Alla inlägg den 28 januari 2022

Av Sirpa - 28 januari 2022 15:24

Det måste vara ett stort monster på hustaket då man kan se dess tassar/ramar hänga över takrännan med långa vassa klor

Av Sirpa - 28 januari 2022 14:04

Den här dagen har jag verkligen inte gjort många knop.
Helt ledig från jobb.

Gick upp tidigt.
Åkte med en buss från depån till Ica Åre och handlade det jag behöver för kommande veckor.
Potatis, morötter, äpplen, ägg, fil, sallad, havredryck och lite sånt.

Åkte sedan buss hem igen och gjorde iordning en ugnsplåt med rostade rotfrukter.
Potatis, morot och palsernacka.
Saltade och kryddade gott, på med olja.
Gjorde två matlådor och resten fick bli dagens lunch

Köpte två baguetter och det fick bli gokaffe och bagge efter att jag tagit en lång dusch och rengjort duschen noga

Känner mig som en slähög idag och tillåter mig verkligen vara det
Slöar, vilar, läser min bok och käkar godis och andra onyttigheter.

Somnar till en kort stund då och då och läser sesan vidare.
Riktigt skönt att bara ta det helt lugnt.
Misstänker att min kropp behöver detta efter allt jobb och vaccinets biverkningar som härjat runt ett par dagar.

Av Sirpa - 28 januari 2022 05:38

Vi som är anställda av katter är fullt medvetna lm detta :)

Nova anställde mig

Av Sirpa - 28 januari 2022 03:09

Jäklar vad dessa biverkningar av vaccinet tar kraft lch energi.

Jobbade ju extra igår i 10 timmar och det var absolut inga jobbiga körningar på något vis men jag var helt slut när kvällen kom.

Kämpade med hjärtflimmer och frossa, samt andfåddhet hela arbetspasset.
Hjärtat betedde sig som en skenande häst till att nästan sluta slå helt stundtals.
Hjärtslagen liksom fastnade och dunkade därefter på så hårt att det gjorde ont.
Har känt detta förut och blev då rädd, men nu visste jag ju att det var kroppens sätt att reagera på vaccinet som jag fick i tisdags.

Säkert var det dessa krumbukter med hjärtat som sedan gjorde att jag var helt slut redan tidig kväll

Tankade och städade bussen noga efter mig när dagens körningar var klara. Fick den själv smutsig på morgonen.
Det är en extrabuss så den har nog inte hunnit städas så noga innan.
Fullt förståerligt.
Kändes bra att lämna fint efter mig.

Var jättesugen på Pasta med Ost till kvällsmat så det fick bli så.
Kokade på gopasta och hyvlade skivor med ost och blandade i tillsammans med lite extra salt.
Himmel vad gott det var!

Kaffe på det och sedan var jag redo för tandborstning och bingen.
Klockan var bara 19 när jag kröp ner under täcket.
Läste en stund för att straxt släcka och somna som en stock.
Gick hur bra som helst att sova fast torktumlaren väsnades nere i badrummet under mitt sovrum.
Kollegan behövde få tvättat och torkat innan nästa arbetsdag och jag sa att det var bara och stöka på.

Vaknade så mitt i natten av att jag var totalt sjöblöt av svett.
Det var bara att gå upp.
Vända på täcket, öppna fönstret och byta nattlinne.
Tror att kroppen kämpat med det sista nu och att kommande dag blir normal.
Brukar ha jobbigt ca 2 dygn av vaccinet.
Sedan släpper det.

Jag har ledig dag framför mig nu och det känns välbehövligt.
Bryggde på kaffe och gjorde en inköpslista på färskvaror jag ska åka in till Åre Ica och handla när dom öppnar vid 7 tiden
Tar vår första buss dit så behöver jag inte röra bilen
Den står översnöad igen då det snöar lite varje dag.
Igår regnade det en kort stund när jag höll på med busstädningen.
Märkligt väder!

Jag är sugen på ugnsbakade rotfrukter.
Det ska jag fixa idag.
Ska köpa Havredryck då jag vissa dagar är så sugen på pannkaka.
Torrvaror har jag med hemifrån.

Efter denna lediga dag följer en intensiv period av arbetsdagar igen och jag tänkte att matbiten ska vara klar tills den börjar. Några matlådor färdiga.
Får se om jag får tag i köttfärs eller sojafärs till vettigt pris för då får det blir sås av det och pasta.
Perfekta matlådor.

Min buss har ju varit riktigt bråkig ett tag nu men hon blev reparerad klart igår och står nu på garageplan och väntar på mig.
Jag har kört flera olika bussar under tiden och det ska bli jätteskönt att få tillbaka "min" egen Juicy.
Ledig dag först, sen ska vi jobba på som sjutton i dom hala backarna hon och jag.

Snart är Januari månad slut och vi går in i Februari. Tiden går väldigt fort och det står väl inte på förrän min säsong här i Duved/Åre är slut.
24:e April är det skrivet till och jag tror knappast att jag vill stanna längre än så även om det skulle bli mera jobb
Jag vill hem igen.

En väldigt intressant och lärorik tid har jag här. Med så annorlunda körningar, dessa gamla stadsbussar som vi kör med på ett vägunderlag som är så varierat från timme till timme, vända efter vända.
Fruktansvärd halka vissa dagar och sedan barbacke en stund, till att över natten förvandlas till underbart snöigt vinterväglag. Straxt hemsk halka igen när regnet står som spön i backen.

Det kräver sin förare till att klara dessa ständiga prövningar.

Jag längtar mer och mer efter mina Beställningakörningar och bekväma Turistbussar och körningar till Stockholm, Göteborg, Helsingborg osv osv... Det är också tuffa körningar på sitt sätt. Men med stor variation, olika miljöer och ställen.
Det jobb jag har här är väldigt enformigt och i längden tråkigt då det är samma sträckning varv efter varv.

Kunderna gör mina dagar värdefulla.
Vi har jättekul tillsammans och det gör att jag jobbar på och trivs. Jag älskar ju att ge service och bjussa på mig själv med fart och humor.
Mina kollegor är toppen och verkstan helt fantastisk.
Allt detta spelar in i min trivsel.

Men!! Att bo hemifrån såhär lång tid är riktigt jobbigt för mig. Jag saknar mitt egna.
Mina nära och kära. Alla djuren och mina rutiner hemma.
Just nu när mitt barnbarn hemma dessutom är sjuk i Covid gör det extra jobbigt då jag vill vara hemma och finnas för henne och min dotter som har det tufft.
Hon har ju sin egen sjukdom att kämpa med dygnet runt och nu när Lillan är sjuk så är det ännu tuffare.

Det är bara att gilla läget.
Min inkomst behövs, varenda krona.
Jag har gjort valet att jobba på det här viset och det ror jag iland.

Kommer att åka hem den 18/2 för att vara hemma i 5 dagar inkl resor.
Det är långt dit och jag jobbar på.

Nu ska jag sova några timmar till innan det är dags att beta av denna lediga dag.

Fotot är på Wille katt därhemma som healar mitt barnbarn som ligger sjuk i Covid och hög feber

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards