Alla inlägg den 4 mars 2021

Av Sirpa - 4 mars 2021 11:35

Idag när morgonkörningen var klar och morgonmötet på jobbet var avklarat så bytte jag skor och hängde in bussuniformen, för att ge mig ut och röra på döfläsket.

Bara en kilometer bort finns här ett jätte bra område för träning och motion.
Vilsta Friluftsområde.
Där finns fyra olika längder på spår och jag ville inte ta i för hårt nu i början utan valde 5 km.
Spåret är väldigt backigt så det ger en grymt bra puls ändå.

Idag hade jag riktiga skor och lite lättare kläder än igår när jag var ute 3 km.

Landade åter på depån efter dryga 10000 steg och nästan 8 km i längd.
Kändes bra.
Trött givetvis i hela kroppen och konstigt vore annars när jag är inne på min 4:e dag i fastan.

Riktigt skönt att byta om och sedan sätta mig med en kopp kaffe i soffan.

Av Sirpa - 4 mars 2021 05:13

Dag ett var inga problem utan mest bara vanans makt som kändes av.
Jag brukar ju ta två hårdbröd till morgonkaffet men nu var det bara koppen kaffe.
Hade ätit dagen innan rätt sent så den låg ju kvar i magen.

Dagen flöt på bra och jag jobbade som vanligt. Gjorde inget extra denna första dag utan lät kroppen bara vänja sig vid endast flytande.

Måltidsersättningar i pulverform blandat med vatten och färdiga sådana var det som dagens mat bestod utav.
Var ordentligt trött när jag kom hem, men det har jag ju varit senaste tiden.
Ett av målen med fastan är ju att bli pigg igen.
La mig tidigt och somnade bums.
Dagens intag blev ca 1000 kalorier.

Dag 2 i fastan blev riktigt jobbig.
Redan på morgonen hade jag en lätt huvudvärk och kände mig som en trött gammal svullen flodhäst.
Intog mitt morgonkaffe och sedan blev det en pulvershake för att komma igång.

Tog med några till jobbet.
Jobbade som vanligt men mer än så blev det inte.
Varvade mina timmar på dagen då det inte var körning, med att ligga raklång illamående och lätt yr längst bak i bussen och att städa buss när det kändes bättre.
Krafterna bara rann ur mig.
Tog en extra måltidsersättning och det hjälpte inget alls.
Försökte vila men fick inte ro.

Dessa timmar blev tuffa.
Jag var darrig stundtals och kände hur pulsen dunkade på ordentligt.

Kroppen skrek efter socker!
Helt klart sockerabstinens. Som en kompis skrev till mig att det är som att vara bakis.
Kan nog stämma.
Det är ju många herrans år sedan som jag nyttjade alkohol men kan minnas än lite hur det kändes.

Straxt innan jag skulle iväg och köra hem skolbarnen började jag känna mig bättre.
Kroppen accepterade att den inte fått nåt socker utan godtog den vätska som kom ner i magen.
Extra kaffe innan jag åkte så gick det hur bra som helst.
Tankade bussen.

Hade bara två vändor hem med barnen och kunde sedan återvända till depån.
Tvättade av bussen lite innan jag lämnade den i garaget.
Nästa dag skulle en kollega köra den så jag ville lämna fint ifrån mig.
Nyputsade fönster och golvet rengjort.
Sånt är viktigt för mig.

Åkte sedan hemåt ganska omgående då jag var på minus i orken.
Det sista försvann vid busstvätten.
Det skulle vara förarmöte på jobbet men jag valde bort det.
Dels orken men också att jag är så ny och har inget att ta upp direkt.
Det som jag behöver ta upp ventilerar jag direkt med cheferna.
Svårare än så är det inte i min värld.
Ville hem till mina små därhemma.
Barnbarnen. Dottern är inte pigg alls just nu så jag behövde komma hem.

Till middag fick det bli en Viktväktarsoppa så jag fick i mig salt och sånt kroppen måste ha.
Somnade väldigt tidigt. Långt före tjejerna.

Dag tre kändes så mycket bättre. Vaknade piggare och det kändes jättebra i kroppen.
Den tunga känslan som jag hade hela dagen innan var borta.
Huvudet klart och jag kunde slappna av i måendet.

Att ge upp detta finns inte i min värld.
Då ska jag bli så sjuk att jag inte klarar det men det vet ju vem som helst att göra nåt sånt här, blir en kamp de första dagarna.
Bryta vanor är tufft men oerhört nyttigt i slutänden

Åkte iväg med min bil till Ärla och klev ombord där på en för mig, helt ny skoltur jag ska lära mig.
Den kollegan har sin buss hemma då han utgår från Ärla där han bor.
Praktiskt.

Åkte med och noterade. Så brukar jag göra, för att nästa dag köra med kollegan som stöd.
Kände mig hur pigg som helst.
Vi åkte i depå efter körningen och jag tog då min andra måltidsersättning för denna dag.
Går upp 4.30 om mornarna nu när jag kör skolor.

Vi hade ett kort infomöte på jobbet.
Tuna Trafik har fått ett uppdrag som det är 3 års kontrakt på.
Att köra Bokbussen åt Kommun vissa dagar.
Jätteroligt och spännande tycker jag.
Inte för att jag vill köra den men jobb är jobb och i dessa tider är alla körningar välkomna.

Jag putsade bussar efter det.
Putsade rutor åt kollega. Samma i den egna bussen, dammsög och skurade.
Kollegan tvättade utvändigt.

Sedan gick jag ut på promenad i det lite råa och kyliga vädret.
Gick bort till Vilsta ridhus och runt en slinga.
Helt fel skor på mig som dessutom visade sig ha hål i sulorna.
Helst slutgådda dojor :)
Jag i ett nötskal! Har skorna tills de faller i bitar.

Mådde bra men kände att de 5000 stegen jag gått tog en del.
Vi åkte iväg på eftermiddagens körningar och jag noterade, memorerade och reflekterade allt vad jag mäktade med.
Har två dagar till på mig att lära mig skogsvägarna, husen , korsningarna och genvägarna.
Sedan har jag denna körning i två veckor medans kollegan ska vara ledig.

Soppa till middag igen efter att jag kört med från Ärla.
Chefen ringde och checkade om jag kunde köra en Tågersättning men jag kände att min arbetsdag fick vara klar.

Kom hem och åt soppan och kröp in i min sköna morgonrock.
Kände mig frusen hela kvällen och det är ett tecken på att kroppen protesterar en del men kommer straxt att gå över till att ta energin ifrån fettdepåerna.

Gjorde en två minuters Plankan och den var såå tuff :)
Känner hur risig kontition jag har och det måste verkligen åtgärdas.

Denna dag fick jag dessutom ett mål att jobba till :)
Chefen frågade om jag ville vara med och trampa Cykelvasan 2022.

Självklart tackade jag ja :)

Ett mål är det bästa som finns.

När det dessutom är ett lag så blir trycket större och det är precis vad jag behöver

Dag fyra nu och jag känner hur det bubblar i kroppen
En bit på väg på en lång resa till träningsform igen
Grymt skönt!












Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards