Alla inlägg den 11 januari 2022

Av Sirpa - 11 januari 2022 18:41

Jag har inte kunnat tvätta eller rengöra min bil sen första resan hit i början av December. Hade då tvättat henne i slutet av November senast.
Det har varit för kallt eller så har jag jobbat massor med timmar varje dag och inte orkat tvätta henne.

Idag fick det lov att bli av.
Den stränga kylan var på väg bort och jag hade ännu en ledig dag.

Körde in henne i tvätthallen och spolade länge för att få bort snö och is.
Sedan noga tvätt och avspolning.
Fälgar och allt.

Flyttade sedan henne till det stora varma bussgaraget där finbussarna står.

Dammsög, torkade överallt.
Till och med under motorhuven.
Putsade och fejade i över tre timmar där i garaget.
Det var så skönt att bara jobba på i lugn och ro.

Sedan lämnade jag henne där till sena eftermiddagen med öppna dörrar och huv så hon fick torka upp ordentligt.

Skönt få det gjort.
Hon har ju varit så fruktansvärt smutsig så länge.
Jag är ju rädd om min lilla fina CeeCee.


Hon var verkligen som ett skitigt snötäckt frysskåp när jag tog in henne.
Det hade ju varit över -20 så hon var djupfryst.

Sen blev hon fin.

Hon var rätt mallig över att få stå därinne med snyggbussarna i värmen.

Nu är hon ute igen och jag såg nyss att hon är igenimmad och frostig på rutorna.
Det är ju minusgrader även fast ddt inte är så många nu när det ska komma snö och regn kommande dagarna

Av Sirpa - 11 januari 2022 18:28

Min Mamma fyller 83 år idag och jag är ju här i Åre och kan inte besöka henne på födelsedagen.

Så igår fick det bli en beställning hos Interflora och bud idag till hennes dörr med en Tulpanbukett samt en liten lyxig chokladask.

Bad att paketet skulle läggas utanför dörren så Hemtjänsten tog in den när de kom och tog hand om Mammas bestyr därhemma.

Ringde henne vid 15 tiden och Grattade och pratade en stund.
Det känns som att livet går framåt för henne och att hon förlikat sig med tillvaron som den nu är.
Tar sig fram med hjälp av rullstolen och fixar med lite allt möjligt själv.
Tidigare satt hon bara passiv och vågade inget själv.

Förstår rädslan att ramla och skada sig igen. Hon kämpar på.
Inga blommor hade hon fått ännu vid den tiden.
Jag visste att Åsby Hallstahammar levererat vid 13 tiden och lagt paketet utanför hennes dörr då de ringde mig.

Hemtjänsten kom när vi avslutade samtalet då Mamma hörde att det gick i dörren.
Checkade en timme senare och då hade hon fått blommorna och chokladen.
Bra att det fungerade.

-19

Av Sirpa - 11 januari 2022 03:33

Det visar utethermometern på här i Duved.
Det är gnistrande vackert ute med diamantglitter i snön.

Fint plogat överallt.
Det ligger en varning utfärdad för kommande dagar att det skall komma ner drygt en meter snö här.
Blåsa hårda vindar och riktigt ge oss ett vinterbusväder.

Så kylan kommer att ge vika under kommande förmiddag.
Hoppas bara att det inte blir alltför milt.
Det ger bara hala vägbanor och tung snö.

Jag älskar den rutin och vana som finns här för dessa snömängder som brukar komma.
Allt förbereds inför kommande och plogas/snöröjs för att ta emot den nya snön.
Inget lämnas åt slumpen eller kommer som någon överraskning som söderöver.

Igår var det så grymt vackert i kylan och solen var framme nån timme.
Mätaren visade som mest på -21 då.

Av Sirpa - 11 januari 2022 02:56

Nu har jag läst ut den första boken av de fem jag fick i Julklapp av mina barn och barnbarn.

Den andra boken öppnade jag igår när det var dags för vila på rummet efter tvätt och städning av husets allmänytor.

Det är samma kriminalförfattare Arnaldur Indridason
Denna gång med titel Mannen i sjön.

Förra boken jag läste, Änglaröst var väldigt välskriven och mycket bra.
Spännande och annorlunda.

Den här boken är mera historia och just nu betar jag mig in i handlingen som består av flera tidsepoker.
Smidigt sammanvävda.

Den går inte att slöläsa för då missar man viktiga detaljer som är avgörande framåt i handlingen.

Ligger nu vaken i natten efter att ha sovit några timmar.
Jag valde igår att vara kvar på rummet medans de övriga gick till byns krog och tog sig varsin pizza.
Kände inte för att lägga dyra pengar på något som jag ändå inte känner smaken utav.
Dessutom ville jag vara själv.
Kollegorna umgås jag med under arbetsdagarna alldeles tillräckligt.
På ledig tid vill jag ha helt min egen tid.

Jag är ju en ensamvarg när jag är ledig. Vill ha det så. Skulle helst vilja bo ensam i en stuga eller nåt sånt och rå mig själv.
Inte dela på kök och toa/badrum med andra under såhär lång tid.
Vi pratar om 5 månader som det blir denna gång.

Ska nu läsa lite i min bok, brygga mig en kopp kaffe i natten och bara gå in i handlingen i boken som utspelar sig på Island.
Njuta av tystnaden medans alla sover och det är lugnt i huset.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards