Direktlänk till inlägg 7 december 2020

Vilken dimma

Av Sirpa - 7 december 2020 06:21

Ju närmare Hudiksvall vi kom igår på dagen, desto tjockare blev dimman.
Hela vägen från Enköping hade det dessutom regnat.
Ett sånt där riktigt tätt regn som bara lägger sig som en hinna på vindrutan.
Torkarna gick för fullt men de hann liksom inte torka nåt förrän det var en ny hinna.

Jag hade sett fram emot att få uppleva nya vyer där i stan medans grabbarna spelade sin match.
Bytte om och gick iväg till den lilla sjön som ligger alldeles intill hockeyhallen.
En hel del människor var ute och gick eller sprang i dimman.

Tyvärr fick jag inte till bättre utsikt än vittvitt och mörkret föll väldigt snabbt.
Likt ett vått täcke över stan.

Jag traskade och gick.
Fick telefon från materialaren straxt innan matchstart att de behövde grejer från bussen.
Snabbt tog jag mig tillbaka.
Var då på andra sidan sjön men det tog kanske 10 minuter så fanna jag på plats och låste upp bussen.

Låste igen och vandrade vidare.
Hade bara kommit halvvägs i mitt stegmål för dagen.
Gick åt andra hållet och kom till en stor och vacker kyrkogård med ljus tända överallt.
Ett litet kapell syntes i dimman med tända elljusstakar i fönstren.

Magisk känsla att vandra där i mörkret bland alla viloplatser.
Fridfullt och tryggt.
Traskade vidare och kom så tillbaka till sjön.
Lillfjärden hette den lilla sjön som tydligen en gång i världen blivit separerat från det stora havet när land steg upp.
Landet stiger 7mm varje år fortfarande.

Det gick en fin kanal som var så vackert belyst på sidorna.

Hudiksvall är säkert en fin stad.
Hoppas jag får möjligheten att besöka den igen nångång.
Utan den tjocka dimman.

Fick ihop mina 10 tusen steg och det kändes riktigt skönt.
Återvände genomfuktig och hungrig till bussen.
Bytte om till torra uniformskläder.
Skor och strumpor genomvåta.
Som tur var hade jag ombyte med mig så straxt satt jag i lugn och ro och åt den goda krämiga pastasallad jag fått från laget.
Det som de själva åt på vägen till Hudiksvall i bussen.

Dimman lättade inte på hela den tiden vi var där. Tätnade istället.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards