Alla inlägg den 17 november 2021

Av Sirpa - 17 november 2021 23:35

Somnade rätt tidigt och vaknade nyss ett par timmar senare av att jag var hungrig.
Åt ju inget till middag.
Har ingen aptit när lukt och smak saknas.

Gick ut i köket och tvättade händerna noga innan jag kokade vatten i min lilla kokare och bredde knäckemackor med mjukost som måste ätas innan den är förstörd.

Fixade till te. Örtte och Black Russian.
Gillar den sistnämnde för den har starkare smak.
Kände av beska och sötma från honungen.
Både te och honung lindrar förkylningen.
Blir lättare att andas.
Kände lite saltsmak från knäckebröden, troligtvis mjukosten.

Känns bättre i magen nu när jag fått ner någonting.

Tog en dusch i eftermiddags. Det var skönt med värmen
Ville inte tvätta håret då det blir så kallt och jobbigt innan det torkat, mitt långa tjocka hår.
Tar det imorgon då jag orkar föna torrt efter tvätt.

Noga hygien för smittans skull men även så jag inte luktar svett eller så när jag är sjuk och svettas. Känner ju inga lukter så jag vet ju inte om jag stinker.
Imorgon ska jag bädda rent i sängen
Blir snabbt sunkigt när jag vilar så mycket där.

Byter nattlinne varannan dag nu.

Funderar på att köpa en pyjamas att ha i Duved. Jag ska ju där bo med ett gäng kollegor.
Med pyjamas kan jag ju vara i köket och så utan att det gör något.
Nattlinne funkar inte.
Pyjamas och morgonrock blir bäst

Nu ska jag försöka sova vidare.
Det varma teet gjorde mig sömnig igen.
Återhämtning och tillfrisknande gäller nu.
Snabbt som ögat

Av Sirpa - 17 november 2021 23:17

Idag när jag låg och vilade en stund, efter att jag varit på Covid test så fick jag ett samtal från min blivande säsongsarbetsplats Duved.

Det var både hemska tragiska nyheter och en förfrågan till mig om att komma upp tidigare och köra..

En kollega som skulle kört säsong hade tragiskt omkommit i en helikoperolycka och jag behövdes tidigare på plats.
Blev ledsen och bedrövad.
Fruktansvärt att behöva råka ut för något så tragiskt.
Lider med alla berörda!

Kontaktade ansvarige hos oss i Västerås och berättade orsaken och ställde frågan.
Fick lämna en vecka tidigare än planerat.
Väldigt omtänksamt och snällt att låta mig komma upp dit för att hjälpa till.

Ringde upp depåchefen i Duved och vi gjorde upp att jag åker upp redan 6/12 och installerar mig.
Börjar jobba 8/12 sedan.
Jag vill ju gärna komma iordning med boendet innan utbildning i jobbet börjar.

Jag blir ju kvar som timanställd hos Transdev. Kan säkert köra nåt när jag hemma på 5 dagars ledigheterna fram till Sista April.
Sen kommer jag ju ner igen.

Så nu blev det annorlunda planering över lag.
Jag sitter fast i min Covid19 smitta fram till Tisdag.
Får hoppas på snabb återhämtning nu så jag kan komma igång och packa inför resan uppåt.

Likaså att såga upp björkarna och täcka dessa över vintern och klyva i vår.
Har inte en chans att hinna allt som läget är nu
En vecka försvinner åt båda hållen.

Måste se till att min bil servas innan jag åker upp. Olje och filterbyte.

Nu blev det lite körigt.
Ska sen jobba så mycket det bara går från tisdag nästa vecka och till 5/12.

Först frisk från den här skiten och karantändagarna överstökade.

Av Sirpa - 17 november 2021 17:09

Idag var jag iväg och tog ett test till för att verkligen säkerställa Covidsmitta och att komma med i statistiken över i sjuknade vaccinerade.

Fick svar vid 16 tiden att jag har Covid19 och då gäller smittskyddslagen om karantän.

För en stund sedan ringde en läkare upp ifrån Nyköpings lasarett och ställde frågor, informerade noggrant och jag fick ställa frågor vilket jag inte behövde.
Smittspårning är ju svår i mitt fall då jag är bussförare och far omkring land och rike runt.

Fick iallafall bekräftat att vi gjort allt helt rätt. Hålla Lillan från skolan tex och att jag inte får jobba förrän tidigast om 7 dagar och inte ens det om jag ännu har feber.
Lillan ska testas innan hon återgår till skolan fast hon inte är smittad.

Mycket bra samtal och han var nöjd över att jag vaccinerad och den sista dosen fick jag ju i slutet av Juni.

Skönt att systemet fungerar och att fallen följs upp.

Av Sirpa - 17 november 2021 12:50

Nu är det verkligen läge att äta och dricka sånt som inte är så gott men nyttigt när smak och luktsinnet tagit ledigt.

Har lagt bort kaffe och dricker örtte istället. Sparar ju pengar och dessutom dricker te somjag i vanliga fall inte brukar.

Likaså mat.
Grovt knäckebröd och Gulaschsoppa till lunch. Kände salt bara och inget annat.
Tar resten av soppan till middag sedan.

Vilar så mycket jag bara pallar med.
Skönt att kura under dubbla filtar med mysbrallor och tjock tröja på mig.
Lite temphöjning men ingen feber.
Fryser konstant ändå.

Körde igång tvättmaskinen med handdukar som vi byter varje dag.
Det har vi gjort under hela pandemin.
Ska också passa på att tvätta upp uniformen nu när jag inte kan jobba på en vecka.

Vänner ringer och frågar hur jag mår och det känns värdefullt.
Jag är ju öppen och ärlig med att jag har Covid19 så det syns att ingen går säker trots vaccinet.



Av Sirpa - 17 november 2021 10:59

Nu när Covid 19 tagit över mitt/vårt liv härhemma så har vi vidtagit strikta åtgärder för att smittan bara stannar hos mig.

Som tur har vi två toaletter.
Köket har vi delat upp med att jag har en egen vattenkokare och en hylla med det jag äter
Tvättar händer och spritar hela tiden, vad vi än gör.

Jag bokade en till testtid via 1177 och har nu varit iväg och tagit ett än mera tillförlitligt test.
Svaret lär väl komma inom det närmaste dygnet.

Egentligen är inget märkvärdigare än om jag skulle varit rejält förkyld bara. Vi skulle gjort på samma vis ändå.

Lukt och smak är borta nu så jag har lagt bort kaffe. Dricker örtte istället.
Kommer äta soppor och sånt som är nyttigt endast.
Aptiten är ju inte på topp direkt men näring måste man ju ändå ha.

Ligger nu och vilar.
Fryser som en lort efter att ha varit iväg.
Dottern körde mig och vi hade båda munskydd i bilen. Spritade händer om och om igen, vad vi än hanterade.
Testet togs ju i bilen så jag har inte varit i kontakt med någon.
Den lämnades in i bilen och hämtades av en man med fullt skydd.

Försöker nu via Fb få människor att förstå vikten av att fortsätta hålla avstånd och sköta handhygienen precis som innan.
Vaccinet skyddar inte helt och det vet jag att folk inte tagit till sig, utan lever precis som innan pandemin.
Invaggade i en trygghet som inte existerar.

Alla kan bli sjuka.
Även dom som redan varit sjuka i Covid19.

Något som jag blev glad över när jag vaknade imorse var att båda katterna låg hos mig, på täcket och gav mig värme från sina söta kroppar.
Katterna vet när de behöver hela och läka.
Båda tycker att det är otäckt när jag nyser så mycket under vakentid.
Nyser säkert 20-30 gånger i timmen stundtals.

Kroppen kämpar tappert för att bli av med fienden.

Av Sirpa - 17 november 2021 04:03

Vaknade som ur en djup grotta efter att ha sovit tungt i 6 timmar.
Det är väl febern som knockat mig totalt.
Tog tempen nyss och den har gått ner.
Ännu lite feber men inte mycket.
Jag är ju väldigt lågtempad så 38 grader är hög feber hos mig.
Har 36.2 som normaltemp.

Jag var fundersam i Måndags då jag frös så hela kvällen är jag hade passbuss tågersättning och satt på Centralstationen i Västerås efter körning till Fagersta tidigare.
Jag frös så det gjorde ont i hela kroppen.
Jacka på och full värme i bussen.
Frös ändå. Hade nog feber redan då skulle jag tro.

Har ju varit så trött den senaste tiden på grund av den märkliga situation som råder på jobbet så jag trodde att det bara var tröttheten som blivit djupare.

Det visade sig då vara Covid19 som slagit klorna i mig.
Även fast jag är vaccinerad så fick jag viruset.

Har ju klarat mig bra hela pandemin fast jag jobbat precis hela tiden.
Varit noga med avstånd, handhygien och allt som bara gick att göra för att skydda mig själv och andra.

Sedan restriktionerna släppts har det ju varit svårare att hålla allt då folk helt struntat i att hålla avstånd.
Framdörrarna i bussarna har öppnats och platserna bakom mig som förare har återigen fyllts med resenärer.
Då blir det svårt att skydda sig.

Säkert har kollegan som jag fick smittan ifrån fått sin därifrån.
Vi har människor intill oss i jobbet hela tiden. Går inte att undvika.

Nu är det bara att gilla läget och hoppas att jag inte blir så mycket sämre.
Det här är ju mera som en kraftig förkylning med febern som extra tillbehör.
Feber har jag sällan.
Har tendensen att få motsatsen istället.
Blir för kall som ner till 35.5 är inte alls ovanligt.
Det ger ju samma effekt i kroppen som feber och tar grymt med ork.
Kroppen får kämpa då när termostaten strular.

Ligger nu i min säng och dricker te och bara finns till i stunden
Huvudvärken har lättat. Är tung i huvudet bara och täppt i näsa och bihålorna trycker.
Tog tempen och den är bara 37.2 nu.
Mot normalt 36.2 så är det lik förbaskat en förhöjning.

Har bokat tid för ett större test på Mälarsjukhuset klockan 10.00
Vill få det helt säkerställt och att det kommer med i statistiken.
Västmanland leder tydligen landets mest drabbade just nu.
Det är ju där jag jobbar fast jag bor i Sörmland.
Tog ju två snabbtester igår vilka var helt solklara.
Ett test medans min kollega som tilldelar körningarna såg på.
Kändes lite som att han ville vara säker på att jag verkligen var smittad.
Det ställde ju till det för honom då han måste hitta ersättare för mig.
Jag hade ju körningar som inte vem som helst går att skicka på.

Helgen skulle jag kört Södermanlands Fotbollsförbund till Växjö i tre dagar.
En fotbollsturnering.
Med hotell och borta hemifrån tre dagar

Idag Onsdag hade jag kört Eckerö och den kunde som tur var Tuna Trafik ta.
Dom ska tydligen köra Eckerö Etuna resten av tiden som vi finns kvar.
Fick ju veta igår på mötet på jobbet att vi på Beställningsdelen ska säljas bort.
Mig strunt samma då jag sagt upp min anställning från 12/12.
Har haft på känn att denna röra inte skulle hålla och mycket riktigt, min känsla var rätt.

Skriver inget mer om detta
Blir intressant att se vilka som köper.
Personalen hänger med över hursom så kollegorna behåller jobben

Jag avskyr denna turbolens i branchen.
Vem vill bli busschaffis när det inte är tryggt nånstans

Att bli timanställd är helt rätt beslut av mig. Pratade med personalansvarig i Måndags och hon förstod mitt val
Jag är ju ingen ungdom längre och de år som är kvar att jobba vill jag må bra.

Nu är min längtan att bli frisk och sedan åka upp till Duved för min säsongsanställning.

Några länder har stängt igen och jag tror att det är stor risk för en ny våg av Covid19.
Vi får se vad som händer.

Ytterst få människor väljer att ta sitt ansvar. De lever i tron att allt är över.
Så är det inte. Pandemin härjar vidare och jag kom nu heller inte undan.

7 dagar hemma så ska väl detta vara överstökat.
Sen är det bara att jobba vidare
Gillar inte att jag får ett ekonomiskt avbräck med sjukskrivningen
Men vad har jag för val.

Nån mening är det med detta nu och jag tror det var nödvändigt med en handbroms för mig och chansen till återhämtning infann sig på detta idiotiska vis.
Bara att gilla läget.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards