagnar, påsken och allt möjligt. Gott med kaffe och härligt sällskap innan jag åkte hem och kopplade på dotterns husvagn och åkte till besiktninfen med den.

Efter besiktningen hem och käka mat.
Klockan var då redan 14.00 och jag var jättetrött.

Dagen innan hade jag ju jobbat i flera timmar med att hämta gratis ved som jag fick tag i via en lokal annons
Ett skjul som skulle rivas och veden skänktes bort.
Tre fyllda billass hämtade jag och tömde av hemma.
Gratis och välbehövlig ved.

Efter det bar jag de tunga sommardäcken till min bil så det var klar till morgonen.

Två dagar fyllda med göromål hemma.
Mina lediga dagar, om man nu kan kalla tisdagen ledig då jag kom hem på morron från jobbet :)

Imorgon är det dags igen för jobb.
Ska upp 3 för att vara i Västerås och hämta buss. Till Bålsta och köra tågersättning mellan Bålsta-Sundbyberg
Hela Påskhelgen, 5 dagar.

Så nu säger jag Godnatt

Av Sirpa - 31 mars 2021 02:40

Måndagens match mot Linköping slutade med 1-7 till Luleå och jag kunde njuta av en match som dominerades fullständigt av Luleå.

Jag stod med bussen alldeles utanför spelaringången tillsammans med tv bussen.
Så i pauserna gick jag till den och bryggde kaffe för återresan till Arlanda.
Jag dukade upp äppelkaka och vaniljsås som jag bakade innan resan med laget som började i Fredags morse.

Laget skulle bo kvar på hotell till dagen efter då de skulle flyga hem.
Jag hade kommit till bussen redan vid 14 tiden och fixat iordning, städat och putsat.

Resan till Arlanda blev både härlig och grymt orolig för min del.

Precis när matchen var över och det var dags att lasta bussen, ringer min mobil och i andra änden gråter min yngsta dotter i full panik.
Det är eldsvåda hos grannen hemma och hon vet inte omfattningen av branden.
Ser bara att lågorna står höga som träden utanför och flagor, gnistor och eld flyger över omgivningen.

Brandkåren kommer under tiden hon pratar med mig och det blir fullständig kaos hemma på gården.
Vi lägger på och jag blir genast uppringd av äldsta dottern.
Berättar snabbt vad som sker och hon tar omedelbart och kastar sig i bilen och åker till gården. Hon bor ca 2 km bort.

Jag lastar buss och vi kommer iväg.
Oron och stressen jag bär inombords är hemsk.
Kaos hemma och jag kan inget göra annat än att lasta buss, glädjas åt lagets storseger och hålla masken över min egen oro.
Jobbar på med hög puls och känslan av maktlöshet inombords.
Måtte allt gå bra därhemma!!!

Dottern ringer senare när jag stannat med laget vid en mack så de kan handla och jag pratar med henne i headset.
Branden är i grannens garage och brandkåren kämpar med att rädda huset som står intill.
Ingen fara för vårt hus och ikringliggande byggnader.
Garagebyggnaden som brinner är stor med övervåning och allt.
Vinden är stark och försvårar släckningen.

Alla brandbilar, ambulans och polis står på våran gård för det finns inte plats hos grannen.
Brandslangar dragna över vår gräsmatta och brandbilar i fullt arbete uppe vid tomtgränsen till grannens, i timmar.
Bara 10-15 meter från vårt hönshus, intill drängstugan.

Pratar med dottern två gånger under resan till Arlanda. Branden är under kontroll och faran är över.

Hon berättar att det kommer vara kvar brandbil och vattentank hela natten och till dagen efter. Kändes tryggt.
Det blåste kraftigt med riktning ut mot hästhagen. Det blev våran räddning då det flög gnistor över träden.
Dessa hade lika gärna varit över vårt hus om vindriktningen varit annorlunda

När jag anländer hem vid 4 tiden tisdag morgon står där brandbil och tank, slangen dragen ännu och övervakning pågår hela tiden.

Vid det laget var jag yr av trötthet.
Lämnade laget på Arlanda. Körde till Västerås. Städade, tankade, tömde toa och tvättade buss innan hemfärd.
Ställde bussen vid 3 tiden och åkte hem till Eskilstuna.

Kom isäng vid 4.30 och vaknade vid 8 tiden av att brandbilen drar upp tanken på bilen och de börjar plocka ihop.
Allt är släckt och brandmännen kan lämna.
Kvar står restena av grannens garage.
Övervåningen borta, taket inrasat och förkolnade väggar står kvar.
Branden hade tydligen startat i elen till en varmluftsväxlare som inte ens varit igång utan avstängd.

Boningshuset hade brandkåren klarat helt och det är skickligt arbetat.
De visste vad som behövde göras och utförde ett proffsigt arbete.

Vid 9,30 tiden rullades brandslangen in och gården blev tom.
Spår efter pådraget var endast djupa hjulspår i gruset.

Vi lider med våra grannar som har allt detta jobb framför sig nu med sorgen och förlusten av byggnaden, inventarier och allt.
De hade förråd i garaget och allt är förstört.
Precis allt.

Vi är lättade över att inget levande kom till skada. Det kunde ha gått riktigt illa om det gått längre tid tills brandkåren kom.
Nu blev det saker och byggnad.
Nog illa bara det.

Min dotter är febrig och sjuk nu av all uppståndelse, oro och dygn av sömnlöshet.
Hon har ju sin sjukdom att slåss med sen år tillbaka och sånt här knäcker henne.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards