Alla inlägg den 5 november 2021

Av Sirpa - 5 november 2021 21:05

Några bilder föll tydligen bort från förra inlägget. Undrar vart dom hamnade

Ludde var inte riktigt lika förtjust i dånet från forsen och fukten

Av Sirpa - 5 november 2021 20:59

Vi blev rekommenderade att besöka en faschinerande plats innan vi skulle åka söderut igen i tisdags, ifrån Duved.

Tännforsen.
Den var verkligen mäktig och kraftfull.

Kyligt var det där också.
Måste ha varit nära nollgradigt.
Annars var det ju +7 grader.

Stannade och njöt av naturens krafter en stund innan vi började åka hemåt igen.

Jag hade gått upp tidigt på morgonen i huset vi fick bo i under natten.
Ville känna in stället och bara sitta i lugn och ro med en kopp kaffe för mig själv och fundera.

Det var så tyst och lugnt.
Det kommer det garanterat inte att vara sedan när skidsäsongen drar igång.

Fixade frukost tills tjejerna vaknade.
Vi hade handlat i Ica butiken kvällen innan.
Dotter och barnbarn överlyckliga då jag hade köpt renkött som bägge älskar.
Inget för mig men tjejerna njuter så av att karva små bitar och tugga i sig.

Jag storstädade resten av det fina stora badrummet innan frukost.
Toan, handfatet och duschen fick sig en riktig rengöring.
Efter det tog jag en dusch.

Efter frukost fick köket och hallen en dammsugning och vi lämnade allt riktigt rent och fint efter oss.
Låste dörren till det rum jag ska bo i sedan och lämnade nyckeln på kontoret hos driftledaren där.

Vi tackade för oss och styrde mot forsen.

Av Sirpa - 5 november 2021 17:28

Jättetidigt Måndag morgon satte vi oss i min lilla bil, jag dottern och barnbarnet för att åka till Duved som ligger straxt bortom Åre.

Klockan var bara 5 när vi åkte.
Vi hade fixat med oss rejäl matkorg för att inte behöva stanna och handla nåt längs färd.

Djuren var omhändetagna och Ludde Basset var givetvis med oss i bilen.
Min äldsta dotter skulle ta hand om höns, kaniner och katter samt akvarierna medans vi var iväg.
Det skulle bli en natt bara.
Jag hade inte ledigt mer än två dagar så det fanns inte tid till något mera än så.

Drygt 8 timmars bilfärd blev det.
Vi gjorde tre stopp totalt för att rasta Ludde och gå på toa själva
Tankade i Falun.
Kaffe och matiga mackor fixade vår resa galant.

Kände att jag var rätt mör när vi började närma oss Åre.
Vi var väntade i Duved och min blivande chef ringde mig vid flera tillfällen under resans gång.
Boende väntade på oss och för mig en massa nytt och spännande.

Huset med rummet jag kommer hyra under mina 4 1/2 månaders jobb däruppe, ligger alldeles vid depån.
Förra ägarnas hus.

Medans tjejerna installerade sig i rummen vi skulle övernatta i så fick jag en rundvandring på depån och möjligheten att se det schema jag kommer att jobba efter.
Redan där och då blev det bestämt att jag blir ledig 5 dagar i Jul och jobbar sedan Nyåret för fullt.
Jag kommer att börja min anställning 16/12 och kommer då att få två dagars inlärning av linje och rutiner.

Vi kör för Skistar i Duved med omnejd.

Kommer att jobba tre veckors intervaller och åker däremellan hem.
Behöver nog minst 4 dagar för hemfärd.
Resan är ju lång och vintertid än tuffare än nu.

Jag har redan nu fått vinterdäck påmonterade på min bil. Har ju däckhotell här i Etuna som är jättebra.
Skifte i fredags och efterdragning Måndag.

Lite senare kom min chef från Östersund och vi pratade om huset och hur många som blir att bo där under säsong.
Jag valde största rummet utan direkt granne vägg i vägg.

Fick jobbarkläder redan då.
Två skjortor, en superskön och mjuk tröja med dragkedja.
Härlig vinterjacka som kändes verkligen anpassad för vinterkyla.
Mössa och slips.

Skrev på två Anställningskontrakt.
Ett säsongskontrakt för Svenssons i Saxvallen.
Sedan en provanställning för Molunds Trafik i Östersund som övergår i Fastanställning om 6 månader om jag så vill.

Kändes toppenbra!
Träffade blivande kollegor och alla var jättetrevliga och välkomnande.

När allt var klart drog vi oss tillbaka i huset och dotter och barnbarn tog ett bad i det stora hörnbadkaret.
Först hade det städats och desficerats överallt.

Vi fixade mat och snart var det dags att göra kväller.
Dagen hade varit lång och innehållsrik.

Var till sängs vid 22 tiden.

Jag var yr i huvudet av trötthet och alla intryck. Alla möten med nya människor som kommer att vara i mitt liv från mitten av December.

Allt kändes toppen och med den känslan inom mig somnade jag i det lilla rummet
Tjejerna och Ludde sov i mitt blivande rum



Av Sirpa - 5 november 2021 15:47

Nu ramlar livet på i ett sånt tempo att jag inte får en stund över till att blogga ens.

Mycket har hänt och det är jättespännande!

Två Anställningskontrakt påskrivna i början på veckan iallafall :)
Känns riktigt bra!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards