Alla inlägg den 20 november 2021

Av Sirpa - 20 november 2021 17:39

Det var åratal sedan jag tog mig tiden att läsa en bok.
Filmer och sånt intresserar ju inte ett dugg så det fick bli en bok jag valde ut bland dom som jag haft i många år men inte tagit mig tiden att ens öppna.

Den fångade mig direkt så jag läste över 100 sidor igår.
Mycket välskriven bok som jag kan rekommendera.

Med personer vars livsöden där deras barndom präglat deras liv fullständigt.

Av Sirpa - 20 november 2021 10:02

Att inte känna lukt och smak kan ge jobbiga effekter för magen.

Hade ont i magen imorse och visste inte riktigt varför.

Kan vara så att jag äter för nyttig mat nu och magen hänger inte riktigt med.
Eller så hör magvärk till symptomen, jag vet inte vilket.

Havre/råggrynsgröten kan ju vara boven i dramat.
Eller att jag rör på mig för lite i förhållande till normala livet där jag är igång en hel del.

Försöker vara uppe och i rörelse så mycket jag bara orkar.
Blir många timmar extra med sängliggande och vila.

Lite svårt att veta vad det beror på.
Ingen halsbränna eller nåt sånt.
Bara smärta i magen.

Av Sirpa - 20 november 2021 09:31

Jag går sällan och handlar på vanliga Apotek längre utan beställer från Apotea.

Mycket smidigt och snabbt.
Beställde i torsdags kväll sent och kunde nu på morgonen hämta från brevlådan.

Får avisering när det lämnats så jag genast kan hämta då större paket hängs på brevlådan.
Vi har en krok redo där för att göra det enkelt för budet.

Under pandemin har detta varit helt suveränt.
Man behöver inte in och beblanda sig med människor.

Av Sirpa - 20 november 2021 05:57

Sov tungt ännu en natt vilket resulterat i att kroppen fått jobba ifred med att jaga bort det äckliga Coronaviruset.

Gick upp redan vid 3 tiden då jag kände att ett toabesök var nödvändigt.
Få skölja av ansiktet och tvätta händerna noga innan jag kunde ta i någonting annat härhemma.

Katterna kom givetvis och ansåg att det var dags för frukost och utgång.
Så fick det bli. Hade ingen lust att diskutera med dessa bestämda pälstofflor vid den tiden på dygnet.

Kaffebryggaren igång och min dag var startad.

Märkligt att man vänjer sig så snabbt vid att inte känna nån lukt eller smak.
Kanske lika bra det för ingen vet ju om jag någonsin kommer att få tillbaka dessa.
Om det varit en vanlig förkylning med bortfall av båda dessa så skulle det nu ha börjat återvända.
Men inget känner jag.

Kaffet gör ju sin verkan i kroppen ändå.
Men visst, jag älskar doften av nybryggt kaffe.

Får väl se vad som händer närmaste dagarna. Kommer det inte åter så får jag börja med träningen av lukt och smaksinnet.

Sålänge dessa är frånvarande så har jag då inga problem med att avstå från allt onyttigt.
Socker finns inte i min meny alls just nu
Varför skulle det.

Dottern rensade ur frysen igår och jag sa att jag kan äta sånt som ingen vill ha.
Det blev några rätter som väntar på mig i kylen nu.
Toppenbra med en urrensning inför Jul.

Ska beställa hem grönsaker och rotfrukter och göra nyttiga rätter när jag orkar.

Till frukost gäller tillsvidare gröt av havre och rågflingor. Det ger en mättnad i magen som håller.
Vill jag ha nåt att bara tugga på så har jag riskakor.
Helt naturella av den billigaste sorten.

En banan ligger och mognar till sig som jag ska äta till gröten denna morgon.
Ser lite extra ut iallafall fast jag inte känner smaken :)
Banan är nyttigt.

Känns skönt att det hemska nysandet och hostandet avtagit något
Näsan och det torra runt ögonen har jag smort in varje kväll med Idomin så huden känns helt ok nu.
Allt var så rött och irriterat ett tag.

Jag fryser inte längre på samma vis.
Visst är värmen behaglig under täcket och i min sköna morgonrock men jag fryser inte som tidigare.
Det var hemskt när jag skakade i frossa fast jag var inbäddad i täcke och filtar.
Inget hjälpte.

Idag är det dags för dusch och hårtvätt.
Jag resonerar som så att sålänge jag följer de rutiner jag tidigare hade med dusch och sånt så borde jag kunna fixa hygienen utan att lukta illa.
Deo på som vanligt.
Vill inte duscha varje dag då det torkar ur huden.
Självklart om jag tränat eller jobbat mig svettig med nåt så blir det dusch varje dag.

Hoppas de som lever nära mig säger till om jag inte doftar gott.
Jag som sniffar på allt och har ett grymt luktsinne i vanliga fall
Kunde känna om nån rökte i bilen framför ute på vägarna :)

Byter skjorta varannan arbetsdag.
Underkläder och strumpor givetvis varje dag och oftare vid träning.

Lika bra att ställa in sig på att det tar tid innan Covids bieffekter ger med sig.
Jag har kommit lindrigt undan mot så många andra människor som kämpar varje dag med sitt liv.

Nu blir det inget problem med att städa en nedspydd buss :)

Gäller att se saker positivt.

Lördag morgon.
Dag 5 sedan jag testade positivt för Covid19.
Tisdag börjar jag jobba om jag bara orkar. Helt avgörande hur jag mår. Går inte iväg för tidigt
Tänkte ta ett nytt test på måndag och se vad svaret blir.
Smittar gör jag inte längre iallafall då.

Kommer inte att ändra min inställning till att hålla avstånd, tvätta och sprita händer.
Dessa åtgärder kommer jag hålla strikt.

Jag vill inte smitta andra eller bli smittad själv igen.

Fotot är fullmånen imorse tidigt när jag släppte ut katterna

Av Sirpa - 20 november 2021 04:57

Kvällen och natten har bjudit på storm ute och i det här gamla huset vi hyr blåser det rakt igenom väggarna när det blir dessa rejäla vindar.

Då är det så grymt skönt att ha den värmande vedspisen i köket som sprider sin mjuka värme.
Köket är riktigt skönt då det ännu var glöd i spisen när jag gick upp vid 3 tiden.

Lade in några tunnare pinnar och fick fart på elden.
Laddade in ved på nytt och det sprakar så härligt.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards