Alla inlägg under januari 2022

Av Sirpa - 19 januari 2022 04:35

Jag var på mitt första tandläkarbesök sen jag lämnade Västerås och flyttade hit.
Har inte haft råd att gå till tandläkaren på tre år nu.

Blev ett måste denna gång att boka en tid då en lagad tand spruckit och det lossnade bitar från den vid två tillfällen.
Tanden låg då blottad ner under lagningen och med fara att jag fått ner bakterier till rötterna.
Sånt kan sluta illa så det var bara att ta mig råd och få detta åtgärdat.

Valde en tandläkare som kändes bra alldeles i närheten.
Torshälla.
Tandvårdshuset som ligger i den gamla delen av Torshälla.

Mycket bra Tandläkare.
Likaså hans sköterska som tyvärr denna dag var hemma och sjuk så han hade fullt upp med att både fixa tänder och ha hand och receptionen.
Men det fixade han med ett lugn och med ett vänligt leende ögon ovanför munskyddet, under visiret.

Redan vid telefonkontakten för några veckor sedan fick jag ett jättebra inteyck och förtroendeingivande känsla för stället.

Haydar, min tandläkare fixade till min trasiga tand snabbt och smidigt.
Han vill helst att tanden får en krona men jag har inte dom pengarna nu.
Kommer nog aldrig att ha!
Men lagning gick ju bra det också.
Fast sånt håller inte i längden, det vet jag.

Vi bokade en ny tid för nästa gång jag är hemma från Åre och gör då en grundlig undersökning för att åtgärda det som behövs sedan
Vi tar en tand i taget sedan för det finns jobb i min mun helt klart.
Jag får ta det i den takt ekonomin tillåter

Denna lagning med röntgenbild och bedövning gick på 1450:-
Så det kommer inte bli billigt.

Mina tänder har aldrig fått chansen att vara bra då det ligger i generna redan från födseln.
Det är väldigt många människor i min ålder som har liknande problem.
Gamla lagningar som spräcker tänderna.
Likaså att det kommer åt att bildas karies under de gamla lagningarna.

Hade jag pengar så skulle jag göra en storsanering av hela käften.
Men det får ligga som en dröm som inte går att uppfylla tyvärr.

Det är tur att jag har en toppentandläkare som finns för mig när det händer grejer i munnen.


Jättefin och fräsch mottagning.
Rekommenderar med varmt hjärta.

Av Sirpa - 19 januari 2022 04:15

Fick igår bilder och meddelande från kollegorna i Duved att jag fått min buss extra fint tvättad så hon är vit, blank och fin när jag återvänder till jobbet på torsdag.

Vilka kollegor jag har :)
Helt underbara!!

"Min" Juicy är ju så vit och då blir det som på henne en gråbrun hinna av smuts som måste borstas bort och till det ett speciellt tvättmedel för att få hinnan att släppa helt.

Jag hade ju pratat om att göra det själv men hann inte och orkade inte då jag körde så långa dagar.

Ska bli spännande att se hur hon ser ut nu.
Blir så mycket lättare att underhålla när lacken är blank och slät

Av Sirpa - 18 januari 2022 16:53

Gick upp tidigt imorse för att åka till Västerås för att genomgå Hjärtultraljud som görs på mig vartannat år.
Blev inget förra året pga pandemin.

Alltid lika trevligt att träffa den fantastiska personal som jobbar där.
Lugnt och noggrant utfört under lite trevligt småprat om allt möjligt.

Det tar ungefär 20 minuter att få till bilder på hjärtklaffen från alla möjliga vinklar.
Nu får jag vänta en vecka på resultatet.
Om klaffen håller sig i skinnet eller om den börjat glappa mera.

Det visar sig

Av Sirpa - 18 januari 2022 06:28

Nu har jag vilat halva Måndagen.
Var bara med i bilen när dottern hämtade barnbarn från skolan så jag fick komma ut något och till barnbarnets glädje att mormor var med och hämtade.

Sedan fick det bli läsning i sängen och däremellan sova en stund med boken på magen.
Sov som längst 2 timmar på eftermiddan i ett svep.

Sedan blev det nattlinne och morgonrock på redan vid 18 tiden igår kväll.
Dotra fixade middag. Vi åt tillsammans. Dukade av och sedan gick alla och lade sig innan klockan ens var 20.30

Jag hade båda katterna hos mig i sängen och somnade tryggt.
Sov tungt hela natten och vaknade en stund innan väckningen.

Nu har bägge katterna fått lite frukost och gått ut.
Jag har bryggt på kaffe och njutit av den första koppen här i sängen.

Straxt dags att göra mig iordning för att åka till Västerås och Hjärtultraljud.
Det är ju dags för kollen av min glappande hjärtklaff som nu görs vartannat år.

Blir intressant att se om den hållit sig på hyfsad nivå ännu.
Jag vet att det kommer bli en operation i framtiden men den får gärna vänta tills jag inte längre är arbetsför.

Ännu vill jag jobba på i minst 10 år till innan det tunga körkortet läggs på hyllan. Jag blir ju bara 63 till våren
Att gå i pension finns liksom inte i min värld ännu på massor med år

Mitt yrke är min livsstil och den vill jag ha kvar sålänge hälsan bara tillåter.

Efter lunch är det sedan dags att sätta mig i tandläkarstolen och få den krackelerade tanden fixad.
Fasar för kostnaden!!
Annars gör tandläkarbesök mig inget.
Det är bara så förbannat dyrt.
Ekonomin är nog ansträngd som den är

Nu hopp i kläderna och iväg till Fysiologen i Västerås.
Åker i god tid så slipper jag stress.

Av Sirpa - 17 januari 2022 19:28

Betty White

Jag swischade 50:- till Livbojen i Eskilstuna

Av Sirpa - 17 januari 2022 13:17

Wille katt och jag låg bredvid varann k min säng och tog en tupplur.

Jag grejar med så mycket härhemma nu att vilan fullständigt hamnar i glömska.

Var nere i källaren och röjde imorse och tiden gick.
Åt en sen frukost och tog en varm lång dusch.
Hade tandläkartid bokad till idag 15.00 men fick samtal från sköterskan att om det funkar så vill tandis boka om mig till imorgon 13.00 istället.

Han hade ett storjobb innan min tid och var inte säker på att hinna klart.
Passade mig alldeles utmärkt.

Tog då och lade mig och vilade en dryg timme efter dusch istället.

Fick meddelande från min son att familjen nu har Covid19 och är isolerade. Inte jättesjukt men ändå testat och bekräftat
Allt fler insjuknar i det förbannade viruset.
Pandemin är definitivt inte över än på väldigt länge. Om vi nu nånsin blir av med den.

Jag vågar inte åka och hälsa på mamma.
Det får vänta. Jag är ju så mycket med människor från alla håll i världen i mitt jobb i Åre.
Ingen vet vad jag bär på och det utsätter jag inte min gamla sjuka mamma för.

Jag avbokade dos 3 vaccin då jag såpass nyligen haft Covid19 och har då antikroppar så jag klarar mig ett tag.
Tar dos 3 i vår när jag kommer hem igen helt från mitt säsongsjobb i Åre.

På så vis skjuter jag fram verkan av dos 3 när jag väl tar den sedan i maj.

Nu ska jag vila lite till.
Ligger och tittar ut på solen som faktiskt värmde lite när strålarna nådde mig här i sängen.
Wille har gått ut

Av Sirpa - 17 januari 2022 02:23

Första lediga dagen hemma blev fylld av sånt jag ville få gjort och verkligen behövde.

Upp vid 8 tiden efter att ha sovit djupt den natten.
Mitt älskade barnbarn som jag delar hus med, kom ner till mig från övervåningen och hade massor att berätta om veckorna som gått när jag varit hemifrån.
Bland annat hade hon trillat av hästen för första gången.
Hon rider min äldsta dotters häst en gång i veckan.
Allt hade gått bra och hon berättade hur det kändes att trilla av.

Nu är hon en riktig ryttarinna.
Man trillar av många gånger, så är det bara.
Sedan pratade vi om mitt jobb i Duved och jag berättade om den lilla söta Duvan som jag hade i skidlådan på bussen (se tidigare inlägg)

När min dotter, barnbarnets mamma gått upp så åt vi en gofrukost tillsammans.
Med egna hönsägg bland annat.

Efter frukost tog jag med bådas inköpslistor och åkte till Rusta först och sedan Willys
Jag behövde få handlat sånt som ska med upp till Duved för kommande jobbarveckor.
Tjejrnas förråd behövde fyllas på härhemma också.

Var in en sväng på rean på Hemtex.
Hittade där försenade julklappar till äldsta dottern.
Hann ju inte köpa innan Jul.

Med 6 fullproppade kassar kom jag så hem. Plockade ur och sorterade in
När det var gjort åkte jag till äldsta dottern och fikade.
Satt och pratade en stund.

Gav hennes familj fyra jättesöta kuddar att ha i soffan. En vintrig bordsduk till stora bordet. Fyra juliga tabletter med tillhörande glasunderlägg.
Allt för att användas nästa Jul.
Kuddarna går att ha hela vinterhalvåret.
Jättesöta!

Perfekt med rean.
Kuddarna kostade 250:- styck i normalpris. Nu 75:- styck.
Allt var fina grejer av bra kvalitet och jag hade inte haft råd att köpa till normalpris.
Nu var det rea på rean så att säga.

Efter det for jag så iväg till nästa möte och det med min bästa vän.
Bara en kort stund för att säga hej.
Vi ska ses mera i veckan och hinna prata om mina veckor i norr och hur han haft det under tiden

Då var klockan redan seneftermiddag och jag åkte hem.
Plockade undan Julen i mitt sovrum och åt en väldigt sen lunch.
Tvättade kläder också som jag behövde.
Fick en varm lång tröja och varma strumpor av dottern att ta med upp till kylan.

Började nedpackning av sånt som ska med på torsdag när jag ska åka upp igen och jobba vidare i Åre.

När kvällen kom var jag jättetrött och det är ju inte så konstigt då allt gått i 700 sen jag kom hem.
Måste nu sänka tempot och se till att få nån vila härhemma också.

Vi åt en sen middag tillsammans.
Sedan var det dags att sova. Barnbarnet har skola och sömnen lockade oss alla tre.
Jättehärligt att vara hemma.
Nu är det natt och jag är vaken några timmar för att straxt sova vidare
Det blåser kraftigt ute och säkert var det orsaken till att jag vaknade.

Nova ligger på min mage och spinner.

Av Sirpa - 17 januari 2022 01:48

Började min "ledighet" hemma med att köra Sura Hockey J20 under Lördagen till Malung för match.

Fick frågan några dagar innan om jag kunde jobba nåt när jag kom hem för min ledighet.
Det kunde jag då Saxvallen kunde låta mig åka hem ett par dagar innan tidigare planering.

Kom hem från Åre på natten till Lördag.
Hann sova några timmar bara, vilket räckte kände jag.

Kul att ta på uniform igen för att jobba.
Likaså att köra beställningsbuss som omväxling från skidbuss i Åre.
Helt olika sorters körningar.

Hämtade laget vid Surahallen i Surahammar, med avgång därifrån 10.45
Bussen från garaget i Hallstahammar först.
Mysigt lag. Körde dom i December innan jag åkte upp till säsongjobbet i Duved/Åre.

Åkte till Malung. Lite klurigt väglag.
På sina ställen riktigt halt. Svarthalka.
Jättehalt i Malung. Isgator och parkeringen hemsk utanför ishallen.
Hjälpligt grusat men otäckt ändå.

Efter vi lastat ur bussen gick jag till en Lidlbutik nån kilometer bort och det var ett "Bambipåhalis äventyr"
Var helt slut när jag återvände till bussen.
Så grymt ansträngande att balansera i halkan. Jätterädd att ramla och skada mig.
Ändå skönt att röra på mig efter att ha kört så långa sträckor.
Först 61 mil från Duved hem och sedan 22 mil till Malung från Surahammar.

Var in i ishallen en kort sväng och såg hur det såg ut.
Tillbringade resten av tiden i bussen och fajtades med värmen som inte riktigt vilke fungera.
Åt och drack kaffe. Hade med mackor hemifrån.

När matchen var slut så lämnade vi Malung. Tyvärr med förlust med oss.
Klockan var då 18.30 och vi gjorde ett kort mackstopp innan det bar iväg hemåt.
Körde på i mörker och lite trafik så det gick snabbt.
Släppte av gänget vid 21.20 i Sura och for till depån.
Städade och tvättade buss
Kunde inte tanka då jag inte har något tankkort än för Västanhede.
Tömde toa och fixade fint.

Kände hur tröttheten kom krypande när jag jobbade på med tvätt av den grymt nedsmutsade bussen från resan.
Satte mig i bilen och för hemåt och landade i min säng vid midnatt.

Härligt med beställningskörning som dessutom gav många timmar i tid.
For ju hem för att jobba så den tiden behövdes.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards