Alla inlägg den 19 januari 2022

Av Sirpa - 19 januari 2022 05:17

Min chef i Duved har nu vidtagit åtgärder för att minimera riskerna för smitta och insjuknande hos oss säsongsjobbare som befinner sig i Duved/Åre nu i vinter.

Det verkar ju som smittspridningen i samhället bara ökar och vi som jobbar med turister från alla möjliga håll i världen blir ju väldigt utsatta hela tiden

Hittills har vi nu haft framdörren stängd på Skidbussarna i två veckor.
Det känns väldigt tryggt tycker jag då jag som förare har min egen space att jobba i, utan någon intill.
Utanför bussen i friska luften har jag ju stor möjlighet att hålla kunderna på avstånd.
Jag verkar oftast bakom alla kunder vid skidornas på och avlastning
Ger instruktioner och hjälper till på så vis.

Nu tog chefen beslutet att flytta isär oss som bor i huset vi har varsitt rum i.
Idag är vi 6 förare som delar på allmänytorna som kök, toa och badrum.
Jag har planterat ut handsprit överallt.
Handtvål likaså för att det ska finnas möjligheten till god handhygien.
Vistas så minimalt det bara går på dessa ytor som jag annars också städar och underhåller.
Jag vill ha rent och hygieniskt omkring mig.

Jag har ju egen bryggare och vattenkokare på mitt rum. Tar också dit en kylbox för mat. Allt för att inte behöva vistas och vidröra ytor som andra tar på ständigt.

Nu tog chefen beslutet att bara jag och en kollega till bor kvar i huset.
Resten fördelas två och två till andra boenden nån eller några kilometer bort.

Smart lösning!

För skulle det vara så att en får symptom i huset så måste ju alla i karantän och det vore ju förödande.
Skidbussarna samt viss övrig linjetrafik skulle drabbas omgående.

Jag har ju haft Covid19 men det finns ju inga garantier för att inte få det igen.
Smitta kan jag ju bära på hursom.
Det är ju ingen skillnad fast jag haft viruset och är vaccinerad.

Det är ju där folk inte fattar!!!!

Smittar gör vi fast vi inte insjuknar.
Viruset kan vi bära vart som helst på våra kroppar.
Vi kan även vara sjuka utan att märka av det och då smitta andra än mera.

Sålänge vi inte tar till oss detta med smittspridningen så kommer vi aldrig att bli av med pandemin.
Dessutom är det det muterade som kommer med stormsteg.

Tack chefen för att du låter oss få det skydd vi kan få i vårt yrkesutövande.
Jag har handsprit framme hos mig på förarplatsen och den använder jag.

Skistar håller alla kunder och förare med munskydd.
Sen är det upp till var och en om dom använder eller inte.

När jag återvänder på torsdag till huset kommer jag att desificera alla ytor efter jag städat av noga innan.

Kollegan och jag bor i varsin ände av huset och ses väldigt sällan då vi jobbar olika tider och väldigt mycket.

Jag kommer dessutom att kunna sova ostört hädanefter vilket är toppen.

Av Sirpa - 19 januari 2022 04:35

Jag var på mitt första tandläkarbesök sen jag lämnade Västerås och flyttade hit.
Har inte haft råd att gå till tandläkaren på tre år nu.

Blev ett måste denna gång att boka en tid då en lagad tand spruckit och det lossnade bitar från den vid två tillfällen.
Tanden låg då blottad ner under lagningen och med fara att jag fått ner bakterier till rötterna.
Sånt kan sluta illa så det var bara att ta mig råd och få detta åtgärdat.

Valde en tandläkare som kändes bra alldeles i närheten.
Torshälla.
Tandvårdshuset som ligger i den gamla delen av Torshälla.

Mycket bra Tandläkare.
Likaså hans sköterska som tyvärr denna dag var hemma och sjuk så han hade fullt upp med att både fixa tänder och ha hand och receptionen.
Men det fixade han med ett lugn och med ett vänligt leende ögon ovanför munskyddet, under visiret.

Redan vid telefonkontakten för några veckor sedan fick jag ett jättebra inteyck och förtroendeingivande känsla för stället.

Haydar, min tandläkare fixade till min trasiga tand snabbt och smidigt.
Han vill helst att tanden får en krona men jag har inte dom pengarna nu.
Kommer nog aldrig att ha!
Men lagning gick ju bra det också.
Fast sånt håller inte i längden, det vet jag.

Vi bokade en ny tid för nästa gång jag är hemma från Åre och gör då en grundlig undersökning för att åtgärda det som behövs sedan
Vi tar en tand i taget sedan för det finns jobb i min mun helt klart.
Jag får ta det i den takt ekonomin tillåter

Denna lagning med röntgenbild och bedövning gick på 1450:-
Så det kommer inte bli billigt.

Mina tänder har aldrig fått chansen att vara bra då det ligger i generna redan från födseln.
Det är väldigt många människor i min ålder som har liknande problem.
Gamla lagningar som spräcker tänderna.
Likaså att det kommer åt att bildas karies under de gamla lagningarna.

Hade jag pengar så skulle jag göra en storsanering av hela käften.
Men det får ligga som en dröm som inte går att uppfylla tyvärr.

Det är tur att jag har en toppentandläkare som finns för mig när det händer grejer i munnen.


Jättefin och fräsch mottagning.
Rekommenderar med varmt hjärta.

Av Sirpa - 19 januari 2022 04:15

Fick igår bilder och meddelande från kollegorna i Duved att jag fått min buss extra fint tvättad så hon är vit, blank och fin när jag återvänder till jobbet på torsdag.

Vilka kollegor jag har :)
Helt underbara!!

"Min" Juicy är ju så vit och då blir det som på henne en gråbrun hinna av smuts som måste borstas bort och till det ett speciellt tvättmedel för att få hinnan att släppa helt.

Jag hade ju pratat om att göra det själv men hann inte och orkade inte då jag körde så långa dagar.

Ska bli spännande att se hur hon ser ut nu.
Blir så mycket lättare att underhålla när lacken är blank och slät

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards