Alla inlägg den 3 januari 2022

Av Sirpa - 3 januari 2022 08:51

Att jobba, bo och verka som jag nu gör medverkar till att göra min värld väldigt liten.
Allt kretsar kring samma mest hela tiden. Säkert bra för mig några månader då jag behöver landa och samla kraft och energi som gått förlorad.

Märker av att jag får hemlängtan så fort jag är ledig.
Saknar mitt eget hem, barnen och barnbarnen, katterna och framförallt min älskade Nova som brukar sova med mig mest varje natt när jag är hemma.

Ännu är det två veckor kvar innan det bär iväg hemåt.
När jag är hemma sedan så finns en tid på Hjärtmottagningen i Västerås och väntar.
Det är dags för ultraljud av min glappande hjärtklaff.

Har också mejlat till tandläkaren i Torshälla då en tand gått sönder. En stor bit har brytits loss och jag är orolig över att det ska börja värka i tanden.
Har inte råd med tandläkare här i Åre.

Har nu denna morgon tagit mig en lång dusch. Passade på att göra riktigt rent i duschen.
Plockat undan torr tvätt som hängt uppe inatt. Det är så varmt och torrt i det här huset att tvätten torkar på nolltid.

Plockade ur diskmaskinen. Känns skönt att jag städade igår så det är rent och fint ett tag. Kommer ju att jobba väldigt mycket snart igen och då räcker inte tiden till att städa och dona.

Mina två lediga kollegor sover länge om mornarna så det är väldigt begränsat med vad jag kan göra här i huset utan att störa deras skönhetssömn.

Det är -5 grader ute. Gryning över fjällen.

Jag har ont i magen och vet inte riktigt varför. Hade det innan jag åt frukost och har det nu även efter jag ätit.

Ska snart gå ut och borsta bort snön från min bil. Det gör jag då och då för att det inte ska vara så mycket den dagen jag behöver bilen.
Den skulle behöva tvättas men gör jag det så fryser allt.
Så jag låter bli.

Av Sirpa - 3 januari 2022 06:53

Den 6/12 kom jag hit till Duved med fullastad bil.
Det var en förväntansfull Sirpa som lastade ur alla grejer och bar upp till rummet jag skulle ha som min bostad under säsongsanställningen här i Duved, hos Svenssons i Saxvallen.

Jag minns hur trött jag var efter den långa resan på drygt 61 mil som jag körde i ett svep med endast stopp för tank och kissaiskogen :)

Gjorde ändå rummet hyfsat klart innan jag stupade isäng och sov ganska bra fast det var helt nytt ställe.
Dagen efter fortsatte jag med rummet och såg mig sedan omkring på depån och bekantade mig med nya kollegor.

Idag är det den 3/1 och snart en månad sedan jag kom hit.
Jag är inboad och trygg i mitt lilla rum.
Väldigt tacksam över att jag fick just det här rummet som är ett av de två största som finns här. Med stort fönster som är viktigt för mig.
Jag tillbringar mycket tid härinne då jag inte jobbar
Tillhör ju inte den direkt sociala sorten av individ då jag är privat.
Har inte behov av att umgås med kollegorna på fritiden. Ser inte på tv nere i tvrummet.
Har mitt och plocka med och jag har ju fått flera böcker i julklapp som jag börjat beta av.

Det var väldigt tufft att komma in i det nya, väldigt annorlunda jobb här i Duved/Åre.
Jag visste ju hyfsat vad det var jag gav mig in på när jag var hit på besök då tidigare med dotter och barnbarn.

Ändå blev det så mycket mera än jag anat. En kamp med mig själv till att börja med.
Vara så långt borta hemifrån så långa perioder visade sig vara värre än jag trodde.
Jag var väldigt trött också och det gjorde allt jobbigare.
Trötthet efter Covid och det förra jobbet.

Inför första hemresan hade jag enorm hemlängtan som gjorde ont i hjärtat.
Saknade mina barn och barnbarn, katterna och mitt eget hem som jag älskar. Jul hemma var ett absolut måste, det fanns inget annat i min värld.

Arbetet i sig här är ganska enformigt och det blev också en stor omställning för mig som är van vid att resa överallt i beställningskörningar.
Nu kör jag samma sak varje dag och det tog tid att vänja mig utan att bli fullständigt uttråkad.
Jag har ställt om mig nu och hittar guldkornen i jobbet genom att njuta av alla de härliga kunder som reser mellan liftarna i min buss.
De kommer från världens alla hörn och för mig är det jätteintressant att checka av vartifrån.

Senast igår kväll hade jag på ett stort gäng supertrevliga, glada och energisprudlande Litauer som var så tacksamma över att jag förbarmade mig över deras dilemma med att inte hitta i Åre och till sitt boende.

Det var så bussen vibrerade av positiv energi efter att gänget gått av och alla vinkade så glatt så länge de såg mig :) när jag rullade vidare.

Sånt gillar jag och suger till mig energin som en törstande blomma.
Det är precis vad jag behöver efter den senaste tidens energiutflöde som pågick på det tidigare stället jag hade anställning. Där jag sade upp mig och lämnade bakom mig då det kändes helt galet fel att försöka leverera det jag hade att erbjuda.

Här får jag så enormt mycket tillbaka hela tiden då jag jobbar.
Ett givande och tagande och faktiskt att inflödet är större till mig och jag tar allt detta tillvara och lagrar i min själ och mitt hjärta.

Visst finns det riktiga "typer" som reser här också, men dessa lägger jag ingen som helst energi på för det är bortkastat.
Stöddiga, dryga och energisugande semesterfirare som anser att just dom är världens gåva till omgivningen och alla ska buga sig vid deras fötter

För mig är dessa individer kunder som går in och ur min buss, inget mera.
Jag är trevlig och ler som jag brukar.

Mitt krut lägger jag på resten som är helt fantastiska människor. Dom är många kan jag lova :)
Glada och förväntansfulla.
Alla hälsar, pratar och är så tacksamma över att bussen och jag finns för dom.

En månad har gått och Nyåret som är ett av de värsta och hektiska tiderna här har passerat med glans.
Det var jättemycket jobb och jättekul!
Jag var helt slut när kvällen kom och mina 12 timmarsdagar var över.
Men det var en skön trötthet.
Jag kände att jag gjort någonting bra och att det hade blivit uppskattat.

Nu är det lugnare på bussarna igen.
En ny rusch kommer sedan när det är dags för Sportlovet.

Nu har jag ledigt två dagar efter att ha jobbat 6 dagar i sträck
Vi får inte köra mer än 6 dagar innan ledighet måste till enligt kör och vilotidslagen.
Jag behöver vara ledig och hinna ikapp lite i orken och göra lite annat än bara fara fram på de härliga snöiga vintervägarna.

Vaknade tidigt även denna morgon fast jag släckte sänglampan 23.30 igår.
Vaknade vid 5. Dagens första kopp kaffe i magen.
Fixade ju klart städning och tvätt igår så den här dagen är helt i ledighetens tecken. Körde dessutom extra igår kväll.

Ska börja med att ta en lång och skön dusch.
Sedan får jag se vad det blir.

Första månaden är injobbad och jag trivs bättre och bättre för var dag.
Njuter väldigt av att ha en "egen" buss som jag sköter om.
Hon heter Juicy och är en Scania.
Hon kommer från Norge så hon pratar Norsk :)
Det står Stopper på den lysade skylten i taket när kunderna trycker för hållplatstopp.

Juicy och jag växer ihop mer och mer för varje dag vi jobbar tillsammans.
Jag rattar fram henne som om hon vore en liten smidig bil i backarna.

Nytt År 2022 och nya möjligheter.

Jag gör mitt allra bästa för att året ska bli ett givande år.

Ett spännande år :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards