Direktlänk till inlägg 20 november 2021

Känner mig bättre

Av Sirpa - 20 november 2021 05:57

Sov tungt ännu en natt vilket resulterat i att kroppen fått jobba ifred med att jaga bort det äckliga Coronaviruset.

Gick upp redan vid 3 tiden då jag kände att ett toabesök var nödvändigt.
Få skölja av ansiktet och tvätta händerna noga innan jag kunde ta i någonting annat härhemma.

Katterna kom givetvis och ansåg att det var dags för frukost och utgång.
Så fick det bli. Hade ingen lust att diskutera med dessa bestämda pälstofflor vid den tiden på dygnet.

Kaffebryggaren igång och min dag var startad.

Märkligt att man vänjer sig så snabbt vid att inte känna nån lukt eller smak.
Kanske lika bra det för ingen vet ju om jag någonsin kommer att få tillbaka dessa.
Om det varit en vanlig förkylning med bortfall av båda dessa så skulle det nu ha börjat återvända.
Men inget känner jag.

Kaffet gör ju sin verkan i kroppen ändå.
Men visst, jag älskar doften av nybryggt kaffe.

Får väl se vad som händer närmaste dagarna. Kommer det inte åter så får jag börja med träningen av lukt och smaksinnet.

Sålänge dessa är frånvarande så har jag då inga problem med att avstå från allt onyttigt.
Socker finns inte i min meny alls just nu
Varför skulle det.

Dottern rensade ur frysen igår och jag sa att jag kan äta sånt som ingen vill ha.
Det blev några rätter som väntar på mig i kylen nu.
Toppenbra med en urrensning inför Jul.

Ska beställa hem grönsaker och rotfrukter och göra nyttiga rätter när jag orkar.

Till frukost gäller tillsvidare gröt av havre och rågflingor. Det ger en mättnad i magen som håller.
Vill jag ha nåt att bara tugga på så har jag riskakor.
Helt naturella av den billigaste sorten.

En banan ligger och mognar till sig som jag ska äta till gröten denna morgon.
Ser lite extra ut iallafall fast jag inte känner smaken :)
Banan är nyttigt.

Känns skönt att det hemska nysandet och hostandet avtagit något
Näsan och det torra runt ögonen har jag smort in varje kväll med Idomin så huden känns helt ok nu.
Allt var så rött och irriterat ett tag.

Jag fryser inte längre på samma vis.
Visst är värmen behaglig under täcket och i min sköna morgonrock men jag fryser inte som tidigare.
Det var hemskt när jag skakade i frossa fast jag var inbäddad i täcke och filtar.
Inget hjälpte.

Idag är det dags för dusch och hårtvätt.
Jag resonerar som så att sålänge jag följer de rutiner jag tidigare hade med dusch och sånt så borde jag kunna fixa hygienen utan att lukta illa.
Deo på som vanligt.
Vill inte duscha varje dag då det torkar ur huden.
Självklart om jag tränat eller jobbat mig svettig med nåt så blir det dusch varje dag.

Hoppas de som lever nära mig säger till om jag inte doftar gott.
Jag som sniffar på allt och har ett grymt luktsinne i vanliga fall
Kunde känna om nån rökte i bilen framför ute på vägarna :)

Byter skjorta varannan arbetsdag.
Underkläder och strumpor givetvis varje dag och oftare vid träning.

Lika bra att ställa in sig på att det tar tid innan Covids bieffekter ger med sig.
Jag har kommit lindrigt undan mot så många andra människor som kämpar varje dag med sitt liv.

Nu blir det inget problem med att städa en nedspydd buss :)

Gäller att se saker positivt.

Lördag morgon.
Dag 5 sedan jag testade positivt för Covid19.
Tisdag börjar jag jobba om jag bara orkar. Helt avgörande hur jag mår. Går inte iväg för tidigt
Tänkte ta ett nytt test på måndag och se vad svaret blir.
Smittar gör jag inte längre iallafall då.

Kommer inte att ändra min inställning till att hålla avstånd, tvätta och sprita händer.
Dessa åtgärder kommer jag hålla strikt.

Jag vill inte smitta andra eller bli smittad själv igen.

Fotot är fullmånen imorse tidigt när jag släppte ut katterna

 
 
Ingen bild

Mimmi

20 november 2021 09:53

Skönt att höra att du mår lite bättre. Krya på.

Test ska man inte ta om för att se för viruset kan ge positivt väldigt länge efteråt.

Istället gå på att stanna hemma 7 dagar. Torrhosta kan man ha länge och det är acceptabelt. Dock ska man helst vara symptomfri från annat som feber och nysningar ( smitta sprids trots man är försiktig)
Och så klart piggare. Tröttheten kan bli värre efter 2-3 v igen, även kan man få huvudvärkattacker då har jag härt från vänner som fått cv19.
Krya på dig. <3

Sirpa

20 november 2021 13:07

Jag har fått råden från en läkare som ringde till mig när jag konstaterades ha Covid19 via test 1177.
Mycket bra att prata med och har stor stor erfarenhet av Covidpatienter.

Jag kommer inte att ge mig ut och smitta andra utan följa hans direktiv.

Måendet går upp och ner hela tiden och jag låter kroppen styra hur den orkar och förmår.
Huvudvärken finns där mest hela tiden och den är inte jobbigast.

Tack för omtanken!

 
Ingen bild

Mimmi

20 november 2021 14:43

Ok.
Sa de råd som finns på fhm och 1177 där det bla står virus kan ge positivt i månader efteråt. :-)
Krya på.

Sirpa

20 november 2021 16:29

Den biten talade vi inte om läkaren och jag utan mera om hur jag skulle hålla koll på försämring och att sjukvården fanns för mig om det behövdes.
. Det är toppen att du håller dig så uppdaterad så du kan ge oss Covidinsjuknade den informationen :)
Då ska jag inte slösa bort ett test utan kör igång och jobbar efter 7 dagar så är allt i sin ordning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards